Blog - konj na kojeg se treba kladiti u marketinškoj utrci za 2015.

13. veljača 2015.

Ne postoji ništa što se može uporediti sa pisanjem. Sve što radiš jeste da sjediš za pisaćom mašinom i krvariš. (Ernest Hemingway)

Tamo negdje oko okrugle 2000. godine, osobna računala i internet postali su lako dostupna i primamljiva "dodatna oprema" mnogih kućanstava u Hrvatskoj.

Od tada do danas razvile su se i izmijenile forme koje čitamo na internetu, a ako se pitate na što točno mislimo, evo nekoliko primjera:

  • portali,
  • forumi,
  • klasične web stranice,
  • web shopovi,
  • društvene mreže,
  • blogovi,
  • e-knjige (...).

Jeste li znali da više od 50 posto vremena online provodimo čitajući sadržaj koji nas istinski zanima?

Jasno je zašto ćemo ovaj članak posvetiti blogovima.

Što je zapravo blog (weblog)?

Riječ je o svojevrsnom internet dnevniku, odnosno objavljivanju informacija (nešto nalik člancima) na internetu, koje su poredane od onih najnovijih do najstarijih.

U svijetu blog je prisutan od nekih ranijih internetskih dana, dok se na hrvatskoj sceni pojavio tek u proljeće 2004. godine.

Prvi hrvatski blog servisi su:

blogovi-sve-popularnijiPokrenuti vlastiti blog i održavati ga prilično je lako.

Tko može otvoriti i pisati blog?

Odgovor je - svatko.

OK, za to su vam potrebni računalo i pristup internetu, kao i minimalno znanje u baratanju spomenutom tehnologijom.

Osim što ga može bilo tko pisati, na blogu je moguće pisati o bilo čemu.

Da, baš o svemu što možete zamisliti.

Od hrane, do automobilizma ili književnosti. Prolazi sve.

Naravno, ako želite brojniju publiku koja će čitati vaše tekstove, sadržaj ćete prilagoditi njima.

Danas je bloganje u Hrvatskoj sve popularnije i popularnije.

Pritom ne mislimo samo na ono privatno objavljivanje "članaka" za prijatelje i užu publiku.

Porast ovog trenda dokazuju i mnogi novootvoreni blogovi hrvatskih tvrtki.

Iako je ova praksa u svijetu popularna već godinama, napokon je došla i do nas.

Zašto?

Shvatilo se da je pravi marketing onaj koji opskrbljuje korisnim informacijama, a ne onaj koji "nateže za rukav".

Vrijednost bloganja i copywritinga raste iz dana u dan pa ako niste, krajnje je vrijeme da se priključite ovom lancu novih promjena.

Osobito ako imate tvrtku jer ćete na taj način dignuti promet web stranici.

Ne vjerujete da vam je potreban ili o blogu znate vrlo malo?

Hm.

Vidite onu crvenu lampu koja se upravo upalila i čujete li zvuk prodorne sirene?

Vrijeme je za uzbunu.

Da biste se spasili, pročitajte tekst do kraja ;)

Zašto i ja trebam blogati?

Oglašavanje se sve više seli na internet. Jasno je to i mojoj baki.

Interes za klasično oglašavanje na televiziji, radiju i u dnevnim novinama pada.

Dok, s druge strane, internet marketing (posebno blogovi) ponosno zauzima njihovo prijestolje.

(Sjetite se samo koliko se novina "ugasilo" posljednjih nekoliko godina.)

Ipak, niste sigurni je li ovo pravi način promocije za vas ili vašu tvrtku?

Evo nekoliko argumenata nakon kojih ćete biti sigurni kao što je žaba sigurna da voli vodu ;).

(izvori: eContentplus i HubSpot)

  • Blogovi daju 434 posto više indeksiranih stranica i 97 posto više indeksiranih linkova.
  • Blogovi imaju 63 posto više utjecaja na kupnju od časopisa.
  • Tvrtke koje objavljuju blog postove 15 ili više puta mjesečno dobivaju pet puta više prometa od tvrtki koje ne blogaju.
  • Tvrtke koje su povećale bloging s tri do pet objava na šest do osam objava mjesečno, gotovo su udvostručile svoj promet.
  • Prosječna tvrtka će vidjeti rast od 45 posto ako broj objavljenih članaka povisi s prijašnjih 11 do 20 na novih 21 do 50 blog postova mjesečno.

blogger-stručnjakDa biste bili uspješan bloger, trebate se držati barem pet osnovnih načela.

I to će funkcionirati ako kanite voditi privatni blog.

Pet spomenutih načela zovu se još i "5P" (prema početnim slovima riječi), a odnose se na:

  • Planiranje (eng. Plan),
  • Pisanje (eng. Pen),
  • Publiciranje (eng. Publish),
  • Promoviranje (eng. Promote) i  
  • Participiranje (eng. Participate).

Ne brinite, u nastavku ćemo objasniti o čemu se točno radi.

I nećemo vas zavaravati jer otvarate li blog za svoju tvrtku, bilo bi najbolje obratiti se stručnjacima.

Oni za sobom imaju na milijune natipkanih riječi i smisao za zanimljiv i poučan sadržaj, a to je ono što vam treba.

Planiranje - Držite se rasporeda objava ili ćete se izgubiti kao guske u magli

Nijedan sadržaj nije pusti otok, rekao je John Donne.

To bi značilo da je svaki sadržaj samo dio veće cjeline.

Znate, kao jedna čokoladica iz bombonijere. No, kroz sve je provučena ista "glavna tema", a to je čokolada. :)

Sa sadržajem na internetu je isto, kao i s člancima na blogu.

A kako u svemu pa tako i kod pisanja sadržaja za blog, od nekud treba početi.

Da biste uspjeli realizirati ciljeve koje želite postići, za početak izradite plan pisanja bloga.

Kao poslovni čovjek, vjerojatno ste se već više puta uvjerili u to da je planiranje više od pola uspjeha.

Zamislite santu leda. Najveći i najteži dio sakriven je, zar ne?

Isto je i s omjerom planiranja i provođenja.

Planiranjem ćete si olakšati put koji vodi do vašeg marketinškog cilja - prodaje.

Zapravo, u svakom trenutku ćete znati gdje se trenutno nalazite na tom putu te koji sljedeći korak trebate učiniti.

planiranje-marketinške-kampanje

Evo nekoliko djelotvornih marketinških savjeta:

Sadržaj nanižite u stupce. Odaberite predložak (template) tako da blog objave budu nanizane u stupce. Svaki stupac može biti povezani s jednom temom. Objavljivanje u kolonama dobro je zato što sadržaj blog stranice čini preglednim.

Pogledajte primjer objavljivanja blog postova u kolonama na poznatom marketinškom blogu HubSpot.

Naravno, ako vaš sadržaj iziskuje drugačiji način, nema smisla da pratite ovakav trend.

Objavljujte kontinuirano. Izradite urednički kalendar. Planirajte stvaranje sadržaja kako biste zadržali kontinuitet u objavljivanju. Tako možete planirati i pisanje postova unaprijed, što će vam idealno doći u vrijeme velikih gužvi.

Zapamtite!

Jednom kad krenete objavljivati imate obvezu prema svojoj publici / kupcima.

Ako ste zadnjih šest mjeseci objavljivali sadržaj, na primjer, utorkom i četvrtkom, oni će te objave tada i očekivati.

Prestanete li odjednom objavljivati, pitat će se što nije u redu, a kroz kratko vrijeme će zaboraviti na vas i više neće posjećivati vašu stranicu.

Osigurajte odgovarajuće resurse. Prije nego što zaronite u bazen bloganja, osigurajte sve potrebne resurse koji vam za to trebaju.

Ono minimalno što vam je potrebno za bloganje jeste:

  • tehnička podrška programera - izradit će blog stranicu i održavati je s tehničke strane te
  • copywriter ili neka druga "Grammar Nazi" osoba koja će izrađivati kvalitetan sadržaj za blog.

Pisanje - Svaki zanat iziskuje redovito vježbanje

Spomenuli smo na početku, bloganje je oblik pisanja.

Kao i svaki drugi zanat, pisanje je potrebno vježbati i učiti.

Vaši blog članci nikako ne bi trebali izgledati kao sastavak koji ste pisali u trećem razredu osnovne škole. Niti bi sadržaj trebao biti dosadan kao vaši srednjoškolski tekstovi koji su bili nadahnuti Proustom.

Ovaj način pisanja od ostalih formi razlikuje se posebno po jednoj stvari - blog postovi objavljuju se online te kao takvi uključuju niz alata i hiperlinkova.

Zahvaljujući njima svoje znanje moći ćete proširivati u nedogled.

pisanje-bloga

Za kvalitetno pisanje pomoći će vam ovih nekoliko marketinških savjeta:

Važno je steći naviku redovitog pisanja. Kao i bilo koji drugi oblik pisanja, i bloging zahtijeva stalnu praksu.

Pisanje naslova je zanat. Više vježbate, bolje rezultate postižete. A dobri rezultati posebno su važni kod naslova jer upravo su oni ti koji privlače vaše čitatelje da pročitaju vaše tekstove.

Strukturu bloga postavite tako da je lako čitljiva i s mobilnih uređaja. To ćete postići pomoću predloška koji ima mogućnost responzivnog dizajna.

Saznajte kakvim sadržajem najbolje privlačite publiku. Povremeno provedite anketu koja će vam omogućiti da utvrdite koje teme i forme blog posta vaši čitatelji vole ili ne vole. Ankete je moguće lako izraditi također u Google Docsima.

Stalno prikupljajte ideje za teme i naslove. Jednom kad "uđete u štos" prikupljanje tema postat će vam nesvjesna praksa. Ideje dakako obavezno pohranite na neko sigurno i lako dostupno mjesto.

Mi i u te svrhe koristimo Google Docse jer su sigurni. No, slobodno budite kreativniji i pronađite opciju koja vam najviše odgovara.

Publiciranje - Napravite interaktivan sadržaj, a zatim ga optimizirajte

Za pisanje svakog blog članka važno je dobro se pripremiti.

Istraživanje sadržaja je nužno.

S druge strane, prepisivanje tuđeg sadržaja trebalo bi se naveliko izbjegavati. Ne samo da tako kršite tuđa autorska prava, već postoji šansa da vas Google kazni lošim rangiranjem.

 

predstavljanje-drugima

Naši djelotvorni marketinški savjeti za vas su:

Nemojte si dopustiti gramatičke pogreške i tipfelere. Možda i niste jezični ekspert, no zato su napravljeni Hrvatski jezični portal i Hascheck.

Rekli bismo - s razlogom ;)

Iako blog kao forma iziskuje neformalan način pisanja, to ne znači da smijete griješiti u ije / je.

Sadržaj potkrijepite slikama, prezentacijama, videima, gifovima, skicama...

Blog je forma koja može nositi širok raspon različitog sadržaja pa to iskoristite maksimalno.

Dobar način da privučete što raznovrsniju publiku, u kojoj se nalaze vaši potencijalni budući kupci.

Optimizirajte svoje tekstove za pretraživanje. Što to znači? U sadržaju trebate koristiti određene ključne riječi (ono što kupci upisuju u tražilicu), no nemojte pretjerivati jer ćete dobiti suprotan učinak.

Također, imenujte fotografije koje koristite u tekstu te prilagodite i URL samog članka.

Članak preko hiperlinkova povežite s ostalim adekvatnim sadržajem koji ste već objavili na vašem blogu. Za vanjsku optimizaciju (gore navedena je ona "unutarnja"), dobro je da vaš članak bude linkan s neke druge "vanjske" stranice.

Redovito održavajte blog platformu. To uključuje i praćenje statistika putem, na primjer, Google Analyticsa zahvaljujući kojemu možete saznati dolaze li vaši kupci na web stranicu na koju želite da dođu.

I, da, to je besplatan alat.

Promoviranje - Ako nije na Facebooku, nije se dogodilo

Kao bloger trebate čitateljima dati do znanja koji je osnovni sadržaj vašeg bloga.

Ne možete pretpostaviti da će se netko tko je posjetio vaš blog kasnije ponovo vratiti.

Vi ih na to morate stalno podsjećati novim sadržajem koji redovito objavljujete.

promocija

Ni ovom prilikom nećete ostati lišeni naših marketinških savjeta ;).

Distribuirajte svoj sadržaj preko svih društvenih mreža na kojima imate profile.

U najmanju ruku, možete otvoriti i e-mail datoteku u kojoj ćete čuvati sve vaše dosadašnje objave - Google Docsi ili Dropbox dobro će tome poslužiti.

Također, postoje razni alati kojima je moguće spojiti upravljanje na raznim društvenim mrežama uz mogućnosti kreiranja kalendara objava, primanja sadržaja putem News feeda i slično.

Ako tematikom bloga podupirete poslovanje, koristite druge načine oglašavanja i marketinga koje inače koristite.

Bez dobre promocije, kao da ga blog ni nemate.

Maksimalno iskoristite moć društvenih medija.

Dakle, distribuirajte blog članke.

Pazite da ih šaljete u odgovarajuće vrijeme kako bi povećali svoje rezultate.

Eksperti s područja društvenih medija, Jay Baer i Chris Brogan upozoravaju da trebamo 20 posto vremena potrošiti na izradu sadržaja, a 80 posto na promociju.

Efikasno promoviranje bloga je nužno. U suprotnom, džabe smo vrijedno radili i trošili vrijeme na pisanje.

Da, takva je stvarnost.

Participiranje - Komentirajte i sudjelujte u raspravama drugih blogera

Bloganjem o specifičnoj temi, razgovor ste pretvorili u javni.

No, ako ne izgradite svoju publiku taj će razgovor ostati u krugu šačice ljudi, privatni.

To, naravno, ne želite.

Kako je vaš cilj da što više ljudi čita sadržaj koji kreirate, vi trebate osim pisanja i promocije pokazati i svoju predanost.

Kako?

Uključite se u rasprave na svom blogu, na drugim blogovima koje pratite te na društvenim mrežama koje koristite.

ljudski-resursi

Provjereni marketinški savjeti vezani za ovo područje su:

Na komentare ostavljene na vašem blogu odgovarajte brzo i redovito. Mnogi blogeri se prema komentarima odnose kao prema suhom zlatu. Trebali biste odgovoriti gdje je to prikladno, osobito na komentare kao što su izravni upiti.

Ako osjećate potrebu komentirati sadržaj na drugim blogovima, slobodno to učinite.

Pritom se držite nepisanog pravila koje vrijedi u svijetu bloganja, a odnosi se na URL linkove - nikad ne ostavljajte URL vašeg bloga u komentarima drugih blogera.

Takvo ponašanje zove se spamanje.

Radije proširite postojeći razgovor, naravno, s ciljem povećanja pratitelja vašeg profila / bloga.

Kao iskusna blogerica, mogu vam jamčiti da će vam komentari ponekad dati korisne ideje za vaše poslovanje i za kreiranje budućeg sadržaja.

Dijelite sadržaj drugih osoba. Društveni mediji nisu postavljeni kao jednosmjerna staza na kojoj blogeri trče, vrište i bore se da njihov sadržaj bude pročitan.

Umjesto direktnog natjecanja (koje nitko ne voli), radije postanite dio te zajednice te dijelite vaš sadržaj, ali i tuđi, kao da su oba jednako vrijedna.

Cilj vam je postati stručnjak na vašem području, a ne prolupali tinejdžer koji se bori za pet minuta slave, ili?

Tajna velikog bloganja je stalno pisati i unaprijediti svaki aspekt vašeg bloga tijekom vremena.

Imajte na umu da je redovito objavljivanje na blogu težak posao.

A upravo ta redovitost treba vam postati uokvireno zlato pravilo.

Najpoznatije platforme za bloganje u svijetu

Iako ih ima već toliko da bismo mogli napraviti podužu listu, samo nekoliko blog platformi vlada svijetom. Evo ih nabrojenih ovdje.

WordPress - Predstavljaju ga kao vrhunsku platformu za osobno izdavaštvo, s naglaskom na estetiku, web standarde, i lakoću uporabe. WordPress je istovremeno i besplatan i neprocjenjiv. Ovu platformu moguće je koristiti i na hrvatskom jeziku, a velika prednost su detaljne upute o svakom koraku koji želite napraviti.

platforme-za-blogging

Blogger - Riječ je o platformi koja je postala osobito vrijedna nakon 2003, kada je došla u vlasništvo Googlea. Pogađate, blogate li baš ovdje, vaša će vidljivost zahvaljujući vezama s Googleom biti veća (provjerili smo). Mana mu je, što se za razliku od WordPressa ne može instalirati na web poslužitelju (serveru).

Tumblr - To je blog platforma za pretenciozne kreativce. Omogućuje postavljanje jednostavnih blogova, a kako je nalik društvenim mrežama, lako se na njoj snaći.

Recimo da je Tumblr hibrid jednostavnog bloga i Twittera. Otprilike.

Svbtle - Blog platforma koja vam, kako kažu, "pomaže misliti".

Instrumentna ploča je dizajnirana za rad na isti način na koji funkcionira naš mozak.

Hm, kako točno?

Potiče vas da izbacite ideje, veze i misli u tijeku nacrta vaših postova, a zatim vam olakšava dovodeći te ideje do publiciranja članaka.

Na vama je koju platformu ćete koristiti, no ukoliko otvarate blog za vašu tvrtku, najbolja opcija je da vam stručnjaci kreiraju blog unutar same web stranice vaše tvrtke.

Cilj je dovesti promet na stranicu, a ne izvan nje.

Promjena forme oglašavanja vidljiva je na svim područjima

Jesmo, bome smo se raspričali oko bloganja.

Tako je obično sa svim temama koje su nam važne, a bloganje je u samom vrhu jer, kao što smo već naglasili, donosi promet na našu web stranicu.

kako-napisati-dobar-blog

Da bismo vas podsjetili zašto trebate blogati, evo kratki rezime:

  • blog je lako održavati, a moguće je pisati o bilo čemu,
  • pravi marketing je onaj koji opskrbljuje korisnim informacijama,
  • oglašavanje se sve više seli na internet,
  • sadržajem privlačite čitatelje koji kasnije češće postaju kupci vaših proizvoda,
  • stvarate kvalitetan dodatni sadržaj za objavljivanje na društvenim mrežama,
  • povezujete se s ostatkom blogerske zajednice pa tako privlačite i njihove čitatelje, koji također kasnije mogu postati kupci vaših proizvoda.

Sad je jasno, zar ne?

Nećemo više mudrovati, već ćemo vas pustiti da se prebacite na praktičan dio posla.

Praksa je ostala ista, ako zapnete, mi smo tu za vas.

Želimo vam sretno bloganje i svakako nam javite rezultate. ;)

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • marker.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Google ads, Meta ads

Google analytics