SEO je zdrava prehrana i trening, oglasi su fast food

Vrijeme čitanja: 10 min
01. srpanj 2022.

SEO je proces ili online marketing strategija koja za cilj ima bolji Google ranking. SEO (Search Engine optimization) na hrvatski prevodimo kao ‘Optimizacija za tražilice’.

Spominjemo samo Google, jer ogromna većina svih preglednika na svijetu (više od 60%), su Chrome, a više od 90% svih pretraživanja odvija se na Googleu. Ali SEO principi su jako slični i na ostalim tražilicama (Bing, Yahoo).

Jednostavnim jezikom rečeno, 
bolji Google ranking ostvaren optimizacijom za tražilice je kao trgovina u centru grada s nekoliko dobro uređenih pristupnih pravaca i velikim parkingom. U toj trgovini moguće je pronaći točno ono što tražite i u svakom trenutku točno znate gdje se to nešto nalazi. Iako ste u toj trgovini prvi put. 

SEO nije jednostavan i ne može ga svatko raditi. Tko god tvrdi suprotno, grdno se vara. Ili vam želi prodati mačka u vreći. 

U redu. Sada kada znate da ovo nije onaj tekst kojeg ćete pročitati onako usput, nego više nešto kao vodič kojem ćete se vraćati dok u vašem content marketing odjelu planirate velike stvari, a dobro napravljen SEO je stvarno velika stvar…

*zavrće rukave*

Krenimo!

Google generira 8 puta više web prometa od svih društvenih mreža zajedno. (izvor)

Je li moguće biti sam svoj SEO majstor

Kako bi znali odakle krenuti, trebate se upoznati sa SEO pravcima djelovanja. Da bi u konačnici vaš webshop završio na prvoj stranici Googlea, morate dobro odraditi: 

  1. SEO osnove
  2. Istraživanje ključnih riječi
  3. Tehnički SEO
  4. OnSite SEO (title tagovi, sadržaj, unutarnje linkanje)
  5. OffSite SEO

Za bolje razumijevanje teme, a prije nego što nastavite čitati ovaj blog, možete pogledati video. Ahrefs ekipa je napravila jako dobar uvod u SEO.

1. Kako izgledaju SEO osnove

Za početak želite biti sigurni da su temelji stabilni i da će svi budući napori imati smisla. 

Potrebno je povezati vaš webshop s Google Search Console, odnosno dokazati vlasništvo nad web adresom. Za to postoji nekoliko načina: 

  • Postavljanje HTML file na server
  • Uključivanjem Meta taga u kod
  • Dodavanje Google Analytics koda
  • ili koristeći Google Tag Manager

Prva dva načina predstavljaju standard i njih ćete vjerojatno koristiti. Za pomoć kod ovog koraka možete tražiti i vašeg programera. 

Također bit će potrebno kreirati robot.txt i sitemap.xml datoteke. One pomažu Googlu kod ‘čitanja’ vašeg weba, a to će onda značiti i mogućnost prikazivanja svih podstranica u rezultatima pretraživanja. I bez njih Google bi vjerojatno uspješno pročitao vaš webshop, ali u samom početku i za webshopove s tisućama proizvoda, ovo je definitivno puno bolji izbor. 

Evo kako izgleda sitemap.xml datoteka za marker.hr

Jedan od razloga zašto je online poslovanje bolje od offline je puno jednostavnija mjerljivost. U online svijetu sve je moguće mjeriti, pa tako i SEO napore.

Za mjerenje uspješnosti SEO aktivnosti koristit će vam specifični alati. Na tržištu ih ima više nego dovoljno. Ahrefs, Screaming Frog i Moz su samo neki od njih. 

2. Kako napraviti istraživanje ključnih riječi

Istraživanje ključnih riječi je proces koji za cilj ima stvoriti sadržajni kostur vašeg webshopa. Kako bi korisnici imali razloga posjetiti vaš web, vi ćete im trebati pomoći. Pisat ćete blog, kreirat ćete koristan content, a oni će vam se zahvaliti kupovinom.

Za početak ćete razmisliti o desetak tema za koje se želite rangirati, a zatim ćete koristiti te teme kako bi kasnije u procesu došli do određenih ključnih riječi.

U našem slučaju, krovna tema može biti pojam ‘webshop’, a specifična ključna riječ za koju se želimo rangirati ‘izrada webshopa’. 

Isto tako, provjerili smo prosječan broj mjesečnih pretraživanja za pojedine ključne riječi (ovo je moguće koristeći neke od ranije spomenutih SEO alata). ‘webshop’ je ključna riječ koja se u Hrvatskoj googla prosječno 600 puta mjesečno. ‘izrada web shopa’ Hrvati googlaju prosječno 450 puta mjesečno. 

Za ključnu riječ 'izrada web shopa' Marker zauzima prvo mjesto na Googleu i generira skoro dvostruko više prometa od drugog najboljeg rezultata.

Osim spomenutog broja pretraživanja, za određivanje kvalitete ključnih riječi bitna su još dva parametra - konkurencija i potencijalni broj posjeta.

Konkurencija označava kvalitetu rezultata koji se već rangiraju za određenu ključnu riječ. 

Recimo da je konkurencija puno veća za pojam ‘torba’, nego za pojam ‘crvena ženska torba’. Shvaćate razliku, što je ključna riječ specifičnija, lakše će biti pozicionirati se na prvu stranicu Google pretraživanja. Ovo je samo generalno pravilo, ali ne mora uvijek vrijediti.  

Potencijalni broj posjeta je broj manji od prosječnog broja mjesečnih pretraživanja. 

Teško je vjerovati da će baš svaki korisnik kliknuti na vaš rezultat, zato je taj broj uvijek manji. 

Sveti gral istraživanja ključnih riječi su pojmovi koji su za vas relevantni, imaju veliki broj mjesečnih pretraživanja, a malu konkurenciju. To je nešto što svakako trebate iskoristiti. Kreirajte odličan sadržaj oko takvih pojmova i zahvalite nam kasnije. 

3. Što spada u tehnički SEO

Tehnički SEO je skup aktivnosti koje osiguravaju da webshop ispunjava tehničke zahtjeve modernih internet tražilica (Google, Yahoo, Bing). 

Najosnovnija razina tehničkog SEO-a je vidljivost. Web mora biti vidljiv Googleu (i drugim tražilicama), i one ga trebaju moći pročitati. U SEO žargonu pričamo o crawlanju i indeksiranju. 

Crawlanje je proces otkrivanja vašeg webshopa i njegovih dijelova od strane Google robota. Indeksiranje je prikazivanje pronađenih dijelova (stranica), na Google rezultatima pretraživanja. 

Da bi web stranica imala najbolji tehnički SEO: 

  • sve podstranice moraju biti sigurne (HTTPS)
  • optimizirane za mobilne uređaje
  • ne smijete imati duplicirani sadržaja (bilo da kopirate sami sebe ili nekoga od konkurencije)
  • sve stranice trebaju se brzo učitavati
  • i trebate zadovoljiti još tisuću stvari koje spadaju u tehnički SEO

S ovim na umu, napraviti savršen-bez-greške tehnički SEO možda i nije najisplativija stvar na svijetu. 

Tehnički SEO treba biti jako dobro odrađen.

pagespeed.web.dev je adresa gdje možete provjeriti stanje tehničkog SEO za vaš webshop. Evo kako izgledaju marker.hr rezultati.

Recimo da ako odradite 90% tehničkog SEO-a, odradili ste jako dobar posao i gotovo sigurno nećete imati problema s Google robotima. 

4. Evo kako se radi OnSite SEO ili web content

Na početku ovog vodiča spominjali smo temelje. Pa ako su ranije spomenute aktivnosti predstavljale SEO temelje, OnSite SEO je opremanje stana. 

Želimo reći kako smatramo da je ovo najvažniji dio SEO optimizacije. 

Jer, kuća na sigurnim temeljima, s odličnim rasporedom soba i izolacijom je super, ali što će ti bez namještaja i aparata. Kuhinja, krevet ili namještena kupaonica su ono što kuću čini praktičnom. Isto je i s ovim dijelom SEO aktivnosti. SEO content je ono što daje stvarnu vrijednost vašem webshopu.  

Mogli bi sada povući kočnicu i reći nešto kao, “Mi vam možemo jako jako dobro odraditi SEO content”, uputiti vas na našu kontakt stranicu i završiti s ovim vodičem. 

Ali jedno od važnijih SEO pravila ne tiče se nikakve tehnologije nego ljudskosti, a glasi - zadovoljiti potrebe korisnika. 

A vaše potrebe, u ovom trenutku, nisu angažiranje agencije nego pronaći odgovor na pitanje što je SEO i kako se radi. 

Uostalom, mi još uvijek radimo SEO samo za naše klijente kojima smo mi izradili webshop, tako da, ako vam mi nismo izradili webshop, ovo je zapravo jedini način na kojima vam možemo pomoći. 

Zato nastavljamo. 

U OnSite SEO ubrajamo sve tekstove koji se nalaze na vašem webshopu i linkove koji povezuje podstranice vašeg webshopa. 

Title tag je jako važan element SEO contenta. Title tag je onaj naslov koji vidite na Google rezultatima pretraživanja i na svakoj kartici (eng. tab), koju trenutno imate otvorenu unutar preglednika.

  • U Title tagu se treba nalaziti ključna riječ oko koje kreirate sadržaj. Ako je to moguće, negdje na početku Title taga. 
  • Title tag je dobro pisati u obliku pitanja, naravno, ako to ima smisla u vašem slučaju. 
  • Emocije u Title tagu su jako dobra stvar. Ali ne previše emocija, u tom slučaju djeluju negativno. 
  • Ako se radi o ažuriranom, aktualnom tekstu, u Title tag ubacite i trenutnu godinu.

Isto tako, ako to ima smisla na vašem primjeru, isplati se dodati pojmove poput ‘najbolji’, ‘vodič’, ‘TOP’, ‘popust’, ‘akcija’, jer su to pojmovi koji vam omogućuju rangiranje za duže ključne riječi (eng. long-tail keywords).

  • Jednostavna ključna riječ: ‘ženska torba’
  • Duža ključna riječ: ‘najbolja ženska torba akcija’

Ubacivanjem gore spomenutih pojmova u Title Tag imate mogućnost rangiranja za jednu i drugu verziju ključne riječi. 

Uz njega se veže i meta description - ona rečenica ili dvije ispod Title taga na stranici s rezultatima Google pretraživanja. Iako Google može meta description tekst zamijeniti nekim sa stranice, dobro ga je imati i u njega uključiti ključnu riječ.

Google podeblja pojam ako on odgovara onom kojeg je korisnik upisao u tražilicu, a to povećava vidljivost vašeg rezultata.  

URL ili točna adresa internet stranice je još jedan element koji je uvijek vidljiv na Google rezultatima pretraživanja pa je pametno i tu uključiti ključnu riječ relevantnu za stranicu koju optimizirate. 

Osim HTML elemenata i sav ostali content (tekst, video, fotografija) treba biti SEO optimiziran

Do sada ste već vjerojatno pohvatali konce pa nagađate kako će korištenje ključnih riječi biti dovoljno da vaš tekst (blog, stranica proizvoda ili kategorije, česta pitanja), dospiju na prvu stranicu Google rezultata pretraživanja. Ali ovo je 2024. godina i većina već zna toliko. Trebat ćete biti bolji od konkurencije. 

Da bi ostvarili dobru Google poziciju u 2024. godini vaš tekst treba biti: 

  1. jedinstven
  2. jako koristan
  3. odgovarati namjeri iza pretraživanog pojma (eng. search intent)

Jedinstven content nije kombinacija već poznatih informacija. Google roboti su jako napredni i mogu prepoznati tekst koji su već negdje ‘crawlali’.

Jedinstven tekst mora biti točno to.

Jedinstven i unikatan.

Naravno, možete obraditi istu temu, ali na drugačiji način. 

  • Predstavite temu na drugačiji način. Ponudite drugu strategiju. 
  • Obradite temu jako detaljno. Koristite znanja iz prakse. 
  • Neka vaš web ima puno bolji dizajn. Ulažite u UX. 
  • Pišite studije slučaja. 
  • Pojednostavnite nepotrebno zakomplicirane tekstove. 

Ako je sadržaj jedinstven, pisan od strane SEO content writera, obogaćen fotografijama i multimedijom, ima velike šanse završiti na prvoj stranici Googlea. Ali da bi tu i ostao, treba odgovarati namjeri iza pretraživanog pojma. 

U vašem slučaju, namjera iza googlanja bila je naučiti što je SEO, a ovaj tekst jako detaljno objašnjava SEO. Znači, ispunio je vaše želje. 

5. Što je OffSite SEO

OffSite SEO, kako mu i samo ime kaže, predstavlja aktivnosti koje se događaju izvan vašeg webshopa. 

Pitate se kako vanjske aktivnosti mogu utjecati na Google rankingvašeg weba? U sljedećih nekoliko rečenica, sve će vam biti puno jasnije. 

Najvažniji dio OffSite SEO-a su povratni linkovi (eng. backlink). Jednostavno rečeno, radi se o linkovima koji s drugih web stranica vode na vaš webshop. Još praktičnije objašnjeno, platili ste native oglas na tportal.hr, a oni su u taj tekst uključili link koji vodi na vašu internet adresu.

To je backlink.

To je još uvijek najvažniji OffSite SEO element. Od Google Core updatea u ožujku 2024. backlinkovi više nisu toliko važan faktor, jer je Google shvatio da ih se koristi na nedozvoljen način.

Osim linkova, vašem Google rankingu koristit će i samo spominjanja imena vašeg brenda na internetu. Ne u istoj mjeri kao i linkovi, ali će koristiti.

Dakle, netko samo na svom webu napiše: “Marker izrađuje najbolje webshopove u Hrvatskoj”. Ne postavi nikakav link prema našem webu, ali mi svejedno možemo od toga profitirati. Efekt će biti bolji ako stranica koja nas spominje također ima dobar Google ranking. 

YouTube je isto jako koristan u ovom dijelu SEO aktivnosti. Odličan YouTube video će natjerati korisnika da googla ime vašeg brenda, a to onda pozitivno utječe na vaš ranking. 

Zapravo, cilj svih OffSite SEO aktivnosti je da vas se spominje, a kvaliteta je važnija od kvantitete. 1 link sa stranice visokog autoriteta, puno će bolje djelovati na vaš Google ranking nego 21 link s novih, "nebitnih" stranica. Online spominjanja (backlinkovi), se danas moraju itekako zaslužiti. Postoje čitave agencije koje rade samo ovaj dio SEO-a i postoji jako puno načina za doći do backlinka. Ako vas zanima taj dio, backlinko.com je najbolje mjesto za učenje.

U video ispod pogledajte kako je Brian Dean (prvi čovjek backlinko.com), koristeći snagu backlinkova, pojačao organski promet web stranice. 

To je to od nas u ovom SEO vodiču. Prošli smo kroz sve dijelove jedne SEO strategije.

Sada je sve na vama.

Nadamo se da vam je sada puno jasnije što je SEO. Ako imate bilo kakvih pitanja, slobodno nam se javite, rado ćemo vam pomoći. 

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • marker.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Google ads, Meta ads

Google analytics