Kupujete nešto putem interneta? Ovo je 7 prava na koje se možete pozvati
Gotovo sigurno ste nešto do sada kupovali putem interneta.
Čak ako i niste, sigurno ste razmišljali o tome budući da se putem brojnih domaćih i inozemnih web trgovina može pronaći kudikamo bolja ponuda od one koju bi eventualno mogli dobiti u svojem neposrednom okruženju. Matematika je tu uvijek jasna - veća konkurencija, bolji uvjeti za kupca.
No prije nego li krenete s online šopingom, možda nije loša ideja provjeriti svoja prava koja imate kao potrošač na teritoriju EU-a.
Baš smo ovih dana od Ministarstva gospodarstva dobili jedan lijepo sročen dokument koji stavlja u fokus obveze trgovca, odnosno prava kupca kada se kupuje nešto putem interneta (obično web trgovine). Riječ je o najnovijoj direktivi o potrošačkim pravima (2011/83/EU) koja se primjenjuje od 13. lipnja 2014. te vrijedi na teritoriju EU-a (nije pravno obvezujuća, no u većoj mjeri dotiče stavke Zakona o pravima potrošača).
Iako dokument sam po sebi na prilično jednostavan način iscrtava sve ono bitno što bi trebali kupac (i kao trgovac) trebali znati, mi smo odlučili još malo profiltrirati sadržaj kako bi vam na laičkom jeziku prenijeli ono najbitnije.
‘Ajmo redom.
Ovo su prava koja imate kada kupujete robu na web shopu
Kada kupujete nešto na internetu, imate određena prava koje trgovac na svojoj internet trgovini mora ispuniti. Ona se obično uređuju Zakonom o pravima potrošača kojeg su se trgovci dužni pridržavati. Ako to ne rade, vi kao kupac uvijek se možete pozvati na svoja prava. U kontekstu internet trgovina, govorimo o sljedećim stvarima:
- Transparentnost cijena - svaki trgovac dužan je istaknuti ukupnu cijenu proizvoda ili usluge. U prijevodu, cijene na web trgovini moraju biti istaknute s PDV-om, uz obvezno navođenje dodatnih troškova (dostava npr.) koji ulaze u konačan iznos (to se može napraviti na web košarici kao što recimo ima Advent ili tijekom samog checkout procesa). Sve dodatne troškove koji nisu istaknuti prije plaćanja robe na web shopu, niste dužni podmiriti.
- Pravo na odustajanje od kupovine u roku od 14 dana - svaki kupac ima pravo u roku od 2 tjedna jednokratno raskinuti prodajni ugovor (u prijevodu, odustati od korištenja proizvoda ili usluge) i vratiti robu trgovcu. Neoštećenu naravno.
- Trgovac je dužan prije kupnje obavijestiti kupca o pravu jednokratnog raskida potrošačkog ugovora - prije nego li uopće idete kupiti nešto, trgovac vas je dužan obavijestiti kako imate pravo vratiti robu ako ona nije u skladu s vašim očekivanjima. Kada kažemo “obavijestiti”, mislimo na način korištenja tog prava (obveze koje proizlaze za trgovca i kupca) te utjecaje na druga prava koji se javljaju kada se primijeni pravo povrata robe.
- Trgovac je dužan u roku od 14 dana vratiti novac kupcu u cjelokupnom iznosu - kada napravite povrat robe, trgovac vam mora vratiti točan onaj ukupan iznos koji ste vi dali za tu robu. Rok od 14 dana odnosi na od dana kada ste zaprimili robu na kućnu adresu, a ne od dana kada ste je naručili (kupili) na web shopu.
- Trgovac je dužan kupcu ponuditi jedinstveni obrazac za jednokratni raskid ugovora koji je identičan na cijelom EU tržištu - bez obzira od koga i gdje kupili robu na teritoriju EU-a, imate pravo na jedinstven obrazac za jednokratni raskid ugovora (formular kojeg ispunite kada vraćate robu). Riječ je o dokumentu čiji je format i izgled propisan Pravilnikom o sadržaju i obliku obavijesti o pravu potrošača na jednostrani raskid ugovora sklopljenih na daljinu i ugovora sklopljenih izvan poslovnih prostorija (Narodne novine 72/2014).
- Trgovac je dužan obavijestiti kupca tko snosi trošak povrata robe - osim što je vas trgovac dužan obavijestiti kako imate pravo na povrat robe, također vam mora reći tko će snositi trošak povrata u tom slučaju. To se radi kroz predugovornu obavijest, a ako nje nema, trošak povrata robe pada na trgovca. Kod povrata robe velike mase poput namještaja, potrebno je barem navesti procjenu najvišeg mogućeg troška dostave.
- Jasnije informacije o digitalnim sadržajima - kada kupujete digitalne sadržaje (programe, glazbu, filmove, video igre i sl.), imate pravo da vam trgovac u detalje navede koja točno prava imate nad određenim digitalnim sadržajem. Konkretno, radi se o sljedećem:
- Funkcionalnost digitalnog sadržaja (opis što točno dobivate s njime)
- Interoperabilnost sadržaja s računalom ili programskom opremom (točne specifikacije računala i pripadnog softwarea koji su nužni za normalno konzumiranje/izvođenje digitalnog sadržaja)
- Ograničenja po pitanju autorskih prava (prvenstveno se odnose na pravo umnožavanja i dijeljenja sadržaja)
- Primjena tehničkih mjera koje mogu utjecati na konzumiranje digitalnog sadržaja (određenja ograničenja koja obično proizlaze iz autorskih prava)
Kao što vidite, ova prava jasno vam daju do znanja kako uvijek možete vratiti robu ako ona nije u skladu s vašim očekivanjima.
Kupujete tenisice online i niste sigurni hoće li vam broj odgovarati? Uvijek ih možete vratiti i tražiti broj veći. Dobijete robu s greškom? Vratite ju i tražite ispravnu, bez obzira kupili nešto u hrvatskoj ili njemačkoj web trgovini.
Kao kupac uvijek imate pravo dobiti od trgovca točno ono što ste naručili, odnosno artikl koji u slovo odgovara opisu proizvoda koji se navodi na prodajnim stranicama.
Upamtite - prava tek imate kada se pozovete na njih.
image credits: https://www.flickr.com/photos/fosforix/
Zatražite ponudu za izradu web trgovine
6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...