Saznaj zašto je CTA gumb prva Božja zapovijed po pitanju prodaje

Vrijeme čitanja: 8 min
29. siječanj 2015.

Iskustvo vas je naučilo, dobivanje posjetitelja na vaše web stranice samo je prvi korak.

U današnje vrijeme to može biti teška, ali ne i nemoguća misija.

No, jednom kada uspijete dovući čitatelje na vašu stranicu ili u shop, tu priča tek počinje.

Jer samo dovođenje na stranicu, bez da oni poduzmu kakvu radnju, nije dovoljno za održivo poslovanje.

Želite li opipati uspjeh, morate pretvoriti pristojan postotak tih posjetitelja u, pogađate, kupce.

Jedan od najučinkovitijih načina da to učinite je provesti vaše posjetitelje kroz "filter".

Zašto?

  • Neki su ovdje jer žele kupiti vaše proizvode, no da vam odmah istresemo istinu u oči, takvih je malo.
  • Neki su ovdje jer su se, eto, slučajno tu našli. Od njih nećete imati koristi i dobro ih je "profiltrirati".
  • A neki su ovdje jer ste im privukli pažnju, no, još nisu spremni poduzeti konkretnu akciju. Takvi su najdragocjeniji. I ne želite ih izgubiti.

Nažalost, praksa je pokazala da mnoge tvrtke imaju loše postavljene gumbe za pozive na akciju ili ih uopće nemaju.  

No, neučinkoviti pozivi su kao loše kormilo.

Potencijalni kupci mogli bi krivo skrenuti. Izgubiti se.

I nestati zauvijek.

Vjerojatno ste i sami naišli na niz zbunjujućih stranica koje su vas odvele na krivu adresu ili vas odvele čak izvan stranice.

"Back" gumb je spasio situaciju.

No, hoće li svi imati volje vratiti se pomoću "back" gumba ili će otići?

Nastavite čitati i saznajte što možete učiniti po pitanju CTA (eng. call to action) gumbiju, kako ćemo "poziv na akciju" zvati u nastavku teksta.

Oprez! Bez poziva na akciju promet će biti manji nego na seoskom puteljku

Spomenuli smo maločas zbunjujuće stranice.

Kliknete, dođete na jednu takvu i prva stvar koja vas zaskoči je nekolicina pop-up prozora.

Nakon što ih teškom mukom pogasite (jer je "x" za gašenje uvijek manji od makova zrna, posebice ako ste na Macu ;) ), iz svih mjesta na stranici bombardiraju vas intenzivne boje i pozivi na razne radnje: "upiši se u newsletter", "preuzmi besplatni e-book", "preuzmi kupon za popust", "isprobaj naš proizvod"…

Shvatili ste o čemu pišemo. Takvih je stranica k`o pčela u roju. Zuje oko nas i nadaju se skrenuti nam pažnju baš na sebe.

Tvrtke u čijem su vlasništvu spomenute stranice ne koriste učinkovite pozive na akciju kojima bi posjetitelje pretvorile u kupce.

No, što je to točno CTA?

Poziv na akciju je slika ili redak teksta koji pokušava pobuditi interes posjetitelja, koji zatim na njega kliknu pa ih taj link odvede na konkretnu akciju.

                                               call-to-action-gumb

Ovisno o vašim ciljevima pretvorbe, poziva na akciju može predstavljati niz manjih "obveza" kao što su čitanje newslettera, isprobavanje novih proizvoda, preporuke prijateljima i slično.

Kako se ljudi ne vole obvezati, često zbog toga odustaju.

Dakle, ključni sastojci CTA su:

  • definirani korak koji želite da vaši kupci učine,
  • prilika i poticaj za to.

Efektan CTA naslanja se na kombinaciju copywritinga i dizajna. Oba su vrlo važni jer utječu na ljudsku psihologiju;

Dizajn pomaže privući pozornost - odgovara na to gdje kupac treba kliknuti, dok tekst na gumbu odgovara na pitanje kupca - zašto bih trebao kliknuti baš na taj gumb.

Ovakav CTA donijet će vam više klikova i gušći promet na blagajni

kako do više klikova u web shopu

Čak i kad je netko zainteresiran za poslovanje s vama, konkretnije za kupnju iz vašeg web shopa, najprije će se on ili ona trebati uvjeriti u sigurnost istog.

I tek će tada poduzeti konkretnu akciju.

Puno tvrtki odmah na početku pred kupce stavlja dugačke obrasce s 20-ak polja, u kojima traži podatke od imena i prezimena do, znate kako kažu, broja gaća koje nose.

To je loš pristup.

Shvatite, kupci ne žele gubiti vrijeme na popunjavanje takvih obrazaca niti vam žele dati sve te privatne informacije.

Zato obrazac za "učlanjenje" učinite opcionalnim (na dobrim web stranicama ovo je već standardna stvar).

I fokusirajte se na nešto sasvim drugo, što naravno, objašnjavamo u nastavku.

Kako im pokazati da su sigurni u vašem web shopu?

Dobro objasnite beneficije koje će dobiti ako se "učlane".

Pritom, objasnite sve korak po korak.

I vodite se onom, ako vaša baka razumije, onda razumiju i vaši kupci. ;)

1. Recite kupcu što točno treba učiniti

recite kupcu što treba učiniti

Jeste li ikada bili na web stranici i niste imali pojma što treba učiniti sljedeće?

Na rijetko kojoj web stranici ima "taman" informacija. Puno je češće situacija da je ili premalo informacija, ili previše, pa imate osjećaj da ste ušli u labirint iz kojeg vam nema povratka.

Ističemo još jednom.

Vaši kupci došli su na vaš web shop po informaciju.

Nisu se došli zabavljati i zato ne žele gubiti svoje dragocjeno vrijeme na vaganje informacija, jesu li nešto dobro razumjeli ili nisu.

Došli su tražiti pomoć.

Zato svaka od vaših interakcija s kupcima treba imati jasnu svrhu.

Zamislite to kao svojevrsnu potragu za blagom - djelujete tako da vas ljudi nađu, steknu povjerenje, i na kraju s vama posluju.

Umjesto da ih zatrpavate nepotrebnom prtljagom koja će ih usporiti ili onemogućiti u toj potrazi, radije im dajte mapu - jasnu uputu o tome koji je sljedeći korak koji trebaju napraviti.

2. Usredotočite se na prednosti umjesto obaveze

Zamislite sljedeću situaciju.

Istraživali ste nekakve fitness sprave i naišli na zanimljivu stranicu. Upisali ste se u primatelje newslettera.  

I eto, već za dan-dva dobili ste prvi na vaš mail. Idući tjedan drugi, a skoro i treći.

Iako ste se već nakon prvog pitali, što je to vama trebalo, nakon trećeg ste se napokon i "ispisali" s liste.

Dosta vam je.

Nećemo sada ulaziti u detalje, no pitamo vas, zašto ste to učinili?

Vrlo vjerojatno zato što ste očekivali nešto više i nešto bolje. Niste bili zadovoljni sadržajem koji ste dobivali.

Zaje**li su vas.

Vama kao kupcu nisu dali ono što su obećali.

Postoji niz tvrtki koje ne odgovaraju na temeljno pitanje svakog kupca - što ću ja time dobiti?

Nejasni pozivi na akciju samo pogoršavaju cijelu stvar.

Zašto?

Oni ne naglašavaju dovoljno prednosti koje će kupac dobiti poduzme li neku akciju.

Već smo kazali, nitko ne želi dijeliti svoje osobne podatke, osim ako nije kristalno jasno što će dobiti zauzvrat.

Zbog lošeg ili nikakvog objašnjenja benefita, akcija može postati jednostrana.

Zato umjesto na samu akciju ("prijavi se", "preuzmi") fokus treba prebaciti na benefit ("besplatan e-book").

3. Stvorite osjećaj hitnosti

Pisali smo već o tome kako je to doći ujutro na posao, a kad vas zaskoči 200-tinjak mailova.

Svakodnevna pojava u svijetu poslovnih ljudi, osobito ako je riječ o poslu preko interneta.

Svi želimo da naš mail koji smo nekome poslali bude pročitani. Na želimo biti proslijeđeni u koš za smeće.

No, ne želimo ni da se naš mail ostavi "za kasnije čitanje".

Vjerujte, ako kupci vaš mail ostave za kasnije, gotovo je sigurno da će zaboraviti na njega i nikada ga neće otvoriti.

Nećemo lagati, znamo to iz vlastita iskustva.

Takvi slučajevi česti su osobito kod osoba koje nisu sto posto sigurne sviđa li im se ono što nudite. Moglo bi pomoći ako ih malo potaknete, odnosno naglasite hitnost.

Konverzija će se poboljšati pogotovo ako se potakne da kupci djeluju sada. U tome ćete si pomoći snažnim pozivom na akciju.

Kako bi to trebalo izgledati?

Pogledajte kako smo to riješili za našg klijenta Emporium.hr.

Primjer 1.

akcija do isteke zaliha

Primjer 2.

kako prvi doznati za akciju

Da bi kupci što bezbolnije dobili ono što traže, vi kao trgovac morate razmišljati o svemu.

Ne samo o tome kako ćete nazvati vaš CTA gumb i što s njime želite postići. Vi morate razmišljati i o tome hoćete li CTA gumb smjestiti iznad ili ispod folda, kao i o samoj boji CTA gumba.

No o tome nešto više iz iskustva profesionalnih dizajnera.

Evo kako boje i dizajn CTA gumba utječu na prodajnu efikasnost stranice

Kvalitetan dizajn nužan je jer naglašava sve ovo o čemu smo dosad pisali.

Naša podsvijest djeluje tako da nas naprosto mami kada nam je nešto oku ugodno.

Efikasan dizajn jasno će dati kupcu do znanja gdje treba poduzeti sljedeći korak. Naravno, sukladno tome, zaradit ćete veće šanse da oni na isti i kliknu.

Evo nekoliko ključnih dizajnerskih načela da bi vaši pozivi na akciju bili učinkovitiji.

1. Koristite CTA gumb velikih dimenzija

Ono što je na stranici veliko lakše dolazi u centar pažnje.

Gumb mora biti kreiran tako da se znatno razlikuje od ostatka sadržaja na stranici.

Tek će tada biti primijećen.

Želite li ga posebno naglasiti, a želite, oko njega ćete ostaviti praznine. Znate, onaj bijeli "neiskorišteni" prostor.

Tako ćete biti sigurni da gumb nije ostao neprimijećen i da ćete si osigurati barem dio klikova.

Dobar CTA gumb je onaj koji vam upadne u oči. I to Odmah.

2. Neka poziv na akciju bude u kontrastu s ostalim sadržajem

Puno web shopova nesvjesno ne ostvaruje maksimalne potencijale jer su se njihovi CTA gumbi stopili s ostatkom sadržaja.

To se događa, ne samo na web stranici ili u web shopu, već i u mailu, newsletteru, na blogu, na odredišnoj stranici (prilikom kupnje) i slično.

Da znamo, čist i "nenametljiv" dizajn je u trendu. No, ta nenametljivost je posljednje što bi vam trebalo doći na pamet kada je u pitanju CTA gumb.

Jedan od najlakših načina kako privući pozornost je boja CTA gumba. Ona bi se kontrastom trebala izdvojiti od boje logotipa vaše tvrtke i ostalih nekoliko boja koje čine predložak stranice.

Ako niste sigurni koju boju odabrati, možete si potpomoći raznim aplikacijama kao što je Coolors.

3. Postavite CTA gumb na vidljivo mjesto

Svaka interakcija s posjetiteljima web shopa ima jedan glavni cilj - pretvoriti ih u kupce.

Neke tvrtke koriste pozive na akciju, ali im ne daju mjesto koje su zaslužili. Onda se pitaju zašto nitko ne klikne na gumb.

A kako i bi kad se isti nalazi u donjem kutu njihove web stranice!

Evo nepisanog pravila.

CTA gumb uvijek postavite iznad folda, odnosno prije prijeloma stranice.

To znači da će on biti odmah vidljiv, bez potrebnog "skrolanja" prema dolje.

Također možete skrenuti pažnju na svoje CTA gumbe tako da ih postavite u središte vaše stranice, kao jedini element na tom mjestu.  

Time ćete ga dodatno istaknuti prema ostalom sadržaju.

4. Zlatno pravilo: jedan CTA gumb po stranici

Sigurni smo da ste doživjeli.

Došli na stranicu na kojoj su CTA gumbi počeli iskakati kao Tintilinići iz vatre.

Previše izbora napravit će svoje pa će kupci, na kraju krajeva, bježati glavom bez obzira.

O tome da previše izbora nikad nije dobro, pisali smo ranije.

Zapišite zlatno pravilo i pamtite ga dok ste živi: jedna stranica = jedan CTA gumb.

Ne, ne dva.

Jedan je dovoljan.

jedan call to action gumb po stranici

Kad kupac pritisne na taj jedan CTA, ta će ga aktivnost prebaciti na drugu stranicu, koja će opet imati samo jedan CTA. I tako redom.

Shvaćate.

Kupac se neće izgubiti. Sretno će dokormilariti do luke.

I ostvariti vaš glavni cilj  - kupnju.

Jednom kad potencijalne kupce profiltrirate, nemojte ih odmah zaskočiti s prisilom da nešto kupe. Ne samo da je nepristojno, nego je i glupo.

Dajte im da malo odahnu, a tek tada pametnom taktikom krenite u blagi "napad".

Dobrim CTA gumbom pretvorit ćete neprohodnu gradsku cestu u autoput

kako stvoriti gužve na blagajni

Efektivni CTA gumbi pomoći će vam ostvariti veću kilometražu vaših potencijalnih kupaca od dosadašnje.

Dakle, postići ćete bolju interakciju s kupcima.

Naravno, na tom će dužem putu netko ostati bez goriva. Ogladnjeti i htjeti čokoladicu.

A onda će zaključiti da to baš vi nudite.

Znate, to su oni cross-sale trikovi, o kojima smo također pisali...

I tako ćete ostvariti najveći san - prodaju vaših proizvoda.

Iako se CTA gumbi u cijeloj toj priči čine tek kao neznačajni detalj, važni su. Dokaz su sve one uspješne online tvrtke koje imaju riješene CTA na pravi način.

Zašto se ne biste uspoređivali s uspješnijima?

Preuzeli dobre primjere iz njihove prakse?

Proučite načela o kojima smo pisali i primijenite ih.

Uskoro ćete primijetiti razliku u konverziji. Vidjet ćete kako se iz dana u dan vaši novi pratitelji pretvaraju u kupce.

I bit ćete nam zahvalni što ste pročitali ovaj članak.

Svakako nam javite dojmove. A možete i zatražiti pomoć.

Ne budite lijeni ;).

Image credit.

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...