Prvi koraci u Google Analyticsu
OK, neki od vas sad će već sad zakolutati očima: zašto pišemo o osnovama alata koji se već neko vrijeme koristi?
Članak je posvećen onima koji su se tek nedavno upustili u biznis i još nisu imali pravi doticaj s Analyticsima.
Dakle, za početnike: što je Google Analytics i što možete s njime?
Google Analytics je usluga koju nudi Google, a koja generira detaljne statistike o prometu web stranice, izvorima prometa te mjeri konverzije i prodaju. Također, njime možemo pratiti putanju posjetitelja (uključujući i tražilice i društvene mreže) i odnose stranica na vašem webu.
Tu priča ne staje jer vi možete i pratiti oglašavanje putem AdWordsa, e-mail marketing, ali i veze unutar PDF dokumenata.
U svakom slučaju, riječ je o najkorištenijem alatu za web statistike.
Što još možete saznati zahvaljujući Google Analyticsima?
- koliko posjetitelja dolazi na vaš web, kada i tko su oni,
- odakle dolaze posjetitelji, što traže i koliko se zadržavaju na određenoj stranici,
- što vaši posjetitelji čitaju i klikaju, a koji dio weba ih ne zanima,
- kako potaknuti posjetitelje da nastave posjećivati web,
- posjećuju li stranicu više mobitelom ili preko desktopa,
- s kojih stranica dolaze na landing page,
- koji su vam najčitaniji blog članci,
- koja društvena mreža najbolje prolazi kod vaših "pratitelja",
- koji sadržaj na stranici se najviše čita (...)
Dodamo li ovom nezavršenom nizu činjenicu da zahvaljujući Analyticsima možete pratiti:
- E-commerce tracking pomoću kojeg možete doći do informacija koja je objava dovela do prodaje te
- AdWordse i njihov utjecaj na konverziju,
rekli bismo, zaista imate dobrih razloga koristiti ga.
Registracija i postavljanje koda
1. korak: Registracija računa
Posjetite web-lokaciju Google Analyticsa kako biste registrirali račun. Ako vam engleski jezik nije najdraži, možete odmah u startu promijeniti postavke jezika, a zatim pritisnuti gumb "Izradite račun".
2. korak: Odaberite postavke računa
Usluga Google Analytics može podržati različite konfiguracije računa, no vaše postavke utječu na način prikazivanja podataka u izvješćima. Za lakše snalaženje, pregledajte članke u odjeljku o pregledu računa, korisnicima, entitetima i vlasničkim pregledima.
Ako Google Analyticsa postavljate radi praćenja aplikacije, pročitajte najbolje primjere iz prakse za postavljanje Analyticsa za mobilne aplikacije.
Kao što primjećujete, Google se pobrinuo da napravi vodič kroz Analyticse uz koji ćete u svakom trenutku znati što radite i moći zatražiti pomoć. I to na hrvatskom jeziku.
3. korak: Postavite kôd za praćenje
Na svoju web-lokaciju ili u mobilnu aplikaciju uvrstite ID i kôd za praćenje usluge Google Analytics da biste uopće mogli prikupljati i slati podatke o upotrebi na svoj račun usluge Google Analytics.
Možete pratiti više entiteta na istom računu, no svaki entitet morate zasebno postaviti.
Evo kako postavljanje Google Analytics koda za praćenje na web izgleda u nekoliko jednostavnih koraka:
- Nakon što ste izradili Gmail račun, a zatim i račun Google Analyticsa, kao što smo to opisali u koraku 1, vrijeme je da u izborniku kliknete na "Admin" te zatim na "Add new account".
- Unesite podatke o svojoj web stranici i ostale potrebne podatke te ćete dobiti tracking ID. Trebate prihvatiti uvjete korištenja i napraviti novi račun.
- Dobit ćete kod koji treba kopirati i postaviti na SVE stranice i podstranice svog weba kako bi ih Analytics sve pratio. Kod za praćenje obično se stavlja u header (gornji dio s izbornikom) web stranice budući da se header prikazuje na svim podstranicama.
- Ako nemate pristup kodu svog weba, Analytics kod pošaljete programeru i on će ga sigurno znati, kako se to kaže, "uglaviti". Ako koristite WordPress, Analytics kod za praćenje možete dodati pomoću jednog od brojnih pluginova ili tako da u dijelu za uređivanje teme (Appearence -> Editor) pronađete datoteku header.php i zalijepite kod ispod taga <body>.
- Postavljanjem koda na stranicu počeli ste pratiti web u Google Analyticsu. Podatke koje skuplja, Analytics prikazuje samo vama. Jasno, oni nisu vidljivi posjetiteljima weba.
Za još detaljnije informacije slijedite zasebne upute kako biste postavili praćenje web-entiteta i postavili praćenje mobilne aplikacije.
Google Analytics moguće je povezati i s AdWords računom. Tada Analytics automatski prati ponašanje korisnika koji dolaze s vaših AdWords oglasa.
No, o tome u jednom od idućih članaka.
Sad kad ste otkrili kod za praćenje, posvetit ćemo malo vremena samoj nadzornoj ploči.
Ima toga dosta, no snaći ćete se i kao početnik.
Nadzorna ploča
(Karta je preuzeta iz Googleovog vodiča za Analytics.)
Snalaženje u Google Analyticsu prokužit ćete ako se za početak usredotočite na brojeve iz gornjeg primjera. Svaki broj predstavlja jedan od alata ili kontrole izvješća.
Više informacija o njima možete dobiti kliknete li na neki od naziva u nastavku.
- Veze za navigaciju.
- Računi, postavke i dijagnostika.
- Navigacija izvješćima.
- Zaglavlje izvješća.
- Dodavanje segmenata.
- Kartica izvješća.
- Grafički prikaz.
- Prikaz podatkovne tablice.
Početnicima se najbolje držati standardnih izvješća koja omogućuju jednostavno praćenje i uvid u aktivnost na vašoj web-lokaciji.
Saznat ćete uskoro da postoje i takozvana "prilagođena" izvješća koja ipak zahtjevaju malo više znanja o samim Analyticsima i statistici.
U nastavku ćemo proći kroz neke osnovne opcije Analyticsa.
Pregled stranice u stvarnom vremenu
Analyticsi vam omogućuju da provjerite koliko je korisnika upravo na vašoj web-lokaciji, otkuda su došli i što gledaju. Uz izvješća u stvarnom vremenu možete saznati i:
- je li novi sadržaj na vašoj web-lokaciji tražen te
- privlači li današnja promocija promet,
- je li ostvarena konverzija, odnosno, je li posjetitelj kliknuo na stranicu koju ste vi odredili ciljanom (...).
Evo konkretnog primjera.
Kao što možete iščitati iz gornjeg primjera, trenutno se na stranici nalazi četvero osoba, od kojih je jedna web stranici pristupila putem mobitela. Dvije osobe od toga trenutno čitaju reference, jedna članak na blogu, a četvrta objavljeni natječaj za posao. Također možemo iščitati da su tri osobe iz Grada Zagreba, a jedna je iz Bosne i Hercegovine.
Nastavite li pratiti izvješće u realnom vremenu, lako ćete saznati je li osoba koju pratite nakon čitanja napustila vašu web stranicu ili je otišla pročitati nešto drugo, a što se nalazi na vašoj web lokaciji.
Ako osoba nije otišla na neki od landing pageova, odnosno niste uspjeli ostvariti željenu konverziju, to vam je dobar signal da nešto treba promijeniti.
Ali što?
Možda vam je loše postavljen landing page ili na stranici nemate dobro riješene gumbe za poziv na akciju.
Google Analytics tu vam neće ponuditi rješenje, ali će vas svakako uputiti u pravom smjeru.
Varijable koje gledate, moguće je i prilagoditi, što pak će vam omogućuju prilagođavanje usluge Google Analytics i prikupljanje korisničkih podataka koji su bitni baš za vašu tvrtku.
Pregled publike
Ako u navigacijskim izvješćima izaberete dio koji se zove "Publika", možete saznati koje dane imate pojačani promet na stranicu.
Jesu li to dani kada ste objavili članak na blogu ili ste objavili zanimljivu Facebook objavu?
Vjerojatno jesu, što pak vam je samo dokaz koliko je content marketing važan za vidljivost vaše tvrtke i gradnju povjerenja prema vašoj publici.
U segmentu "Publika" možete vidjeti i postotak novih i starih posjetitelja.
Naravno, novi posjetitelji su uvijek plus za vaše poslovanje, ali sve ovisi o vašoj strategiji tvrtke. Možda je baš privlačenje novih kupaca cilj, a možda je to zadržavanje starih kupaca ili vraćanje onih koji su posjetili web pa još nisu ništa kupili.
Pritisnete li sada u "Demografskim podacima" opciju "Grad", vidjet ćete iz kojih gradova najčešće dolaze vaši posjetitelji.
Jesu li ti gradovi mjesta na koja i inače ciljate svojim oglasima?
Ako nisu, pogriješili ste negdje u targetiranju vaših kupaca. Sada imate priliku to ispraviti.
Na istom sučelju dobro je provjeriti i kakvo je stanje po pitanju "Operativnog sustava".
Na našem primjeru vidite da oko 30 posto prometa ostvarujemo preko mobilnih uređaja.
Što to za nas znači?
To znači da tri od deset korisnika neće biti oduševljeno ako vi nemate responzivni dizajn.
Ako još ne znate što je responzivni dizajn, evo prilike da naučite iz jednog od naših prethodnih članaka.
Još malo dodatne pažnje ovdje možete pridati "Lokaciji". Tu ćete dobiti detaljnije odgovore na pitanje iz kojih mjesta dolaze vaši potencijalni kupci.
Evo primjera.
Kao što vidite, najviše čitatelja, odnosno potencijalnih budućih kupaca, dolazi iz Grada Zagreba i Varaždinske županije. S obzirom da su to ciljana geolokacijska područja tvrtke čije je izvješće, ovo je potvrda da je targetiranje publike dobro obavljeno.
Kad već pričamo o posjetiteljima, zanimljivo je pogledati koliko se zadržavaju novi, a koliko stari posjetitelji na vašim web stranicama.
U primjeru koji vam dajemo, primjetit ćete da se stari zadržavaju čak dvostruko više. To znači da su nečime zainteresirani.
Je li to možda novi članak na blogu?
Već smo spomenuli, blog je svakako dobar način da oni ostanu na vašoj stranici što duže.
No, zašto je vrijeme koje provedu na stranici toliko važno?
Pa jasno, sve što pročitaju na vašoj stranici, sve te podatke, posjetitelji stranice će nesvjesno koristiti prilikom oblikovanja mišljenja o vašem proizvodu ili usluzi.
Mobiteli i tableti
Vidjeli smo u jednom od gornjih primjera da se na tu stranicu dolazilo i mobitelima i tabletima, a postotak takvih posjetitelja je bio oko 30.
Je li zaista tako, provjeriti možete u detaljnijim informacijama.
Gdje?
Naravno, pod pregledom "Mobilnih pretraživanja".
Još zanimljiviji podatak dobit ćemo usporedimo li taj trend s onim od prošle godine.
Da, i to je moguće raditi u Analyticsima. Teško ih je ne zavoljeti, je li tako? ;)
Dakle, kako do tih podataka?
U desnom gornjem kutu kalendar podesite na željeno vrijeme.
Zaključak koji smo izvukli uspoređujući 2013. i 2014. godinu je sljedeći; broj posjetitelja koji su ovoj stranici pristupali preko mobilnih uređaja, u samo jednoj je godini porastao preko 300 posto.
Uvid u mobilne web-lokacije, aplikacije i oglase te ostale načine koji privlače promet postaje svakim danom sve važniji.
Zašto?
Steknete li bolji uvid u način kako mobilni uređaji pridonose vašem poslovanju, veća je vjerojatnost da ćete se prilagoditi potrebama tržišta.
A znate i sami koliko je prilagodba tržištu važna da biste prodali svoju uslugu ili proizvod. To, naravno, ne trebamo posebno isticati.
Google nudi mogućnost postavljanja mobilnih oglasa koji se prikazuju na mobilnim uređajima u rezultatima Google pretraživanja, na web-lokacijama prikazivačke mreže i u aplikacijama.
Upotrijebite ih kako biste svoju tvrtku predstavili korisnicima dok upotrebljavaju svoje pametne telefone i tablete tijekom cijelog dana.
A vjerovali ili ne, Hrvati i Hrvatice su napredni po pitanju korištenja tableta.
Čak svaka peta osoba u Hrvatskoj koristi se tabletom, u čemu smo i ispred Kine i Japana.
Dakle, postavite ciljeve, steknite uvid u mobilne konverzije i upotrebljavajte uslugu Google Analytics. Uspjeh možete ostvariti već danas.
Kanali kojima dolazi promet
Još jedna zanimljivost na koju treba obratiti pažnju u segmentu "Publika" je "Tok korisnika". Ovdje možete jasno i pregledno saznati koje stranice vam donose najveći promet, a koje vam donose promet ispod očekivanja.
Važno je to znati jer, kako ćete inače poboljšati komunikaciju s vašim budućim kupcima?
Tok korisnika, osim što daje korisne informacije, daje i odličan vizualni dokaz tome jeste li na pravom ili pogrešnom putu.
Razmotrimo li malo detaljnije organsku pretragu (do koje ćete doći tako što u navigacijskom izvješću pritisnete "Kupnja", zatim "Pregled" pa "Organska pretraga") možemo saznati i koje ključne riječi kupci upisuju u Google tražilicu prilikom pretraživanja.
Ključne riječi od osobite su koristi kod izrade plaćenih oglasa jer ćete jasnije targetirati potencijalne kupce.
Dakako, nije to jedini način temeljem kojeg možete saznati koje riječi i sintagme su najtraženije u vašoj branši.
Pomoći si možete i alatima kao što su:
Koje društvene mreže se isplati održavati, a koje ne
Isplati li se održavati Facebook?
Pitanje je to koje smo si mi već više puta postavili, a postavljaju si ga u zadnje vrijeme sve češće i marketinški stručnjaci.
No, kako vidimo iz primjera tvrtke čije izvješće komentiramo, Facebook je i dalje najaktualnija društvena mreža.
Ono što iznenađuje ovdje jesu podaci za Twitter.
Kao što imate prilike vidjeti, nakon čitanja objave naTwitteru najmanja je stopa napuštanja stranice, a članci se najduže čitaju.
Pomoću izvješća o društvenim medijima možete pratiti učinak društvenih medija na vaše poslovne ciljeve i konverzije.
Važno je imati uvid u cijeli sadržaj, odnosno sve zajednice društvenih mreža koje imate.
Obratite pozornost na one koje utječu na vaš proizvod ili uslugu.
U tome će vam pomoći izvješće "Društvene mreže" koje se nalazi u segmentu "Kupnja".
Ono vam pokazuje kojim su putovima posjetitelji s društvenih mreža došli do vaše web-lokacije.
U istom segmentu možete otkriti koji sadržaj i gdje dijele vaši posjetitelji, na primjer, pomoći "+1" gumba na Googleu ili "lajka" na Facebooku.
Koji članak se koliko dijeli možete saznati i pomoću alata Muckrack, čiji primjer se nalazi u nastavku.
Brzina učitavanja web stranice
Svi znamo kako frustrirajuće može biti sporo učitavanje web-lokacije, a može se i loše odraziti na vaš poredak u oglašavanju i pretraživanju.
Zato provjerite koliko se dugo učitavaju vaše stranice, tako što u navigacijskom izvješću izaberete "Ponašanje", a zatim "Brzina web-lokacije".
Pronađite i popravite spore stranice te uštedite svojim posjetiteljima sive moždane stanice.
Vidite datum 12. srpnja 2014? Imao je vrlo sporo učitavanje stranice s obzirom na ostale dane.
I, što se tada dogodilo?
I posjeti su se toga dana nisu bili impozantni, zar ne?
Saznajte kojim se putom posjetitelji kreću po vašoj web-lokaciji
Ovo je jedno od najvažnijih izvješća u Google Analyticsima jer u njemu možete jasno vidjeti na kojim stranicama posjetitelji (budući kupci, da podsjetimo) napuštaju vaš web.
Do podataka ćete doći ovim putem: "Ponašanje" → "Sadržaj web-lokacije" → "Sve stranice".
Pred vama će se izlistati popis web lokacija koje su najčitanije. odaberite jedan link i kliknite na njega. Idući korak koji trebate napraviti je da odaberete karticu "Sažetak navigacije".
Kao što vidite, ovdje možete saznati s koje je stranice potencijalni kupac došao na odredišnu te što je kliknuo nakon čitanja.
Je li ostvario vaš cilj, odnosno, zadanu konverziju?
Nadam se da ste do sada osvijestili koliko su priče oko konverzije, oglašavanja, ali i njihove uzajamne povezanosti kompleksne.
Zaključujemo, o spomenutome možemo pričati do u nedogled, i zato smo odlučili ovim temama posvetiti zasebni prostor.
Kao što pretpostavljate, o tome će biti riječi u našem idućem članku ;).
Zašto google analytics, a ne neki drugi alat?
Osim Google Analyticsa, postoji još nekoliko sličnih odličnih alata koji vam mogu dati ogromnu količinu podataka za vaš start-up ili poslovanje.
Evo nekoliko popularnijih:
- KissMetrics,
- CrazyEgg,
- ClickTale,
- Totango (...).
No, Google Analytics pred svima njima ima jednu veliku prednost - besplatan je.
Ipak, da ne ispadne kako se sve vrti oko toga da se prođe jeftinije, za kraj navodimo neke od važnijih argumenata, nakon kojih ćete se odlučiti baš za Analyticse.
Ne troši prostor na hard disku koji ste zakupili, već Google Analytics smješta svoje podatke na Googleovom serveru.
Pregledan je i jednostavan za korištenje. Neovisno jeste li tek početnik ili napredni poznavatelj, uvijek možete "iskopati" vrijedne podatke.
Pamti i prikazuje podatke od prvog dana praćenja. Zašto je to važno? Većina ostalih alata pamti samo unatrag godinu dana, eto zašto.
Integrira se s Google AdWords programom i daje vam izvještaje o uspješnosti vašeg oglasa i ključnih riječi koje koristite na Google AdWords, kakve vam ni sam AdWords ne može dati.
Moguće je uspoređivati statistike za dva vremenska perioda. Tako ćete moći uočiti razlike i djelovati na temelju tih podataka.
Ostale argumente brzo ćete "iskopati" sami. Vjerujete, čim krenete s korištenjem ovog alata, ako još niste.
Zatražite ponudu za izradu web trgovine
6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...