7 načina kako poboljšati 404 stranice i povećati online promet

Vrijeme čitanja: 8 min
23. listopad 2017.

Ups! Stranica više ne postoji. 

Pa kako ne postoji ako smo je prije mjesec dana stavili pod Bookmarke? Što se dogodilo? 

Prije ili kasnije, netko kao mi doći će na vaš web shop i naći će se u slijepoj ulici. Ili će se nakon nekoliko tjedana vraćati na jedan od vaših blogova ili proizvoda, a oni više neće postojati.  

A kako je to moguće? Jer i developeri i svašta-nešto programeri vas uvjeravaju da je web shop sređen cakum-pakum. 

A eto ga, pojavljuju se brojevi i errori.  

No, prije nego uputite oštri pogled prema programerima, ipak malo pričekajte jer moguće je da nisu oni krivi. Možda je problem u korisnicima ili u nečem trećem. Evo što je sve moglo poći po zlu:

  • broken links (ili ti ga doslovno prevedeno - slomljena veza; link koji vodi na stranicu koja više ne postoji)
  • stranica je izbrisana
  • korisnik je pogrešno upisao URL adresu
  • stranica je premještena, ali nije ispravno preusmjerena
  • stranica nikad nije ni postojala.

Što web shop više raste to su veći izgledi za 404 error

Što se više čuje za vas, što više dobivate online prometa i što više širite online ponudu raznim proizvodima i uslugama to su veći izgledi da ćete iskusiti oštru bol 404 stranice. Zašto? Pa jer ćete svako malo nešto mijenjati, brisati i dodavati.

Na primjer, mnogi će doći na ideju da kompletno izbrišu stranicu upravo rasprodanog proizvoda ili da uklone cijelu sekciju proljeće/ljeto jer neće više prodavati ovu kolekciju. Samo da napomenemo, brisanje stranica NIKADA nije preporučljiva opcija, što zbog SEO optimizacije i rangiranja na Googleu, a što zbog korisničkog iskustva.

S druge strane, možda ćete mijenjati sadržaj na jednoj od URL adresa unutar web shopa i “slučajno” ćete promijeniti URL adresu ili ćete redizajnirati web shop i imat ćete potpunu drugačiju strukturu adresa na prodajnim stranicama koje je Google ranije indeksirao i rangirao u svojoj tražilici.

O bilo kojem slučaju da se radilo, važno je da uredite svoje “mrtve stranice” kako bi se zalutali kupci u oluji vratili u mirne vode internet surfanja. 

Koncept internet (URL) adrese i zašto je ona važna

Kao što u svakodnevnom životu postoje adrese, tako i na internetu postoje adrese. 

Na primjer, naša glavna URL adresa je https://marker.hr. Budući da se naše web mjesto Marker sastoji od mnogo drugih web stranica unutar glavne URL adrese, tj. web mjesta, imamo i mnogo, mogli bi reći, “podadresa”. Tako na primjer svaki blog koji pročitate ima svoju jedinstvenu URL adresu koja je vjerno indeksirana od strane Googlea i zapisana u njegovu online bazu.

Promijenimo li ili izbrišemo URL adresu, a to ne javimo Googleu, slijedi 404 error. To je kao da na policiji niste prijavili novu adresu prebivališta. Poštar će dolaziti na staru adresu sve do kad neće odustati. Tako i online korisnici. 

Ako ne javite Googleu da ste promijenili URL adresu, doći će do 404 stranice

Jedna od opcija je preusmjeriti korisnike na URL adresu sličnog sadržaja. 

Preusmjeravanje URL adrese ponekad nije idealno rješenje

Kada korisnik zatraži pristup online sadržaju kojeg nema, jedno od najčešćih rješenja je preusmjeravanje na početnu stranicu tog web mjesta.

Dok se taj pristup svakako slaže s filozofijom “bolje ikakav sadržaj, nego nikakav”, u slučaju da imate web shop to je jednostavno pogrešno napraviti. Pitate se zašto? Razlog su sljedeći scenariji:

  • potencijalni kupac nije dobio informacije o proizvodu koji je specifično tražio
  • propuštate priliku za online prodajom
  • javljaju se emocije zbunjenosti, ljutnje, razočaranosti
  • javlja se misao da web shop nije pouzdan i da iza njega stoje nesposobni trgovci
  • kupac napušta web shop i nikad se više ne vraća.

Sad vam je jasno zašto ne želite raditi preusmjeravanje na početnu stranicu web shopa. Ako proizvod više nije u ponudi, umjesto da preusmjeravate online promet na početnu stranicu, preusmjerite kupca na glavnu kategoriju kojoj on pripada. 

No opet, preusmjeravanja nisu idealna rješenja jer se 404 stranica neće pojaviti samo kada netko traži nepostojeći proizvod, a i budimo realni - ako imate veliki web shop, teško da ćete moći pratiti stanje svakog proizvoda

Zato nam ovdje dolaze 404 stranice. Iako se mnogi od njih ježe jer žive u uvjerenju da će ih Google kazniti i da će tako otjerati kupce, one se zapravo mogu iskoristiti za povećanje prodaje i za veći online promet. Ne vjerujete?

404 stranicu pretvorite u rudnik online prodaje i prometa

Dobro, što sada. Svima se okrade greškica. I korisnicima u pisanju i vama kada unutar web shopa slučajno nešto izmijenite, a niste niti svjesni što ste zapravo napravili. 

Svrha 404 stranice je informirati korisnika da traženi sadržaj unesene adrese trenutno ne postoji. Dok ta informacija uvijek mora biti prenesena, ona se može prenijeti nekako na “bogatiji način”.

Na primjer, mi koristimo malu dozu humora! 

 
Marker 404 stranica

A vi kupcima uz humor, možete ponuditi pregled drugih sličnih proizvoda, možete ostaviti prostor za unošenje prednarudžbe ako proizvod trenutno nije na zalihi, možete ponuditi pomoć u obliku tražilice… Ma ima mnogo opcija. 

Bez obzira na uzrok pojavljivanja 404 stranice, od korisnika ne možete očekivati da automatski poduzmu sljedeću radnju. Na vama je da se pobrinete za kvalitetno korisničko iskustvo i da kupce držite dalje od gumba za povratak na prijašnju stranicu. 

Pa evo nekoliko načina kako iskoristiti 404 stranicu za manju stopu napuštanja web shopa i za povećanje broja konverzija. 

Savjet #1: Koristite ljudski jezik

Prva stvar koja će odmah poboljšati stranicu 404 je micanje svih nerazumljivih tehnikalija i zamijeniti ih normalnim ljudskim jezikom. 

Defaultna 404 stranica

Zapamtite da većina online korisnika ne zna što znači 404 pogreška. Jedino što znaju je da nisu dobili stranicu koju su htjeli, a nerazumljivi tehnički i programerski jezik će ih samo još više frustrirati. 

Umjesto defaultne (zadane) poruke o pogrešci 404, koristite izraze koje normalna ljudska bića mogu razumjeti.  Na primjer:

  • Stranica nije pronađena.
  • Stranica je možda uklonjena, promijenjeno joj je ime ili je privremeno nedostupna.
  • Žao nam je, ne možemo pronaći stranicu koju ste tražili
  • Ups! Nešto se dogodilo.
  • Greška 404. Sadržaj koji tražite ne postoji.

Evo kako smo to napravili za web stranicu Hespo!

Stranica 404 Hespo

Savjet #2: Stranica ne postoji? Ispričajte se i upotrijebite humor

Za 404 stranicu nikada nemojte okriviti korisnike. Lijepo im se ispričajte i umjesto riječi "sigurno" se dogodilo to i to, upotrijebite riječi kao “vjerojatno”, “moguće” je došlo do pogreške zato što… 

Slobodno upotrijebite i malu dozu humora! Dokazano je da humor ublažuje ljutnju, pa kada napravite pogrešku, učinite je što više zabavnom. Neka se korisnici smiju!

Evo super primjera web stranice Email Center UK-a. Njihov razvojni tim, za pogrešku okrivljuje samog sebe. 

Stranica nije pronađena s dozom humora

I ne samo to! Oni traže da kaznite jednog od njih, tj. da odaberete tko će od njih biti otpušten

Stranica nije pronađena s dozom humora

Evo još jednog primjera web stranice net.hr. Oni u zamjenu za izgubljenu stranicu nude vic!

Stranica nije pronađena s vicom

Savjet #3: Navedite moguće razloge zašto je nešto pošlo po zlu

Kada šaljete poruku o nastaloj pogrešci, korisnicima bi trebali objasniti što je pošlo po zlu i dati moguće razloge zašto su naišli na pogrešku.

Ljudi su znatiželjna bića pa objašnjenjem zašto se dogodila pogreška i predlaganjem njezina rješenja zapravo motivirate korisnika da nastavi dalje. 

Evo popisa mogućih razloga za grešku 404:

  • pogrešna URL adresa
  • broken link
  • premješteni sadržaj
  • izbrisani sadržaj
  • privremena nedostupnost

Jedan od odličnih primjera takve 404 stranice je web stranica Hootsuite koja je dodala na popis još dvije stavke:

  • tražili ste svoje štene i izgubili ste se
  • volite 404 stranice

Stranica nije pronađena s ponuđenim razlozima

 

Savjet #4: Iskoristite 404 stranicu za dodavanje linkova! Pomognite korisnicima pronaći što žele

Da korisnici ne bi ostali u slijepoj ulici, pomozite im pronaći ono što traže. Na 404 stranicu možete dodati:

  • navigacijski izbornik
  • link na početnu stranicu
  • linkove na popularne blogove
  • linkove na popularne proizvode
  • ….

Osim što ćete tako pomoći zalutalim korisnicima, pomoći ćete i sebi jer ćete dodavanjem ovih unutarnjih linkova pomoći Googleu da indeksira stranice na vašem web mjestu. Naime, kad Google naiđe na 404 stranicu on prestaje s daljnjim indeksiranjem jer se našao u slijepoj ulici, a dodavanjem linkova nudite mu nove puteve kojima može ići. 

Evo jednog odličnog primjera web stranice Cool Hunting:

 

Stranica nie pronađena s unutarnjim linkovima

Savjet #5: Na 404 stranicu implementirajte traku za pretraživanje

Ovo nije nikakav novitet i nije neka tajna. Stvar je vrlo jednostavna. Ne želite da posjetitelji napuste web mjesto na pola puta pa im ponudite traku za pretraživanje da odmah nađu što traže. 

Jedina negativnost u svemu tome je da Google na ovaj način neće dalje nastaviti indeksirati web mjesto jer mu niste ponudili dodatne puteve kao u primjeru gore. No ako uz traku za pretraživanje dodate i glavni izbornik, riješili ste sve probleme s Googleom. Pogledajte primjer web stranice Radia 101:

Stranica nije pronađena s trakom za pretraživanje

Savjet #6: Iskoristite 404 stranicu za promotivne akcije i prikupljanje email adresa

Imajte na umu da ovo rješenje ne bi trebalo biti trajno jer bi se u protivnom korisnici mogli vrlo lako naučiti na dodatne pogodnosti pa će svako malo "slučajno zalutati" na 404 stranice. 

Kao znak isprike, ponudite im kupon kojim ostvaruju određeni popust na kupovinu, ali da pritom ostave email adresu na koju im slobodno možete slati newslettere

Evo odličnog primjera web shopa Boho Buys. Na 404 stranici pozivaju online korisnike da se email adresom učlane u njihov klub i da pritom ostvare 10% popusta prilikom prve kupovine.  

Stranica nije pronađena s pozivom na učlanjenje u klub vjernosti

Savjet #7: Dizajn 404 stranice mora pratiti dizajn cijelog web mjesta 

Ono što negativno utječe na korisničko iskustvo je kada korisnici nalete na stranicu koja je vizualno potpuno drugačija od ostatka web mjesta. Korisnici se odmah uplaše virusa i spamova i brzinom munje kidaju nalijevo (strelica za povratak).

Prilikom izrade 404 stranice pobrinite se da ona prati dizajn cijelog web mjesta i da vizualno odražava vaš brend. 

Odličan primjer za 404 stranicu je Dropbox koji je na 404 stranicu stavio ilustraciju kutije, no ovog puta je ona prazna i isprepletana poput labirinta. 

Stranica nije pronađena koja prati dizajn cijelog web mjesta

Što 404 stranicu čini nevjerojatnom?

Da bi vaša 404 stranica bila funkcionalna trebalo bi:

  • provjeriti jeste li ispravno postavili 404 stranicu
  • pokušati popraviti sve raspadnute linkove (broken links) i, ako je potrebno, postaviti preusmjerenja
  • što prije popraviti 404 stranice koje imaju najviše posjeta
  • identificirati online promet koji dolazi na 404 stranice
  • razmisliti koji će dodatni linkovi pomoći posjetiteljima da pronađu ono što traže
  • napraviti 301 preusmjerenje na proizvod kojeg imate na zalihi i koji je sličan onom traženom.
  • koristiti primamljive vizuale, humor i smiješne stvari.

I što je najvažnije, nemojte paničariti. 404 stranice su jednostavno dio interneta - milijuni ljudi svakodnevno pogrešno utipka adresu na internetu ili sadržaj neke stranice postane nedostupan.

Umjesto paničarenja, iskoristite 404 stranice u svoju korist

Ako vaš web shop s lošijim rangom pati na Googleu zbog “mrtvih linkova”, svakako nam se javite za savjet ili zatražite ponudu

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • marker.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Google ads, Meta ads

Google analytics