Muke po Googleu - kako doći u njegov centar pažnje?

Vrijeme čitanja: 5 min
04. kolovoz 2014.

Sjetite se svojeg subotnjeg izlaska.

Dođete u veliku prostoriju noćnog kluba, sjednete s ekipom za neki stol u kutu i naručite piće. Dok čekate da vam ga konobar donese, već ste počeli promatrati okolinu u kojoj se nalazite.

Vidite hrpu nepoznatih osoba i gledate prvenstveno njihove fizičke karakteristike (drugo ni ne možete) - visinu, masu, način odijevanja, frizuru, boju očiju… i ostale “atribute” ;)

Ako ste solo, najvjerojatnije tražite osobu koju će imati nešto što se vama jako sviđa i što vam kao pojedincu, predstavlja vrijednost, odnosnu karakternu kvalitetu koju bi jednog dana htjeli uvesti u svoju svakodnevicu. Naravno, nećete iz fizičkog izgleda izravno doći do karakternih kvaliteta, al’ imate već nekakvo životno iskustvo da možete kroz stil odijevanja, držanje, način govora i drugih vidljivih stvari doći do određenih karakternih pretpostavki.

Temeljem tih pretpostavki, pronaći ćete idealnog kandidata za famozni ulet putem kojeg ćete onda eventualno zbilja pronaći željene karakterne kvalitete.

Kao što vidite, da biste to mogli, prvo putem svojih osjetila dobivate informacije iz okoline i temeljem njih vaš mozak donosi određene zaključke koje bazira na iskustvu koje imate.

Zamislite sada da je vaš noćni klub internet, a vaše oči - Google.

Dobro, najveći svjetski pretraživač informacija nezahvalno je opisati samo kao “oči” - on je mnogo mnogo više: savjetnik, osoba koja zna sve, osobni asistent… no svejedno, za razumijevanje naše priče dovoljno je reći kako je to svojevrsni “receptor” putem kojeg vi dolazite do određenih informacija iz virtualne okoline. Vi mu samo putem ključnih riječi dajete do znanja gdje mora usmjeriti svoj pogled.

Nešto kao visok, crn i rockerska jakna, ostalo ignoriraj ;)

Budući da je Google mnogo više od običnih očiju, bitno je razumjeti kako on vidi stvari. Kada to znate, onda se za izlazak u noćni klub možete mnogo bolje pripremiti (ako želite biti uočeni, a želite, bez obzira na status veze).

U prijevodu, nudite se “na tržištu”, je l'?

Netko tko treba nekakav proizvod ili uslugu koju vi prodajete putem web shopa (ili web stranice), mnogo će vas lakše uočiti ako se vi znate istaknuti u Googleovim očima. U tom slučaju mnogo su veće šanse da će ulet vašeg klijenta uroditi plodom.

I biti će mnogo više takvih uleta.

Pa pogledajmo onda kako to Google zapravo vidi web stranice

Proučimo njegov terminatorski pogled.

Google - stalna garnitura interneta i kako doći do toga da vas primijeti

Znate one ljude koje vidite baš uvijek kada dođete van na određeno mjesto?

To obično nije posljedica slučajnosti, nego su ti ljudi postali svojevrsna garnitura noćnog bara. Zbog velike količine društvene interakcije koje takve osobe imaju svakodnevno, oni znaju de facto sve - tko je novi gradu, tko je zauzet, tko je solo, tko je dobio na lotu, tko je prokockao sve, tko spavao s kim, tko je koga premlatio prošlu subotu i da ne nabrajamo dalje.

Na internetu, Google je ta stalna garnitura, ona osoba koja sve zna i sve prati.

Neprestano analizira milijune i milijune web stranica te bilježi gdje se što nalazi, tko što prodaje, tko što nudi, kakvi su trendovi, tko je zatvorio biznis i da ne nabrajamo dalje.

Google to može zahvaljujući određenim tehnikama, praksama i alatima koje ima na raspolaganju. Jedan od njih je Googlebot - robot koji neprestano kopa po webu tražeći nove web stranice, odnosno prikupljajući informacije o njima kako bi znao u koji ugao svojeg virtualnog noćnog bara mora usmjeriti pogled kada mu vi date nekakve input informacije.

Ako želite biti ta osoba na koju će on usmjeriti pogled temeljem ključnih riječi koje opisuju vaš biznis, dobro je da napravite sljedeće:

  • Napravite kartu web mjesta - prije nego li pojasnimo ovo, jedna naša opaska - u svakodnevnom razgovoru web stranica je zapravo pogrešan termin kada morate opisati recimo marker.hr. Mnogo precizniji opis je web mjesto koje se sastoji od nekolicine web stranica (početna, o nama, kontakt, proizvodi itd.). Budući da vaš web također ima više web stranica, kako bi Googleu olakšali analizu, dobro je napravi kartu web mjesta - dokument koji namijenjen prvenstveno pretraživačima. Trebali biste ga automatski imati na serveru ako koristite neki bolji administracijski sustav. S druge strane, u slučaju WordPressa, možete instalirati Google Sitemap Generator ili posjetite xml-sitemaps.com pa si ga tamo kreirajte. U svakom slučaju, želite imati taj dokument.
  • Prijavite svoju domenu na Google Webmaster Tools - Ako vam je ovo gore neprivlačno, možete se u Googleovo vidno polje dovesti na način da se prvo zabilježite u njegovu “žutu knjigu” (tako imate garanciju da će Google skenirati vaše web mjesto), a potom unutar nje iskoristite mogućnost da napravite kartu web mjesta (eng. sitemap). U alatu prvo kliknete na naziv svoje domene, a zatim putem izbornika u lijevoj koloni odete na opciju “indeksiranje”, a potom na “sitemaps”. Na toj lokaciji vidjet ćete u lijevom uglu veliko crveno dugme “dodavanje/testiranje karte web lokacije”. Topla preporuka da kliknete na to.

webmaster tools sitemap

  • Dodatno osiguranje - da budete 101% sigurni kako će Google indeksirati vaše web mjesto, posjetite domenu Webmaster Tool URL submission page i u prazno polje upišite svoju domenu.

I super, kada ste prošli kroz ove korake, imate garanciju kako vas je Google uočio i uveo u svoje baze podataka. No što ako na domeni imate web stranice koje ne želite da Google gleda. Znate, oni vikendi kada ste došli van samo popiti pivu u miru? ;)

Ima načina i za to.

Robots.txt - vaša lista web stranica s oznakom tajnosti

Sjećate se onih američkih filmova gdje bi neki detektiv zapeo u slučaju jer je FBI na bitan dokument stavio oznaku tajnosti (eng. classified)?

Vi također možete napraviti istu stvar na svojem web mjestu - stranice koje ne želite da budu pronađete putem Googlea (npr. neke interne stranice koje se trebaju pokazati samo u vrlo specifičnim situacijama), jednostavno ubacite u datoteku robot.txt

Riječ je o običnoj tekstualnoj datoteci na vašem serveru koju Google prvo pogleda kada dođe do vaše domene. U njoj možete putem funkcije disallow staviti url adresu stranice koja neće biti indeksirana.

U prijevodu, to može izgledati ovako:

user-agent: *
disallow: /hvala/
disallow: /posao-voditelj-marketinga/
disallow: /uvjeti/

Ako nemate ništa poslije disallow funkcije, Google će to shvatiti da može indeksirati sve na domeni.

Vidi li Google robots.txt datoteku, možete provjeriti na početnom ekranu Google Webmaster Toolsa. Ovdje konkretno:

webmastertools robotstxt marker

U slučaju da nemate tu datoteku na serveru, Google će pretpostaviti da može indeksirati sve stranice na domeni.

U konačnici, riječ je vrlo korisnom alatu da stranice koje nema potrebe da budu indeksirane, Google jednostavno preskoči. I odličan alat za skrivanje ako imate duple stranice koje Google ne voli vidjeti na vašoj domeni. Zašto?

Duple stranice = lošija pozicija domene u rezultatima pretrage.

Meta title i meta description - prve stvari koje Google gleda na vašem webu

Kada uočite potencijalnog kandidata za ulet, što prvo vidite na njemu?

Zapravo, ostavit ćemo to kao retoričko pitanje ;)

Pravo pitanje bilo bi sljedeće - što Google prvo vidi na vašem webu?

Ono što piše u poljima meta title i meta description.

Meta title i meta description definicija

U prijevodu, riječi koje utipkate u Google, pretraživač ih prvo pokušava naći u naslovu stranice i u kratkom opisu iste.

Za one koji se snalaze malo u HTML kodu, to su riječi koje se nalaze između title i description tagova, u head dijelu web dokumenta.

U administraciji web stranice, mjesta gdje unosite spomenute stvari mogu izgledati ovako:

Title Meta Description tags

Ok, koja su uopće pravila i preporuke za ta dva polja?

Title, onaj plavi link kojeg vidite u rezultatima pretrage, ima sljedeća obilježja:

  1. Ograničenje od 65 znakova - možete vi napisati i duži title, no Google korisniku neće prikazati title s većim brojem znakova. Gledajte uvijek da poruka koja se stavlja u naslov bude zaokružena i razumljiva čovjeku.
  2. Ključne riječi - svakako ih uključite, al’ imajte u vidu da naslov pišete za ljude. Ugurati 15 ključnih riječi neće vam donijeti bolju poziciju u rezultatima pretrage.
  3. Jedinstvenost - budući da vaše web mjesto ima nekoliko desetaka stranica, pazite uvijek da su vam titleovi jedinstveni. Google neće baš biti sretan ako na dvije stranice vidi dva ista titlea.

Nakon titleova, iduće što Google pogleda kod vas je meta description.

Riječ je o kratkom opisu stranice od 1-2 rečenice. Važna stvar za upamtiti je sljedeća - Google sadržaj tog polja ne koristi u procesu rangiranja. U prijevodu, guranje gomile ključnih riječi u to polje neće vam biti od nikakve koristi.

Meta description pišite samo i isključivo za ljude - u 160 znakova probajte što preciznije opisati sadržaj stranice. Ako je opis dovoljno dobar, Google će ga prikazati ispod plavog linka u rezultatima pretrage. U protivnom će samo prikazati rečenice iz sadržaja koje sadrže upisane ključne riječi.

Iako indeksirani sadržaj meta descriptiona se ne koristi kod rangiranja stranice, imati meta description za svaku stranicu bit će od pozitivne koristi za organic (neplaćeno) rangiranje vaše domene kod bilo kojih važnijih ključnih riječi. U konačnici, meta description je jedini besplatni oglasni prostor kojeg imate i vrlo često prevaga hoće li li netko kliknuti na vaš link ili neće. Dajte si truda oko tog dijela, zbilja se isplati. Detaljnije o njemu pisali smo ovdje.

Google ne može vidjeti vaše slike, ali ih može protumačiti ako dobro objasnite (opišete riječima) što je na njima

Ljudi ovo prečesto zaborave - Google je slijepac kada su slike u pitanju.

Napisali ste dobar članak i stavili kul fotografiju? Google je kod indeksiranja stranice neće vidjeti ako mu je ne opišite.

Zamislite da morate slijepoj osobi opisati što se nalazi na slici - Google je kod vizualnih stvari također slijepac pa je dobar tekst unutar alt taga odličan način kako Googlebotu dati precizniji rezime web stranice.

opis slike unutar alt tagova

Kada opisujete sliku, neka taj opis sadrži ključnu riječ onoga što je na slici i neka bude koristan čovjeku. Recimo, ako imate web shop, dobra je praksa u opise slika uključiti model i serijski broj uređaja. Tako je Google sigurniji da stranica zbilja sadrži ono što potencijalni kupac traži.

Inače, gomilu savjeta oko uređivanja slika naveli smo ovdje.

Sadržaj - što detaljniji i kvalitetniji, Googleu će biti draži

I naravno, ključ svega na kraju je sadržaj.

Google voli kada je on što detaljniji, podrobniji, kvalitetno formatiran. Ne postoji ograničenje u broju web stranica ili u količini sadržaja kojeg objavljujete na njima - što toga ima više, bolje.

Naravno, treba pripaziti na kvalitetu tako je dobro da uložite što više truda. Dobar sadržaj će ljudi dijeliti, komentari, “lajkati”, a Google će shvatiti to kao signal da je došao na vrlo dobro mjesto kada u svojoj bazi traži sadržaj koji odgovara ključnim riječima korisnika.

Web mjesto koje se redovito održava, plijeni pozornost velikog broja ljudi i konstantno je u centru pažnje, Google kao stalna garnitura interneta sigurno će primijetiti i preporučiti ga velikom broju ljudi. Što je u biti smisao svega, zar ne?

Što sada kada vidim perspektivu Googlea?

Eto, sada ste vidjeli kako vas Google otprilike gleda.

Google is always watchingPrvo da bi vas uočio s vašom novom web stranicom, možete mu olakšati tako da se zabilježite u njegov virtualni imenik. Kada to napravite, njegovi roboti brzo će vas pronaći.

Nakon toga možete mu u robots.txt datoteci reći koje sobe vašeg virtualnog boravišta smije gledati, a koje ne. Pritom mu na ulazna vrata svojeg weba kroz title i meta description tagove stavite opis što se otprilike nalazi u vašoj virtualnoj kući. Slike koje imate na zidu neće vidjeti pa je i njih dobro opisati riječima unutar tagova.

I na kraju, sve to neće vrijediti ništa ako gostu ne možete ponuditi nešto dobro. Pišite kvalitetne sadržaje koje će ljudi voljeti i dijeliti. Proizvode koje prodajete opišite što detaljnije i jasno istaknite njihove benefite. I naravno, treba vam web koji je dizajniran prema pravilima struke i koji je u kodu dobro optimiziran.

Jeste li znali da će Google uskoro u svojim rezultatima pretrage obavijestiti korisnika da pojedina web stranica nije optimizirana za mobilne uređaje (nema responzivni dizajn)? S takvim informacijama kojeg Google servira sigurno ćete izgubiti ljude koji bi vas inače posjetili.

No za početak, barem možete srediti ove stvari koje smo u tekstu naveli oko sadržaja. Pozornost Googlea vam treba, bez obzira koliko mali ili veliki bili.

To će vam biti najlakše kada onaj lik u kutu kojeg svi znaju vidi kako plijenite pozornost svima oko vas.

Image credits: https://www.flickr.com/photos/edsweeney/

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • marker.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Google ads, Meta ads

Google analytics