Mobilna stranica ili aplikacija za mobilne uređaje?

22. ožujak 2012.

Najvažnije pitanje mobilne strategije jedne firme jest da li uopće napraviti posebnu aplikaciju za mobilne uređaje. Neke tvrtke uistinu ne trebaju aplikaciju za mobilne uređaje (iOS ili Android) ali zato trebaju svoje stranice učiniti lako čitljivima na malim ekranima mobilnih uređaja.

No, ako Vaše web stranice imaju dobru posječenost mobilnih korisnika, javlja se drugo pitanje: Trebate li izdati aplikaciju za mobilne uređaje? Odgovor na to pitanje danas je sasvim drugačije od onoga što će vjerojatno biti u budućnosti.


Sadašnjost: Aplikacija

Trenutno, nije potrebno previše promišljati, izdajte aplikaciju za mobilne platforme. Istraživanje koje je proveo guru upotrebljivosti Jakob Nielsen jasno pokazuje da se korisnici puno lakše i brže snalaze aplikacijama nego s mobilnim verzijama web stranica. Desktop/pune web stranice koje se prikazuju na mobilnim uređajima ipak zadaju najviše glavobolje korisnicima mobilnih uređaja, odn. pametnih telefona.

Zašto su aplikacije za mobilne uređaje bolje za korisnike?

Aplikacije za mobilne uređaje su puno jednostavnije za korištenje od mobilnih stranica zato jer je na mobilnim stranicama moguće postići tek djelomično zadovoljenje potreba i u većini slučajeva radi se u samom procesu dizajna web stranice. Aplikacija s druge strane može ciljati na specifična ograničenja i mogućnosti svakog pojedinog uređaja, naglašava prednosti i umanjuje ograničenja svakog uređaja. Što je mobilni uređaj slabiji to je potrebno uložiti više u optimizaciju same aplikacije.

Mogućnost mikro plaćanja ili plaćanja unutar aplikacije (In App Purchase) dodatna je mogućnost na koju se nikako ne smije zaboraviti.

Budućnost: Mobilna web stranica

Troškovi razvoja mobilne aplikacije vremenom će se povećavati, prvenstveno zato jer će biti više platformi za razvoj, više specifičnih uređaja za koje će se trebati aplikacija razvijati. Kao minimum, aplikacija će morati podržavati iOS, Android i Windows Phone. Nadalje, mnoge od tih platformi vjerojatno će se podjeliti na više podplatformi koje zahtijevaju različite aplikacije za pristojnu korisničku upotrebljivost, ovdje prvenstveno mislimo na cijeli ekosustav Androida. Nije ovdje imun niti Apple-ov iOS. Sam iOS podjelio se na ekosustav iPhone-a/iPod-a i iPad-a. Iako službeno je to još uvijek jedan, isti iOS, za aplikaciju potrebno je dizajnirati posebno sučelje za iPhone/iPod i iPad (ne uzimajući u obzir razlučivost ekrana unutar svakog od ova dva ekosustava).

Nedavnim izdavanjem Kindle Fire-a, Amazon se zapravo odvojio od Androida. Ne kao baznog operacijskog sustava, već kao sasvim novo korisničko sučelje. Da bi zadovoljili minimum potreba za korisničkom upotrebljivošču aplikacija za Amazon Kindle treba zasebnu aplikaciju s posebnim korisničkim sučeljem. Iako Amazon nije javno objavio rezultate prodaje svog Fire-a, po kuloarima se često priča kako je to jedini pravi konkurent Apple-ovom iPad-u.

Dakle, realno je za očekivati daljnu diverzifikaciju mobilnih uređaja (pametnih telefona i tableta) u budućnosti.

S druge strane, izrada web stranice prilagođene web preglednicima mobilnih uređaja je puno jednostavnija i jeftinija, kako danas, tako i u budućnosti. Pripremiti web stranicu potrebno je tek za tri formata, za pametne telefone, "male" tablete sa (oko) sedam inčnim ekranima kao što su Galaxy Tab 7, 7.7 ili Kindle Fire, te za velike tablete kao što su iPad ili Samsungovu liniju velikih tableta. Dok su razlike dizajna sučelja za tablete malena, priprema dizajna za pametne telefone koji su ispod 5 inča zahtjeva ipak malo više pripreme i preinaka.

HTML5 dodatno poboljšava upotrebljivost mobilnih web stranica kao što možemo vidjeti iz primjera Playboya i Financial Times-a. Sučelja obaju mobilnih web stranica praktično izgledaju kao sučelja viđena u aplikacijama. Iako odluka da pređu na mobilne stranice, a ne da idu na aplikaciju uvjetovana je poslovnim razlozima, a ne razlozima vezanima za korisničko sučelje. Proizvođačima sadržaja dosta je da im veliki dio prihoda uzimaju posrednici kao što su Google i Apple koji od svake transakcije uzimaju 30%. Ili u slučaju Playboya koji niti u snu ne može sanjati da uz oštre Apple-ove cenzorske škare objavi aplikaciju u AppStore-u.

Sloboda od cenzorskih i para-poreznih škara odličan su razlog za odlučiti se za mobilne web stranice ispred aplikacije.

Na duge staze Internet će pobjediti manje, zatvorene ekosustave kao što su aplikacije.

Kada će doći do zamjene?

To je pravo pitanje za milijun dolara. :-) Drugim riječima, kada napustiti aplikaciju za mobilne uređaje? Na žalost, taj odgovor Vam ne možemo dati. U ovom trenutku radi se o vaganju u svakom konkretnom slučaju. O procjeni koristi i troškova, o pojedinačnoj poslovnoj strategiji, o tome što nudite...

Vedran Vukovac, Marker d.o.o.

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...