Facebook guta vaše novce za oglašavanje? Možda je vrijeme da odustanete

Vrijeme čitanja: 10 min
11. veljača 2015.

Trendovi se mijenjaju iz dana u dan. Svi smo toga svjesni.

Ova tvrdnja osobito vrijedi kada je u pitanju reklamiranje.

Marketing - rekli bismo.

Ne tako davno, kad su naši roditelji bili mladi, reklamiralo se "usmenom predajom". U većim mjestima eventualno i plakatima i pokojom rijetkom objavom u novinama.

Da se razumijemo, radi se to i danas.

No, s vremenom su došle nove tehnologije poput TV-a, interneta, mobitela te se velik dio oglašavanja premjestio tamo.

Zadnjih nekoliko godina marketing je mahom prešao na društvene mreže.

Trgovac si, a tvoja tvrtka nema profil na Facebooku?

Gledat će te kao mlado tele koje se izgubilo u šumi.

Pa pobogu, svi imaju Facebook profil.

Trudili smo se sumnjati u tu tvrdnju zadnje dvije-tri godine.

No i najtvrdokorniji su pokleknuli. 

Sigurno ste imali kolegicu s faksa ili nekog prijatelja koji se kleo da baš nikada neće otvoriti profil na Fejsu.

I onda ste dobili poruku od nje ili njega. Baš kao što je i naša kolegica skoro pala u nesvijest kad je dobila poruku od jednog palog skeptika na Fejsu.

trebam-li-obrisati-facebookA znate značenje riječi apokalipsa.

Zovu je još i smak svijeta, posljednji dani čovječanstva, Sudnji dan.

Dođe vam da zapjevate stihove TBF-a:

A ja još uvik ne virujem 100 posto u sve to, možda je neki reality show?

Da, svi su na Fejsbuku.

I s time smo se pomirili.

Trebamo li se pomiriti s time da je Facebook glavno mjesto za oglašavanje?

Možda glavno ne, ali definitivno bitno.

No, ima li dalje smisla nakon što Zuckerberg i ekipa svako malo mijenjaju uvjete upotrebe?

I one algoritme, znate, zbog kojih naše objave vidi tek oko devet posto lajkatelja proizvoda i / ili usluge koje kao tvrtka nudiš.

Druga frustracija pojavila se nakon što nas je u studenome 2014. Facebook obavijestio o promjenama uvjeta upotrebe i pravila, kako bi omogućio veću kontrolu nad podacima.

Tih dana, mnogi su stavljali isti status:

facebook-izjava-o -privatnosti

Nova pravila na Facebooku otjerat će neke nove klince?

Nova se pravila odnose na postavke privatnosti, mogućnost direktne kupovine s Facebooka, ograničavanje reklama i slično…

Da, osnove privatnosti opet su izmijenjene

Najvažnije od novodonesenih promjena su one vezane za uvjete upotrebe, a nalaze se u novom poglavlju - "Osnove privatnosti".

Novine koje su nas po tom pitanju dočekale jesu:

  • Dobili smo odgovore na najčešće postavljena pitanja o tome kako možemo kontrolirati svoje podatke na Facebooku, a pomoću interaktivnog vodiča.
  • Možemo saznati više o prekidanju prijateljstva i blokiranju korisnika, kao i načinu odabira publike koja može vidjeti svaku pojedinu objavu. I to na 36 jezika.
  • Željeni sadržaj možemo podijeliti s odabranom publikom, a ne sa svima koje imamo za “prijatelje”.
  • Možda će se aktivirati Facebook Local, koji je dosad bilo moguće koristiti samo u određenim zemljama, a pomoću kojeg možete svoj brend predstaviti i lokalno.
  • Facebook nas polako ali sigurno upoznaje sa suradnjom s drugim tvrtkama i mrežama. Na primjer, ako smo isključeni s Instagram računa, možemo koristiti Facebook podatke za oporavak zaporke.

instagram-logiranje-preko-facebooka

Novost je i veća kontrola nad oglasima i uvođenje gumba za kupovinu

Od siječnja je odustajanje od pojedine vrste oglašavanja usklađeno na svim uređajima kojima se koristimo.

To znači da se više neće dogoditi da pojedini oglasi budu isključeni s računala, ali da to ne vrijedi za mobitele i tablete.

Isto vrijedi i kada je u pitanju biheviorističko oglašavanje.

Naime, dosad su se teško mogle kontrolirati vrste oglasa koje vidite, ako koristite više uređaja i preglednika.

Hoće li to utjecati na našu privatnost u pozitivnom smislu tek trebamo vidjeti.

Pogledajte kakvo je trenutno stanje po pitanu privatnosti na internetu. ;)

U Facebooku eksperimentiraju i s tipkom "kupi" te novim načinima online plaćanja što bi uskoro trebalo dovesti do mogućnosti direktne kupovine s Facebooka.

Znači li to kraj za web shopove?

Nikako.

Nova istraživanja dokazala su da je Facebook doživio svoje "zlatno doba" te je sada broj korisnika u stalnom opadanju.

Nove generacije ova društvena mreža zanima sve manje.

Sve manje osoba otvara račune na Facebooku.

Za razliku od Facebooka, Twitteru i Instagramu popularnost i dalje raste.

Saznajte je li vrijeme da vašu tvrtku prestanete oglašavati na Facebooku

Algoritam, hm, što je to?

Objasnit ćemo na primjeru.

Jedno si vrijeme objavljivao ovakve statuse: "tekst + link":

stari-facebook-statusi

A onda ste negdje čuli da postovi (objave) koji imaju fotografije puno bolje prolaze.

I tako si krenuo objavljivati priglupe fotografije s još glupljim naslovima. Igrao na seksepil ili na slatke životinjice:

facebook-status-fotka-link

Sve, samo da biste ostvario veću konverziju.

Naravno, gotovo uvijek to su bile svjesno postavljene "zamke" u koje su kupci upadali.

Dok se nisu naučili pameti.

Nisi to htio učiniti, ali kud ide mali Mujo, tuda i ti.

Želio si se prilagoditi trendu.

Želio si ostvariti konverziju.

Facebook je s vremenom prokužio te "mamce".

I opet je, naravno, sve izmijenio.

Da bi tvoje objave vidjelo što više potencijalnih kupaca, trebao si biti što kreativniji. A teško je biti baš svaki dan kreativan i zanimljiv.

To iziskuje vremena i resursa, odnosno ljude koji će to raditi.

Besplatnom reklamiranju s malo napora na Facebooku je odzvonilo.

I tako su ti jednog dana dosadile sve te Facebook gluposti.

Nakon što si došaoi u fazu odustajanja, poznati marketinški stručnjak (i to baš za Facebook oglase), Jon Loomer iznenadio vas je svojim člankom o odustajanju od Facebooka kao marketinškog alata.

Oh, what???

On to stvarno? - pitali ste se s velikom nevjericom.

Da, istina, shvatilo si da ti uzadnje vrijeme na Facebooku baš i ne ide.

Gubiš vrijeme i novac plaćajući oglase koji  ne dovode do željenog rezultata.

I ljuti si jer su opet izmijenili algoritme.

Dosta ti je prilagođavanja.

Zauvijek.

I da, misliš da je Zuckerberg lopov i prevarant.

Ako je stvarno tako - da, prestanite se oglašavati na Facebooku.

No, prije negoli sebi skočimo u usta, idemo vidjeti ima li zaista smisla odustati od Facebooka.

Facebook nije najbolja mreža - na drugima je moguće ostvariti bolji Reach?

Jednom davno, u fejzbučnim počecima, gotovo je svaki tvoj prijatelj vidio gotovo svaku objavu.

Iz današnje perspektive, to je naprosto nezamislivo.

Ubrzo su tvrtke prepoznale mogućnosti oglašavanja i počele voditi bitke u News Feedu.

Iako ga je Facebook zapravo filtrirao oduvijek, konačni je produkt postao izražajniji tek s većim prometom.

Ta matematika izgleda otprilike ovako.

Ako dnevno tvoji prijatelji i grupe objave oko 1500 objava, u News Feedu će vam se naći njih otprilike 300.

Naravno, objave prijatelja, grupa i stranica koje te manje zanimaju (rjeđe si ih lajkao) bit će izostavljene.

Možda se sada pitate, je li moguće da Facebook zaista zna sve moje kretnje koje sam ikad napravio?

facebook-zaštita-privatnosti

Da ima. SVE ON ZNA.

Njegov program pohranjuje svaki  klik koji si ikada na njemu napravio.

Riječ je o brojnim mikro testiranjima. I to svake sekunde.

Sve, ne bi li došli do rješenja koje će nas na stranici držati što duže.

Krajnji je cilj, dakako, "prokužiti" naše kretanje i ponuditi nam opcije kojima će na nama zarađivati.

No, kako je s drugim mrežama?

  • Je li bolje na Twitteru jer su objave nefiltrirane?
  • Postižete li zbog toga veći Reach na Twitteru?
  • Je li Google Plus išta bolji?

Teško je naći pravi odgovor. No, uvijek je dobro slušati narodnu mudrost:

Misliš li da je bolje u tuđem dvorištu, preskoči ogradu.

Dakle, prije nego doneseš konačnu odluku, skoči preko ograde i istražuj.

Poput susjedove mačke koja svakodnevno nesmetano šeće tvojim dvorištem kao da je njeno.

Njuškanje će biti uspješno pozabaviš li se alatom Agorapulse Barometer, koji kaže:

  • ako imaš do 1.000 lajkatelja objave će vidjeti njih 22,9 posto;
  • imaš li između 1.000 i 10.000 lajkatelja, vidljivost  je 12,8 posto;
  • prosjek svih stranica s obzirom na vidljivost je devet posto.

No, vratimo se opet Twitteru.

Koliko osoba tamo vidi tvoju objavu?

Iz praktičnog iskustva, ako je kupac ne vidi u nekoliko narednih minuta, objava će se izgubiti u nizu drugih i vjerojatno je neće nikada ni vidjeti.

Zaključuješ, to je malo.

Pa ipak, isti Tweet možeš zato iskoristiti više puta.

Pogodio si. ;)

twitter-reach

Loomer ima ozbiljnu sumnju oko toga vidi li objavu više ljudi na Facebooku ili Twitteru.

Unatoč onih "samo devet posto".

Varate se ako mislite da vaši lajkatelji nisu od koristi

Nakon toga je li bolje objavljivati na Facebooku ili Twitteru, dvojba se vodi i oko vrijednosti vaših fanova, dakle lajkatelja.

  • Možda si fanove prikupljao pod pritiskom onih "od gore" tako da si ih ilegalno kupio. 
  • Možda si ih prikupio isključivo putem raznih nagradnih igara i sličnih mamaca.
  • Možda si provodio AdWords kampanju kojom si ciljao krivu publiku.

Ako si to radio, da, moguće je da si u pravu.

Nemaš fanove "za poželjeti".

Barem što se tiče ostvarenja krajnje konverzije, dakle, prodaje.

No, možda sve nabrojeno ili većinu toga ipak nisi radio.

U tom slučaju, tvoja  je publika vrjednija nego što misliš.

Iako je trenutno pasivna, to je publika u kojoj se krije ogromni potencijal, a za koji ni ne znaš da postoji.

Zaključak?

Ne podcjenjuj svoju publiku. Nijedan tvoj lajkatelj nije beznačajan.

Možeš uspjeti.

Dakako, potrebno je određeno vrijeme i kontinuitet dobrog ciljanog sadržaja.

Nakon kojeg će fanovi širiti pozitivu o tebi te ćete i tako dobiti nove buduće kupce.

nikad-ne-odustajZa tvoje poslovanje od velike su važnosti preporuke. Tko ih drugi daje, nego  fanovi ;).

No, kao što smo već napisali, možda si u međuvremenu iz nekog razloga izgubio u njih vjeru.

Lajkane objave postale su ti bez veze, a potencijalni kupci upisani u listu  newslettera samo gomila tereta od kojeg nemate koristi.

Ali zašto?

Napokon imaš sve te adrese. Napravio si većinu posla.

I oni napokon mogu upasti u dimnjak kao božićni poklon.

Znači li to da je Copyblogger pogriješio kada je u 2014. ugasio svoju FB stranicu s preko 38.000 fanova?

Ta je kampanja rad započela s običnim blogom još 2006, da bi danas, zahvaljujući korisnim sadržajima, proizvodima i uslugama, postala veoma moćan div.

Vjerovali ili ne, ona trenutno broji oko 115 tisuća jedinstvenih korisnika.

Otkad su počeli sa svojim radom, imali su cilj naučiti klijente kako stvoriti najkvalitetniji online sadržaj. Tako da je brisanje Facebook Pagea s njihove strane bilo ravno onoj "ne znam je l´ bi se smijao ili plakao".

Treba istaknuti da je kompanija osim Facebooka odlučila ukinuti i komentare na blogu kojih je u osam godina skupljeno čak 130.000.

Zaključili su da je njih čak 96 posto bilo "besmisleno" pa su zaključali i ta vrata.

Zašto su iz Copybloggera ukinuli Facebook Page?

Jedan od glavnih razloga leži u broju "lažnih" fanova koji su lajkali stranicu, ali nisu sudjelovali u interakcijama.

Tako bi mnogi fanovi primjerice lajkali fotografije, grafike i objave, ali nisu kliknuli na njih, pa su se u Copybloggeru s pravom pitali "što imamo od takvih fanova?".

Iako "zlatno doba" društvenih mreža traje posljednje 3-4 godine, vrlo je važno zaviriti u analizu i statistiku web stranice i otkriti pravi efekt društvenih mreža:

  • jesu li fanovi aktivni samo pri lajkanju, dijeljenju sadržaja i komentiranju,
  • ili su oni klijenti od kojih tvrtka može zaista profitirati.

Kako saznajemo, odgovor je zapravo bio u tome da se stranica otpočetka vodila krivo pa je prikupljena nerelevantna publika.

Brisanje njihove Facebook stranice mi smo doživjeli više kao njihov prosvjed protiv lošeg sadržaja i spama na društvenim mrežama općenito.

No, je li to bio njihov najpametniji potez, baš i nismo sigurni.

Naime, dobro je imati fanove i njegovati odnose s njima jer je mnogo lakše prodati nekome tko te već poznaje.

Jednom kad krenete u pravom smjeru, iz dana u dan fanovi će vam ostavljati dokaze tome.

Ima li smisla plaćati oglase Zuckerbergu?

plaćanje-oglasa-na-facebooku

I ti si "nasjeo".

Boostate (plaćate oglašavanje) objave da bi ih vidjelo što više vaših fanova.

Iako ne vjerujete Facebooku i ne vjerujete Zuckerbergu, vi i dalje plaćate.

Čemu?

Uplaćuješ li novac ljudima koje ne poznaješ i u stvarnom životu?

Zadnju godinu, izrada kampanje postala je ravna znanosti.

Potrebno  je uložiti puno vremena i strpljenja da bi ostvarili ciljeve

A znaš i sam koliko je s izradom Adsa vrlo lako pogriješiti.

Možda misliš da si napravio dobar oglas, no moguće da je u stvarnosti zapravo prilično loš.

Recimo, možda si dobro naciljao publiku prema njihovim interesima, no ne i prema geografskoj lokaciji.

Boostao so neke postove koji su navukli i tonu angažmana, no dalje od toga ništa.

Naravno, postoji na stotine razloga zašto je tome tako.

  • To je možda tekst objave.
  • Možda je to fotografija.
  • Ili pak landing page.
  • Možda je ipak riječ o proizvodu.
  • O ponudi.
  • O prostoru (...).

U svemu nabrojenome, ipak je najvjerojatnije riječ o lošem targetiranju.

Jer možda ne plaćaš skupog copywritera niti si najkreativniji u ovom području, ali znaš dobro pogoditi ciljanu skupinu svojih kupaca.

Lako ih pridobiješ na svoju stranu.

No opet, znaš i sam, tu priča ne staje. Ako u početku ne izgradiš s kupcem dobar odnos, povjerenje kupaca prema tebi i tvom brendu je nikakvo.

S nevjericom dolazi i nikakva prodaja.

Rješenje je u promociji objava.

Promocija povećava promet web stranice jer u oglasu ciljate na one koji su vidjeli vašu stranicu ranije.

U tom slučaju, očekujte da ćete trebati platiti više po samom kliku.

Pritom bi bilo odlično koristiti filter, preko kojeg ćeš u četiri koraka isfiltrirati samo one koji su zainteresirani za kupnju.

Ni bez filtriranja nema prodaje.

filter-kupacaSvakako, za sve gore navedeno, potrebno je puno planiranja.

Puno analize.

S čestom metodom pokušaja i pogrešaka.

I to je OK jer Facebook marketing nije za svakoga.

Slažemo se da je postići uspjeh na Facebooku teško.

Stvaranje sadržaja koji ljudi žele vidjeti je isto teško,a ponekad i mučno.

A tek stvaranje oglasa koji bi doveli velik promet?

Možeš lako i sam doći do odgovora.

No, znaš što je još teško?

Kreiranje uspješne web stranice koja sadržajem privlači, širenje mailing liste koja povećava konverziju, i tome slično. Sve su to teške stvari u kojima si već uspio.

Zato nema mjesta za paniku.

No, ako ti zaista ne ide, ako nisi dovoljno stručan ili nemaš vremena ni resursa, onda prestani gubiti vrijeme na nešto što ne djeluje za tvoju tvrtku. Samo u tim slučajevima.

Čak i mnogi marketinški stručnjaci nezadovoljni su time kako rade kampanje.

To ne čudi jer sve je veća gužva, a prostora sve manje.

Preživljavaju samo najsposobniji.

Ne trebaš biti frustriran.

Ima još toliko drugih kanala oglašavanja kojima se možeš okrenuti. Ili koji ti bolje leže.

Iako je upornost velika vrlina, još veća je znati odustati na vrijeme.

Otkrili smo u kojem grmu leži budućnost marketinga

storytellingLoomer, čiji smo članak koristili kao nadahnuće za ovaj, poručio je:

Sve je u tome da se obratite pravim ljudima, s pravom porukom, u pravo vrijeme.

Ne zaboravi da je News Feed dizajniran tako da korisnicima daje sadržaj koji ih zanima.

Ako u to ne vjeruješ bolje da prekineš oglašavati na Facebooku.

I to odmah.

Jednostavno trebaš proći tinejdžersku fazu i shvatiti da će kupci uvijek brinuti više o sadržaju njihovih prijatelja negoli o tvojim prodajnim objavama.

Vjerovali ili ne, većinu lajkatelja tvoje stranice ne brine hoće li ikad vidjeti ijednu tvoju objavu ili ne.

Tek ako si s time OK, nastavi ovu bitku.

Iz svega navedenog vučemo zaključke i za tvoju marketinšku 2015. i poručujemo:

  • kreiraj što kvalitetniji sadržaj za što ciljaniju publiku,
  • personaliziraj sadržaj koliko je god moguće,
  • razradi strategiju partnerskog marketinga i počni ga provoditi,
  • pokaži da ti je stalo do zaposlenika i kupaca,
  • ako tražiš uzor u dobroj marketinškoj kampanji, preuzmi dobre prakse Burberry brenda (nedavno je u suradnji s Appleom napravio kampanju koja moguće mijenja budućnost maloprodaje).

Više o ovom posljednjem jednom drugom prilikom ;).

U međuvremenu uči iz ovog teksta te nam i dalje slobodno šalji komentare i pitanja na naš mail.

Sretno!

Image credit.

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • marker.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Google ads, Meta ads

Google analytics