Postavljanje cijena u web shopu - popustite i kupcima i Zakonu
Došlo je vrijeme u godini kada se cijene spuštaju proporcionalno Celzijusima na termometru.
Znate onaj osjećaj kada se vraćate doma s posla…
Stanete u trgovačkom centru da biste kupili mlijeko, a onda vas u međuvremenu primami natpis "totalno sniženje".
Uđete neplanirano u tu trgovinu. I kupite još jednu haljinu. Ili kravatu.
I tješite se da vam baš “ta” treba.
I da baš nigdje drugdje nećete naći jeftiniju.
Naravno, na mlijeko ste u međuvremenu zaboravili.
Pit ćete običnu kavu. A djeca će jesti čisti cornflakes.
Glavno da imate novi komad odjeće.
Da ste ga “ulovili” na sniženju.
Pravo blagdansko vrijeme još nije počelo, no imamo već prilike vidjeti natpise “sniženja 20 posto”, “jedan kupiš, drugi gratis” i tome slično.
Prava šoping groznica s popustima od 50 do 70 posto, ta famozna “totalna rasprodaja” tek dolazi.
Kada? Od 1. do 15. siječnja. Jer tako je propisano novim Zakonom o zaštiti potrošača, koji je stupio na snagu u travnju 2014.
Je li jasno? Pravo zimsko sniženje propisano je Zakonom.
Iz tog razloga podsjećamo vas na njega.
Ne želimo vam prepirke s inspekcijom i kazne uoči blagdana.
No, hajdemo otpočetka priče.
Otkrijte s kakvim popustom će vam novac dolaziti kao iz automata
Popust je, slikovito rečeno, veselje svim šopingholičarima.
Cijenu majica, cipela i slično, trgovci često toliko snize da kupujemo robu svi, trebala nam ili ne.
I kupci nisu jedini koji profitiraju.
Suprotno mišljenjima, vi kao trgovac možete itekako izvući deblji kraj. Pametno odredite sniženu cijenu, o čemu smo već pisali u članku o psihologiji cijena, i “namamite” kupce u vašu trgovinu.
Pa bila to i online trgovina.
Vrijede ista pravila.
Jednom kad pronađete “zlatnu sredinu”, novci će vam početi padati kao kovanice iz automata za igre na sreću. A oči će vam zasjati i pokazivati simbole raznih valuta.
Razumijemo se, zar ne? ;)
No, šalu na stranu.
Dakle, popust je sredstvo pospješivanja prodaje koji se uglavnom koristi u dva oblika:
- kao količinski popust (npr, 1+1 gratis, dostava, montaža, jamstvo veće od zakonskog minimuma…) i
- kao financijski popust (popust na prodajnu cijenu, cassa-sconto…)
Jeste li znali da sniženje cijena i davanje popusta nigdje nisu ograničeni propisima o kontroli cijena? To je u potpunosti ostavljeno vama trgovcima na volju.
Dakle, vi ste taj koji utvrđuje visinu popusta i kriterije. Detaljnije o tome možete pročitati u Pravilniku o načinu formiranja cijena.
No, oprez!
Naknadno odobravanje popusta u maloprodaji nije dozvoljeno jer bi se time pojedinci doveli u povlašten položaj u odnosu na ostale. Naravno, i kontrola primjene cjenika bila bi znatno otežana.
Državni službenici imaju ionako previše posla. Čemu im komplicirati živote ;).
A kako je to s velikim trgovačkim lancima? U praksi, ako imate veliki trgovački lanac, vi vjerojatno odobravate naknadne popuste u vidu "kluba potrošača" i potrošačkih kartica.
Primjer tome su naljepnice koje se nude na benzinskim postajama i u raznim trgovačkim lancima, a čijim sakupljanjem kupci ostvaruju popuste na određene proizvode.
Da, neki od vas našli su način kako zaobići Zakon o trgovini. Kako svatko može postati član kluba, teško je inspektorima dokazati da je uvjet jednakosti kupaca izigran. Posebno u ovom slučaju, kada članovi kupuju po istoj cijeni kao i ne-članovi.
Manje poznato, no i ovdje je riječ o psihologiji kojom se obmanjuju kupci. Pisali smo o tome nedavno u već spomenutom članku.
A kako je to kada dajete poklone kupcima?
Vjerovali ili ne, također trebate pratiti neke zakonske regulative.
Troškovi promidžbe, a u to spadaju i troškovi poklonjene robe, smatraju se 100 posto priznatim troškovima.
No, takvi proizvodi obavezno moraju na sebi imati oznaku “nije na prodaju” ili “reklamni uzorak”.
Uvjeti koji još moraju biti zadovoljeni su taj da nabavna vrijednost poklona ne smije prelaziti 80,00 kuna (PDV uključen) te taj da se treba voditi evidencija koliko se čega poklonilo pojedinom poslovnom partneru.
Oprez! Stati na žulj Zakonu o zaštiti potrošača koštat će vas vrijednosti solidnog novog automobila
Novi Zakon precizno regulira pojmove kojima su neki od vas trgovaca dosad povremeno manipulirali:
- sniženja,
- akcije i
- rasprodaje.
Nemojte krivo shvatiti, ne osuđujemo vas.
Želja nam je samo usmjeriti vas da biste radili prema Zakonu. I tako izbjegli eventualne kazne, kao i nezadovoljstvo kupaca.
Ovo potonje pogotovo.
Ako vas kupci "prokuže", to bi vas moglo puno koštati.
Jer potrošači su u Hrvatskoj dugo bili ugrožena vrsta. Znate, poput Ličkog medvjeda ili Sredozemne medvjedice.
I jednostavno im je dosta svega.
Novom regulativom stvari bi se napokon trebale promijeniti.
Odnosno, kupci se više neće trebati zamarati dvojbama je li rasprodaja prava ili je riječ o samo još jednoj malverzaciji trgovaca.
O još jednom marketinškom triku.
Ako smo baš jako iskreni, svi smo to (po)nekad činili.
No, što se to zaista promijenilo i za vas i za kupce?
I da, vrijedi i za online trgovine.
Dakle...
- Najmanje 20 posto proizvoda u trgovini mora biti na najvećem navedenom sniženju (u suprotnom platit ćete kaznu od 10.000 do 100.000 kuna).
- Totalne rasprodaje odredile su se sezonski, počinju u siječnju i srpnju i traju do 60 dana.
- Proizvod će na akcijskoj prodaji moći biti najviše 30 dana.
Koliko vas trgovaca ne razumije ovaj Zakon u potpunosti, pokazuju svakodnevni upiti upućeni Hrvatskoj gospodarskoj komori.
Zato su predstavnici te institucije odlučili pokrenuti ciklus edukacija za svoje članove, a koje će voditi stručnjaci Ministarstva gospodarstva.
Eto, ako ste zainteresirani, svakako se odazovite.
Propisano je i koliko proizvoda treba biti na najvećem mogućem sniženju
Jasno nam je koliko vam vremena oduzima posao. Pogotovo ako ste vlasnik trgovine, bilo fizičke ili one na internetu.
Tada posebno nemate kada čitati sve te promjene u zakonima.
A bome, to vam je vjerojatno i zadnje na pameti.
Tko uostalom voli trošiti svoje slobodno vrijeme na dosadne nerazumljive i suhoparne informacije?
Nitko.
Izdvojili smo zato dio Zakona, vezan za akcijsku prodaju, sniženja, rasprodaje i prodaju proizvoda s greškom.
Slijedi, dakle, nekoliko tehnikalija.
Kada vi kao trgovac možete obavljati prodaju robe po sniženim cijenama?
Riječ je o sljedećim situacijama:
- kada je kraj sezone ili je sezona prošla,
- kada je riječ o robi s nedostacima ili demodiranoj robi,
- na prigodnoj sajamskoj prodaji u okviru sajamske priredbe i
- na stalnoj prodaji po sniženim cijenama u specijaliziranim prodavaonicama, bez obzira na razloge sniženja cijene.
No, važno je sniženje razlikovati od rasprodaje.
Rasprodaju ovaj Zakon dijeli na djelomičnu i potpunu.
Djelomična rasprodaja se obavlja u slučaju napuštanja prodaje određene vrste robe.
Potpuna pak je moguća u slučaju prestanka rada u prodajnom objektu, zbog promjene djelatnosti, zbog ponude novoga asortimana robe ili obnavljanja prodajnoga prostora, te zbog više sile (požar, poplava i sl.).
Rasprodajom se može smatrati i prodaja robe po sniženoj cijeni, i to u slučaju:
- prestanka poslovanja trgovca,
- prestanka poslovanja u prodajnom objektu i
- prestanka prodaje određenog proizvoda iz predmeta poslovanja trgovca.
Nevezano radi li se o sniženju ili rasprodaji, proizvod mora biti jasno, vidljivo i čitljivo označen cijenom prije i cijenom nakon sniženja.
Pri kraju smo s mudrovanjima, obećajemo ;).
Skrenut ćemo vam pažnju na još jednu važnu stvar, i skoro smo gotovi.
Riječ je o onih već spomenutih 20 posto robe, koje morate sniziti ako ste snizili cijene u rasponu.
Pojednostavit ćemo priču.
Snizili ste, na primjer, dječje igračke. No, neke ste snizili samo 20 posto, a neke čak 70 posto.
E sada, one snižene 70 posto zakonom trebaju obuhvatiti 20 posto robe koja je na sniženju.
Ili, ako vam matematika nije jača strana, svaki peti sniženi proizvod treba biti na najvećem mogućem sniženju.
U ovom slučaju, na sniženju od 70 posto.
Prikrivanja pred kupcima obit će vam se o glavu - cijene postavite jasno, vidljivo i čitljivo
Skretanjem pozornosti na propise iz travnja podsjetili smo vas da ih se držite kao pijani plota. Jer ne želite platiti državi kaznu, je l` tako?
Pisali smo sada o financijskim i količinskim popustima, o razlikovanju sniženja i rasprodaja te ostalim zakonskim pikanterijama.
Za kraj, jer ste marljivo čitali, evo još nekoliko ekspresnih savjeta. ;)
- Proizvod koji je na sniženju ili rasprodaji jer mu istječe rok uporabe, mora dodatno imati jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti najkraći ili krajnji rok uporabe.
- Vi kao trgovac morate fizički odvojiti proizvode koje ste stavili na sniženje ili rasprodaju od ostalih proizvoda te jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti da je riječ o sniženju, odnosno rasprodaji.
- Ako prodajete proizvod koji ima grešku, morate takav proizvod također fizički odvojiti od ostalih proizvoda i također jasno, vidljivo i čitljivo obilježiti na proizvodu da je riječ o prodaji proizvoda s greškom, kao i upoznati potrošača u čemu se sastoji greška na proizvodu.
Eto, nadamo se da smo ovim člankom pomogli barem nekima od vas.
Skratili vam muke s probavljanjem novog Zakona.
Ostavili vam više vremena za igranje s klincima.
Kao što već i ptice na grani znaju, slobodno nam pišite.
Istražit ćemo vaše pitanje i odgovoriti vam kvalitetno u najkraćem mogućem roku.
* Ovaj je članak pisan informativno, kako bismo vam približili tematiku kojom se bavi. Oko detaljnih tumačenja zakona svakako se savjetujete s pravnikom koji će najbolje zaštititi vaše interese.
Zatražite ponudu za izradu web trgovine
6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...