Upravljajte sadržajem newslettera kao Mozart svojim skladbama

Vrijeme čitanja: 10 min
22. siječanj 2015.

Vlasnik ste svoje tvrtke. Ili ste jedna od osoba na važnijem položaju.
Što to znači za vas u vremenskom kontekstu?
Nemate vremena ni prdnuti.
Pardon, obavljati osnovne ljudske potrebe.

Srećom, pametni su izmislili računalo što nam svima znatno ubrzava poslovanje.
A koliko nam olakšavaju tek mailovi!

Vaša pošta, nakon što je pošaljete, na tuđu adresu stiže već za nekoliko stotinki sekunde.

Sada zamislite sljedeću situaciju.

Imate minimalno desetak zaposlenih i posao vam cvjeta kao makovi u polju žita.

No, vi za svaku sitnicu koju trebate iskomunicirati s kupcem šaljete - kurira.
Za one malo mlađe, tako su se nekada zvali zaposlenici tvrtke koji su prenosili poštu i vijesti na veće daljine ili iz mjesta u mjesto.

Koliko vremena bi otišlo na dogovore i pregovore?
Previše.

Kamo sreće na pismima "modernog vremena". Mailovima.

Čitanje tih ultra brzih pisama najčešće je drugi posao po dnevnom rasporedu koji obavljamo.
Nakon jutarnje higijene, onako, uz doručak i kavu.

Često nema tu previše veselja, samo nervoza želuca od jutarnjih sati.
Jer njihovo gomilanje ponekad vam zaista stvara probleme.

Sjetite se opet, kako bi tek bilo da su svi ti mailovi fizička pisma?
Zatrpali bi vam ured.

kako-napisati-dobar-newsletter

Zato, prihvatite komuniciranje mailovima i zahvalite im što postoje.
Koristite ih svakodnevno i pametno.

Najčešća vrsta maila je ona u formi newslettera (hrvatski, manje poznati naziv za newsletter je e-bilten). Idealan način komunikacije vas i vaših kupaca. Jer, riječ je o direktnoj poruci koja ima osobnu vrijednost za kupca.

No, oprez!

Treba ih pametno osmisliti i dozirati. Pretjerate li, newsletter će vaši kupci označiti kao spam (neželjeni mail). A s vremenom vas i obrisati s mailing liste.

Ne brinite.
Pročitajte članak i saznajte kako ne slati vašim kupcima newslettere od kojih će im se dizati kosa na glavi.

Ne želite valjda da vas Trbovićka proglasi najslabijom karikom i kaže - zbogom?

Istražite publiku pedantnošću Sherlocka Holmesa

Prije donošenja odluke o tome što vam je potrebno za sadržaj vašeg newslettera, odvojite trenutak za razmišljanje.

Pokušajte definirati svoju publiku.

  • Koja je prosječna starost vaše publike?
  • Koji su njihovi interesi?
  • Što ih drži budnima u pola jedan u noći?

Primjerice, ako su vaša publika uglavnom žene srednje dobi, izaberite temu kojom ćete se povezati upravo s njima.
Dakako, na osobnoj razini.
Prilagodite članak njihovim interesima i njihovom slobodnom vremenu.

Keep it simple, stupid!

loše-napisan-newsletter

Nikog ne zanima vaše političko opredjeljenje, je li tako? Zato pazite da sadržaj koji kreirate bude isključivo vezan za tematiku kojom se bavite.
Ni za što drugo.

Možda ste za newsletter odlučili napisati članak u kojem, npr, objašnjavate važnost tjelovježbe za organizam.
Tim člankom, prije nego ponudite nove sprave za vježbanje, želite čitateljicama skrenuti pažnju na koristi koje će one dobiti vježbaju li na spravama koje im prodajete.

Zgodan dodatni sadržaj kojim ćete steći povjerenje.

No, taj isti sadržaj trebate dobro istražiti. Zamislite situaciju u kojoj vaše čitateljice primijete da sadržaj nije točan.
Objavljivanje netočne informacije koštat će vas povjerenja.
I broja prodaja.
A zatim i debljine vašeg novčanika.

Ponekad si možete pomoći informacijama u obliku statistika, stručnih mišljenja i citata. Takve informacije dižu vjerodostojnost i dokaz su da ste se potrudili oko teme.

Ipak, prije svega, pazite da sadržaj i riječi u newsletteru, i članku ako ga imate, budu pisani razumljivim jezikom.
Čak se bolje koristiti govornim stilom pisanja negoli koristiti fancy terminologiju, od koje pola vaše publike dobiva glavobolje.
De facto, i vi sami. ;)

Strani copywriteri drže se jednostavne formule koja glasi KISS.
Ne, nije riječ o poljupcu.
Niti o američkom hard rock bendu iz 80-ih. ;)
Ovo je akronim za izreku "Keep it simple, stupid!", što u prijevodu otprilike znači
"Ne kompliciraj, glupane!".Kad napišete željeni tekst, prođite ga i uklonite sve suvišne riječi.
Također, ne boj´te se koristiti imperative.
To su oni  glagoli kojima izričete naredbe. Kao na primjer: sjedi, lezi, puzi… ;)
Ponekad je to jedini način kojim možete natjerati sugovornika da slijedi vaš savjet.

Priču gradite na šest novinarskih zapovijedi

koja-pitanja-si-postaviti-kod-izrade-newslettera

Kako biste bili sigurni da ste u newsletteru dali sve važne informacije, pomognite si novinarskim pitanjima:

  • tko - ime vaše tvrtke,
  • što - nudite 50-postotnu rasprodaju sprava za vježbanje,
  • kada - u prosincu ove godine,
  • gdje - preko web shopa,
  • zašto - jer i vi volite darivati za vrijeme blagdana,
  • kako - sigurnom i lakom online kupnjom.

Što ste konkretniji, tim bolje.

Koristite naslove za prste polizati

Ljudi na internetu češće skeniraju negoli čitaju.

Zato se držite provjerene formule: nema zanimljivog naslova - nema čitanja.

Naime, strane statistike pokazuju da 8/10 čitatelja pročita naslov, no samo ih 2/10 pročita sadržaj ispod.

Zato pišite naslove koji ljudima nude osobnu vrijednost.

Dakle, ponudite naslov nakon kojeg će čitatelji steći dojam da im nudite čokoladu.
A tko čokoladi može odoljeti?
Kad jednom otvore newsletter na temelju naslova, veća je mogućnost da će ga i pročitati.

Budite "onaj frend" s kojim će čitatelj rado popiti pivo

kako-se-obratiti-publici

Svaki brend ima stav i ton kojim se obraća svojoj publici. Takvi, naravno, moraju biti i dokumenti koji se šalju javnosti.
To znači da službeni dokumenti trebaju imati neku svoju predvidljivu formalnost.
Vi si ipak kao vlasnik web shopa možete dopustiti više casual (neformalan) stil pisanja.

Najbolji e-marketing u svijetu, bez obzira na granu industrije čini ležeran stil pisanja. Ljudi žele vidjeti malo ljudskosti iza korporativne maske. 
Ponekad je teško naviknuti se na pisanje u casual tonu, a u poslovne svrhe.
Moguće da ćete se osjećati kao da ste preuzeli kakav rizik.

Zastrašujuće?
Nije. Opustite se jer postoje velike šanse da ćete raditi daleko bolje, nego kroz stari način pisanja.

Pružatelji newsletter usluga poput MailChimpa, daju vam mogućnost izrade nekoliko verzija istog u različitom tonu. Takav pristup zove se A / B test.  
Ne radi se ni o čemu kompliciranom.
Iskoristite tu mogućnost te dijelu publike pošaljite jednu, a drugom dijelu drugu verziju.

Možda ćete se iznenaditi prihvaćanjem stila koji je vama bio tek treći na listi.

Zatim, u nekoliko sljedećih dana odvojite po pola sata vremena i pretplatite se na newslettere tvrtki i / ili blogova koji pobuđuju vaš interes.
Učinite isto i s konkurentnim tvrtkama.
Ovim lukavim pothvatom dobit ćete ideje koje možete upotrijebiti za kampanju svoje tvrtke.

Razmislite o newsletterima koje dobivate na vaš mail i koje gotovo uvijek, odmah po primitku, premjestite u smeće.
Što vas smeta toliko da ste iste obrisali? Iznenadit ćete se kako će ideje početi iskakati same iz sebe.

Pametno ih iskoristite.

Omogućite čitatelju "rastavu braka"

kako-se-odjaviti-s-mailing-liste

Ponekad, a sigurno ako ste pretjerali s beskorisnim sadržajem, vaši se čitatelji žele odjaviti s liste primatelja newslettera.
Dopustite im da taj korak učine na najjednostavniji način.
Nikako drugačije.

Vjerojatno vam je sada iznad glave skočio ogroman upitnik i pitate se sljedeće:
"Zašto bih zaboga želio da mi se potencijalni kupac lako odjavi s liste?"
Mi vas pitamo, želite li radije listu punu "potencijalnih" kupaca koji to zapravo nisu ili možda manju listu na kojoj su kupci zaista voljni kupiti vaše proizvode?
Pretpostavljamo da ste se ipak odlučili za drugi odgovor.

Laka odjava će između vas i vaših kupaca doprinijeti stvaranju odnosa punog pouzdanja. To je važno.
Nakon "zaruka" na koje su pristali tako što su se pretplatili na vaš newsletter, želite ih zadržati.
Stvoriti s njima povjerljivu zajednicu. Ako baš hoćete, onu nalik braku.

Još jedna mala napomena.
Ako nas poslušate i napravite vidljiv i lako dostupan gumb za odjavu, obavezno uklonite "unscribe" link u podnožju.
Takav link stavljen je automatski i obično je svjetlo sive ili prljavo bijele boje.

Pokupite odlike Grammar Nazija

Nitko ne voli čitati članke koji vrve pogreškama.
Zato, kad završite s pisanjem članka za vaš newsletter, stavite ga u besplatni alat za provjeru grešaka.
Da, i mi to radimo.

Nakon što ste ispravili tipfelere i gramatičke pogreške, dajte nekome da ga pročita.

kako-ispraviti-pogreške

Čak i lektori po struci vole kada njihov tekst pročita netko drugi.
Jer nakon dužeg buljenja u isti sadržaj, vaš ga mozak procesuira automatski i više ne vidite vlastite pogreške.

To vrijedi i za sadržaj newslettera.
Prije negoli ga objavite u javnosti, obavezno ga pošaljite nekome da ga pročita i testira.

Ok, napisali ste i ispravili sadržaj do zadovoljavajuće razine. Oprez,  još se ne možete prepustiti uživanju. Dignuti sve četiri u zrak.
Tekst trebate proći još jednom-dvaput nakon što malo odleži.
Znate kako je s kolačima, kad odstoje su bolji.

Čak i samo nekoliko pogrešaka na koje će klijenti naići, mogu presuditi da vas se optuži kao neprofesionalne. Ne želite tu smrtnu kaznu.

Izradite oku ugodan newsletter iako niste profesionalni dizajner

Postoje dva osnovna trika kojima ćete izraditi vizualno privlačan sadržaj i time zadobiti magnetsku privlačnost:

  • kreirajte newsletter u samo jednom stupcu,
  • ne koristite više od dva različita fonta i više od tri boje.

Važno je sadržaj pisati u samo jednom stupcu, sa što manje informacija. Držite se one već spomenute "neka bude jednostavno".
Previše informacija samo će zbuniti vaše čitatelje.
Ipak, nemojte zaboraviti upisati osnovne informacije, kao što su ime tvrtke i link na web stranicu tvrtke.
Ima i toga, ne biste vjerovali koliko.

Primjer dobrog newsletter dizajna

Prilikom pisanja teksta obratite pažnju na stil slova (ne koristite više od dva različita), veličinu slova, veličinu teksta i slično.
Posložite ih tako da budu identični s onime što će otvoriti vaša publika. Odaberite predložak koji podržava otvaranje na mobitelu i tabletu, dakle onaj koji ima responzivni dizajn.

Zaglavlja, podnožja, logo i slični važni dijelovi vašeg newslettera trebali bi postati ponavljajući. Koristite ih u svakom newsletteru.

Naslov je, spomenuli smo već nekoliko puta, ono što privlači vašu publiku. Ono najgore što možete učiniti je nazvati ga "Newsletter za studeni (broj 1)".
Potrudite se da ne zvučite baš toliko dosadno.

Svakako negdje treba stajati i poziv na akciju.

Kod njegova kreiranja koristite kontrastne boje, a oko njega ostavite praznine koje će ga dodatno naglasiti.
Dvije do tri fotografije bit će skroz dovoljne. Promovirajte samo izabrane proizvode, a za ostale stavite link na vaš web shop.

Kod stvaranja sadržaja isti pošaljite prvo sebi na kontrolu. Usput, moći ćete vidjeti kako newsletter izgleda vizualno. A zatim prije nego ga pošaljete, ispravite primijećene pogreške.

Ako ste jedna od onih osoba koja ima previše posla i ne stigne se ovime pozabaviti detaljno, potražite pomoć stručnjaka.

Prema vašim uputama, dizajner će napraviti vizualni predložak baš po ukusu vaše tvrtke, a copywriter odličan sadržaj newslettera koji će probuditi znatiželju i najvećeg introverta.                             

Bacite čitateljima mamac za kasnije bogate ulove

kako-privući-kupce

Vaš newsletter mora ponuditi osobnu korist čitatelju, da bi bio učinkovit.
Jasno vam je da nipošto nije dovoljno samo nabacati usluge i proizvode i kazati ljudima: "Hej, kupujte!".

Kad već imate newsletter, potrudite se svoju publiku obavijestiti o raznim akcijama, rasprodajama, posebnim ponudama i drugim sličnim informacijama koje će cijeniti.

Ponudite ono što pretplatniku treba. Nešto zanimljivo i aktualno. Vrijedno objave.

Ako nemate što važno reći vašim kupcima - nemojte slati newsletter.

Pravilo struke odnosa s javnošću koje vrijedi za sva "cimanja" javnosti, neovisno je li riječ o newsletteru, običnom mailu ili nečem trećem.

Ako imate zaista vraški dobar sadržaj, šaljite newsletter jednom u 14 dana. U suprotnom, jednom mjesečno bit će sasvim u redu.
Šaljete li svaki ili svaki drugi dan, igrate se ruskog ruleta. Samo je pitanje dana kada će vas metak pogoditi i vi ćete pasti u zaborav svih vaših kupaca. 

Učite na tuđim pogreškama

I vi, kao potencijalni kupci nečijih proizvoda ili usluga, dnevno vjerojatno dobivate do 10 newslettera. Sjetite se onih koji zvuče kao "navlakuše" i proučite ih.
Nemojte raditi iste pogreške.

Proučite one koji se vama posebno sviđaju. Čime su oni privukli vašu posebnu pozornost i po čemu se razlikuju od ostalih?

Upamtite, zabilježite, snimite - nije važno. Koristite na dlanu pružene vrijedne informacije i okrenite ih u svoju korist.

Planiranje je pola posla

Pročitali ste ovaj članak. Bravo, izdržali ste. ;)
Pročitali ste i onaj povezani sadržaj koji smo vam ponudili na početku članka - oni crveni naslovi s desne strane.

Imate jasnu sliku. Znate kako stoje stvari. Spremni ste na akciju.

kako-napraviti-dobar-bilten

Ne srljajte kao guske u maglu.

Pomno isplanirajte kome se želite obratiti i s kojim sadržajem. Napišite sadržaj važan vašim čitateljima pa ga provjerite preko raznih aplikacija i još minimalno jednog para očiju.
Osim sadržaju, dobar dio vremena posvetite i dizajnu.

Kako ni iz čega napraviti dobar dizajn newslettera, saznat ćete vrlo brzo. U našem novom članku posvećenom isključivo dizajnu.
U njemu ćemo detaljno proći sve dijelove newslettera u koje trebate usmjeriti vašu kreativnu stranu.

Sad kad znate sve, vrijeme je za prvu bitku s vašom publikom.

Ne brinite. Uz ove savjete nećete biti najslabija karika.
A uvijek možete koristiti joker zovi, zar ne?

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...