Boje - snažno marketinško oružje

Vrijeme čitanja: 7 min
14. travanj 2015.

Znate li da boje utječu na to kako mislimo i ponašamo se?

Sjetite se, na primjer, vaše odjeće.

Sigurno imate u ormaru crnu košulju ili crnu haljinu. I ti vas odjevni predmeti podsjećaju vjerojatno na sprovode ili svadbe. Tamnije boje obično nosite u svečanim trenucima, zar ne?

Neki, doduše, i na death metal koncertima ;).

A imate vjerojatno i neku šarenu košulju, s velikim cvjetovima, koju obožavate nositi prilikom ljetnih izlazaka, u recimo, kafić na plaži. U njoj ste sami sebi neodoljivi i "komadi" uvijek padaju na vas. Kad vam u ormaru ta košulja "zapne za oko", sjetite se koliko vam je ludo i nezaboravno bilo prošlo ljeto na Jadranu. ;)

Vjerovali ili ne, boje usmjeravaju naše oči na mjesto na koje ćemo gledati i potiču nas na razne aktivnosti  - agresiju, ljubav ili nas smiruju.

No, o bojama ovisi i kako ćemo nešto protumačiti.

Tako ćete voljenoj osobi uvijek pokloniti crvenu ružu koja je simbol ljubavi, a žutu ćete boju izbjegavati jer ona znači ljubomoru.

Pokušat ćemo sada naći i drugi primjer u kojem boja skroz mijenja kontekst.

Zlatna zvijezda, recimo, na plavoj pozadini samo je zvijezda. No, stavimo li crvenu zvijezdu na bijelu pozadinu, ona će nas asocirati na komunizam i socijalizam.

Sada shvaćate, zar ne?

Boje stavljaju sadržaj u kontekst ili ga posve mijenjaju. Iz svih gore navedenih razloga, važno je da vi kao voditelj tvrtke ili marketinški stručnjak razumijete njihovu psihologiju.

Vi morate razumjeti kako boje utječu na kupce.

To utječe na vašu prodaju.

Znate i sami koliko je teško isplivati iz oceana marketinškog sadržaja kao drugačiji.

Pišemo o bojama jer su one ono čime se možete istaknuti od drugih.

Izazvati razne osjećaje kod svojih kupaca.

Boje će potaknuti vašu publiku da osjete ono što želite da osjete i da učine ono što želite da učine.

Naravno, da biste u tome uspjeli, prvo trebate utvrditi vašu ciljanu publiku.

Tko je vaša ciljana publika?

  • Tinejdžerice,
  • mlade mame,
  • bodybuilderi ili
  • menadžeri?

U nastavku ovog teksta možete saznati više o usklađenosti boja, pravilnim kontrastima i bojama u marketingu.

Ugodno vam čitanje ;).

Saznajte kako odabrati boje kojima ćete ući pod kožu svojim kupcima

Razmotrite li logo i reklamne materijale bilo kojeg dobro poznatog brenda, vidjet ćete da se oni stalno koriste istim bojama.

Na primjer, T-Mobile koristi intenzivnu rozu, Milka ljubičastu, Konzum crvenu i tako dalje...

I te boje ne provlače samo kroz logotip, već i kroz tekst, fotografije koje objavljuju pa čak i TV reklame.

korištenje boja kod izrade logotipa

No, pitanje koje vas vjerojatno muči je - kako odabrati boje prilikom izrade logotipa.

Za početak, uzmite u ruke knjigu s bojama za tisak.

Odaberite dvije do četiri boje koje ćete koristiti dosljedno tijekom svih vaših istupanja u javnosti.

Odabrane boje koristit ćete:

  • na vašoj web stranici,
  • na web shopu,
  • kod svakodnevnog slanja e-mailova,
  • kod izrade brošura, ali i
  • prilikom marketinga na društvenim mrežama.

To što ćete koristiti iste boje iznova i iznova, pomoći će da potrošači počnu vaš brend prepoznavati po određenoj boji.

Naravno, odabrat ćete onu boju koja odražava osjećaj koji želite izazvati kod svojih kupaca.

kotač bojaSvaka boja nosi vlastiti kod temeljem kojeg je dizajneri mogu prepoznati te tako u vašim promotivnim materijalima koristiti istu nijansu odabrane boje.

Na primjer, mnoge IT tvrtke poput Facebooka, Twittera, Della, IBM-a, HP-a koristite plavu jer ona simbolizira povjerenje, inteligenciju i napredak.

Dok, na primjer, jarko crvena boja zrači samopouzdanjem.

Boje koje ćete izabrati za vaš brend trebale bi odražavati njegovu "politiku".

Ako imate brend kojim želite privući mladu publiku, trebali biste koristiti svijetle boje, kao i one koje se nalaze na vanjskoj strani kotača boja.

S druge strane, pastelne boje su za "nježnije" brendove.

Povećajte čitljivost tako što ćete koristiti visoke kontraste

Kada je u pitanju tehnika boja, upotreba kontrasta posebno je važna.

Što je kontrast?

Jednostavno rečeno, to je ono što tekst ili objekte razlikuje od pozadine na kojoj se oni nalaze.

Postoje dvije vrste kontrasta:

  • Visoki kontrast - Tu su boje podalje jedna od druge. Najbolji je izbor za važan sadržaj jer ga je najlakše uočiti (tamna na svijetloj ili svijetla na tamnoj).
  • Niski kontrast - U njemu su boje vrlo slične. Često ga vole dizajneri jer žele da sve izgleda lijepo, međutim, ta opcija nije uvijek najbolja za čitanje. Odlučite li se za niski kontrast, budite sigurni da ga primjenjujete na sadržaju koji nije važan.

Oba primjera možete vidjeti na priloženoj skici.

Niski srednji i visoki kontrast

Ljudi često pretpostavljaju da je razlika u boji ono što stvara kontrast.

To nije uvijek istina.

Kako to? Možda imate dvije boje koje su različite, no nisu nužno u kontrastu jer je isti njihov ton.

Vjerojatno se sjećate gradiva iz likovne kulture u osnovnoj školi kada ste naučili da samo nekoliko boja dolazi u čistom obliku.

Te - osnovne boje -  su samo žuta, crvena i plava.

Dodavanjem drugih boja u te primarne nastaju i ostale boje, kao što su narančasta, ljubičasta, zelena...

Crvena (primarna) i narančasta (izvedena) imaju malo kontrasta jedna s drugom, unatoč tome što su različite boje.

Primjere također možete vidjeti na skici u nastavku članka.

Visoki i niski kontrast

Da bi vaša poruka bila čitka, potrebno je odabrati pogodnu boju i kontrast.

Oku ugodan sadržaj koji se ne može čitati totalni je promašaj.

Znate li da o bojama ovisi kako ćete doživjeti sadržaj?

Ako ne znate kako iskombinirati boje, tu vam može pomoći kotač boja.

Kada radite svoje kombinacije boja dobro je imati na umu studiju Sveučilišta u Torontu o korištenju alata Adobe Color CC.

Ta je studija pokazala da većina ljudi preferira jednostavne kombinacije boja koje se oslanjaju na samo dvije do tri boje.

Uvijek kada se dotaknemo teme o psihologiji odabira, dođemo do istog zaključka;

Ljudi su jednostavni pa vole lako razumljiv sadržaj koji ne trebaju posebno interpretirati. Također, po pitanju boja jedno zapamtite - svaka boja nosi svoju poruku (o tome nešto kasnije).

Previše boja zajedno slat će nerazumljivu poruku vašim kupcima.

Komplementarne kombinacije boja dobar su odabir kada želite nešto posebno naglasiti.

To su boje koje se nalaze jedna nasuprot drugoj na kotaču boja.

One djeluju na nas kao da pružaju neku vrstu vizualne napetosti.

komplementarne boje

A znate i sami, suprotnosti se privlače. ;)

Kad ljudsko oko vidi fotografiju punu različitih vrsta zelenila, ono malo crveno na toj slici nevjerojatno se ističe.

Zašto je tome tako?

Crvena je komplementarna boja zelenoj.

Kad oči gledaju puno iste boje, one žele vidjeti suprotno.

Dakle, korištenje komplementarnih boja najlakši je način da se nešto istakne.

No, oprez!

Upotreba crvene i zelene ipak možda nije najbolja opcija jer postoje ljudi koji su na te boje slijepi.

Vjerovali ili ne, Facebook je plave boje zbog jedne pomalo smiješne činjenice.

Naime, Zuckerberg, osnivač Facebooka je slijep na crvenu i zelenu boju.

split tehnika biranja bojaOn najbolje vidi upravo plavu boju!

Ostali komplementarni parovi su:

  • žuta - ljubičasta i
  • plava - narančasta.

No, moguće je da želite koristiti tri boje umjesto samo dvije.

U tom si slučaju pomozite Split tehnikom kojom je to vrlo lako odrediti.

Kako je pravilno koristiti?

Odabrat ćete jednu boju kao baznu boju, a zatim dvije boje na suprotnoj strani, koje s baznom čine jednakokračni trokut.

No, i ovdje treba pripaziti na jednu stvar. Koristite li komplementarne boje u tekstu s važnim informacijama, obavezno se držite visokog kontrasta.

Varate se ako mislite da žene najviše vole crvenu i rozu boju

Psihološki utjecaj boja stvar je ukusa.

Naravno, ne reagiramo baš svi na isti način kada je bilo što u pitanju, pa tako i boje.

Ipak, postoji nekoliko općenitosti o bojama, čime ćemo se baviti u nastavku.

Znamo da boja ima i emocionalnih i kulturnih značenja.

Tako, na primjer, bijela boja kod nas u Europi znači čistoću i vrlinu, dok u Japanu može značiti smrt ili žaljenje.

Isto tako, zanimljivo je da prema nekim istraživanjima Eskimi imaju čak 17 riječi za bijelu boju, dok ih u sjeverozapadnom SAD-u postoji samo 4 ili 5.

Emocionalna vrijednost boje ovisi o:

  • našem jeziku,
  • osjetilima i
  • osobinama ličnosti.

Zato je teško predvidjeti kakve bi reakcije na boju mogle biti, osobito kada je u pitanju brojna publika.

Ipak, istraživanja su pokazala da se u nekim stvarima većinom slažemo.

Pogledajte koje boje najčešće poistovjećujemo s kojim osjećajima:

  • povjerenje - plava (34 posto), bijela (21 posto), zelena (11 posto),
  • sigurnost - plava (28 posto), crna (16 posto), zelena (12 posto),
  • brzina - crvena (76 posto),
  • jeftinoća - narančasta (26 posto), žuta (22 posto), smeđa (13 posto),
  • visoka kvaliteta - crna (43 posto), plava (20 posto),
  • visoka tehnologija - crna (26 posto), plava i siva (23 posto),
  • pouzdanost - plava(43 posto), crna (24 posto),
  • hrabrost - ljubičasta (29 posto), crvena (28 posto), plava (22 posto),
  • strah / teror: crvena (41 posto), crna (38 posto) i
  • zabava: narančasta (28 posto), žuta (26 posto) te ljubičasta (17 posto).

Plava je očito boja koju voli velik postotak ljudi, dok crna kupce podsjeća na visoku kvalitetu i povjerenje.

plava-boja-brenda-kvaliteta-povjerenje

Jedan istraživač boja iz 20. stoljeća, Faber Birren, otkrio je nešto zanimljivo o općim grupama boja:

  • Jarke boje nas navode na tjelesnu aktivnosti, ali nam se pored njih čini da vrijeme prolazi sporije.
  • Hladne i "mekše" boje bolje su za mentalne aktivnosti, a pored njih se osjećamo kao da vrijeme leti.

Živi bili pa vidjeli kada ćete testirati boje kod vaših kupaca. ;)

Zašto muškarci nose plavu košulju, a žene tirkizno plavu?

Na temelju usporedbe rezultata više stranih istraživanja, na blogu  Kissmetrics objavili su odličnu infografiku o tome kako muškarci i žene drugačije doživljavaju boje.

Evo zaključaka:

  • Plava je omiljena boja i kod muškaraca (57 posto) i žena (35 posto).
  • Muškarci najviše izbjegavaju smeđu, a žene narančastu.
  • Boje koje ne volimo poistovjećujemo s "jeftinim."
  • Muškarci bolje podnose akromatske boje (nijanse sive).
  • Žene više preferiraju tonove boja, dok muškarci više vole čiste ili osjenčane boje.
  • Većina muškaraca (56 posto) i žena (76 posto) radije odabere hladne boje.
  • Kako starimo, narančasta i žuta su nam manje privlačnije - odnosi se na oba roda.

Općenito, žene vide više boja od muškaraca te su svjesnije manjih razlika u rasponu boja.

To moguće objašnjava zašto muškarci jednostavno boje zovu samo kao plava, zelena, žuta… Žene, s druge strane, govore o nijansama jedne boje, poput mornarsko plave, indigo plave, tirkizne…

Zašto o tome pišemo detaljno?

Boja koju ćete odabrati za vašu tvrtku ovisi o mnogo čemu:

  • jesu li vaši kupci uglavnom muškarci ili žene,
  • koje su dobi vaši kupci,
  • čime se bave u slobodno vrijeme (...).

Žuta i narančasta boja bolji su odabir za mlađu populaciju. Kao primjer uzet ćemo jednu mobilnu mrežu čija su ciljana skupina mladi, a koja se želi predstaviti u javnosti kao jeftina i friendly.

odabir boja brend za mlade

No, ako prodajete luksuzne proizvode, želite izbjeći korištenje boja koje većina ljudi doživljava kao "jeftine".  

Prema raznim analizama, najbolje je u tom slučaju koristiti crnu boju.

odabir boje luksuzni brend

Odaberete li krivi miks boja, kupci će pobjeći iz vašeg web shopa

Hoće li ljudi doći na vaš web shop ili web stranicu, može također ovisiti o bojama.

Ponekad čak i o boji gumba "poziv na akciju" ovisi hoće li se vaš kupac upisati na listu newslettera te hoće li kupiti proizvod.

Prema Institutu za istraživanje boja (da, to postoji), ljudi sude o onom što vide već u 90 sekundi ili manje.

A, do 90 posto te presude zapravo je pod utjecajem boje koju vide.

Bloger Neil Patel ima još jedan dokaz da je tome tako.

Naime, oglasi iz časopisa koji su u boji prepoznati su u 26 posto više slučajeva nego oni crno-bijeli.

Zaključak leži u tome da:

80 posto kupaca prepoznaje vaš brend na temelju boje koju koristite.

Iako smo ovim člankom sugerirali boje koje bi vam mogle pomoći u konverziji, najbolji odabir kada je u pitanju vaš sadržaj jeste ona boja koju ste sami testirali.

Zato odaberite boju pažljivo i koristite je stalno.

Što je A / B testing i zašto je važan za vaše kupce?

Sve o čemu smo dosad pisali je divno i krasno, no bez testiranja ne vrijedi ništa.

Ili jako malo.

Ključ leži u testiranju boja i pronalaženju one koju vaša publika najviše voli.

Kombinacija narančaste i plave je snažna i nailazi na pohvale kod ljudi. No, je li dovoljno samo pokupiti tu kombinaciju?

Naravno da nije.

Vi morate napraviti testiranje pred vlastitim kupcima.

Jednostavno ne možete znati kako će vaša publika odgovoriti na boje u vašem sadržaju i dizajnu, ako niste to testirali.

ab-testing

A / B testing (pisali smo o njemu višekratno) odličan je način da provjerite kako vaši kupci funkcioniraju.

Samo tako ćete uspjeti utvrditi koje kombinacije boja u vašem web shopu proizvode najvišu konverziju.

Naglasili smo na početku koliko je teško isplivati iz oceana punog raznih brendova.

Zato budite pametni i vodite se istraživanjima.

  • Proizvodi li vaša tvrtke proizvode za mlade, koristite narančastu i žutu boju.
  • Želite li naglasiti strastvenost i energiju vašeg brenda, opcionalni odabir je crvena boja.
  • Ljubičasta je dobar odabir ako želite naglasiti kreativnost.
  • Uz pomoć crne boje naglasit ćete luksuz vašeg brenda.

Više o odabiru boja naučite iz ove odlične infografike objavljene na HubSpot blogu.

Ipak, prije negoli donesete konačni odabir, savjetujte se s vašim kupcima.

Najbolja metoda, barem u ovom slučaju, jeste ona pokušaja i pogrešaka.

Dođete li do zanimljivih zaključaka, svakako nam javite.

A slobodno nas kontaktirate i ako imate dodatnih pitanja. ;)

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • marker.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Google ads, Meta ads

Google analytics