Europa ukida geo-blokiranje do sljedeće predbožićne ludnice

Vrijeme čitanja: 5 min
27. studeni 2017.

Prije malo manje od godinu dana napisali smo blog o ukidanju geo-blokiranja unutar Europske unije

Tada je dogovor Vijeća Europske unije za konkurentnost o ukidanju prepreka za slobodno trgovanje internetom unutar Unije podosta odjeknuo u e-commerce krugovima.

Dio hrvatskih e-trgovaca na te se novosti nakostriješio i pustio obrambene pandže 

Zašto? Zato što ukidanje geo-blokiranja znači da će hrvatski kupci bez problema moći kupiti nešto na bilo kojem webshopu unutar Europske unije

I zato što je većina umjesto prilike, na prvu, vidjela prijetnju. 

Strasti su se brzo smirile, od europskih birokrata nije baš bilo nekih  novih vijesti, sve do prošlog tjedna kada je Europska komisija poslala obavijest da je ukidanje geo-blokiranja prioritet u ostvarivanju velikog cilja jedinstvenog europskog tržišta i da imaju neke konkretne rokove i odluke. 

Što su EU birokrati radili proteklih godinu dana po pitanju geo-blokiranja?

U rujnu ove godine ukidanje neopravdanog geo-blokiranja na Digitalnom summitu u Talinnu postavljeno je kao prioritet.  

Europski parlament, Vijeće Europe kao i Europska komisija donijeli su politički dogovor kojim će se svim kupcima unutar EU omogućiti ravnopravan pristup svim online proizvodima i uslugama koje se nude online. 

Što ukidanje geo-blokiranja konkretno znači za kupce?

Ukidanje geo-blokiranja znači da se kupci više neće diskriminirati samo zato što žele nešto kupiti, a dolaze iz druge države.

Mislite da to baš nije neki raširen problem?

Istraživanje Europske komisije pokazalo je suprotno:

  • 63% web stranica provodi praksu geo-blokiranja
  • 1 od 3 web stranice omogućava kupcima van svoje zemlje kupnju

Za sve online kupce ne vrijede ista pravila

Konkretno, kupci unutar EU najčešće se susreću sa sljedećim praksama geo-blokiranja

  • Nemaju pristup stranici zbog IP adrese tj. lokacije.
  • Ne mogu pristupiti plaćanju jer nisu iz zemlje prodavatelja.
  • Prodavatelj ne želi primiti njihovu karticu jer nije izdana u njegovoj državi.
  • Kupci ne mogu kupiti kod određenog prodavatelja jer ih na temelju IP-a prebacuje na stranicu zastupnika u njihovoj zemlji.
  • Nema dostave jer su iz druge zemlje.

Nova pravila koja će se primjenjivati

 Nova pravila koja su europski birokrati dogovorili u Talinnu odnose se na tri sljedeće situacije kod kojih se neopravdano koristi geo-blokiranje: 

Prodaja robe online, ali bez dostave u drugu državu   

Na primjer, nađete hladnjak u Sloveniji jer ste našli model za sebe. Imate pravo naručiti ga i pokupiti ga na području prodavača ili samostalno organizirati dostavu. 

Viša cijena elektronskih usluga

Recimo da želite kupiti usluge hostinga iz Češke no cijena je za vas viša nego za nekog Čeha. Ukidanjem geo-blokiranja prema vama iz Hrvatske ta usluga hostinga trebala bi vam se isporučiti po istoj cijeni kao i češkom klijentu, bez ikakvih dodatnih naknada. 

Redirekcija kod kupnje

Recimo da želite kupiti karte za koncert u Milanu. I znate talijanski i želite ih kupiti direktno od prodavača, ali ne možete - jer vas stalno prebacuje na stranicu prodavača u vašoj zemlji gdje je cijena viša. 

Uz ukidanje geo-blokiranja svim će kupcima unutar Europske biti omogućena kupnja direktno od online prodavatelja. 

Što ukidanje geo-blokiranja znači za trgovce? 

Za trgovce ukidanje geo-blokiranje donosi pravne okvire za sigurnije prekogranično trgovanje online.

Ona trgovcima nameće da se prema svim kupcima ponašaju jednako bez obzira na to u kojem kutku Europske unije žive, ali nikako ne nameće postavljanje cijena ili neku obavezu prodaje. 

Europska komisija ukidanje geo-blokiranja na digitalnim tržištu Europske unije planira sprovesti do sljedećeg predbožićnog razdoblja. 

Što je sljedeće nakon ukidanja geo-blokiranja?

Kako bi Europska unija doista postala jedinstveno digitalno tržište, ukidanje geo-blokiranja nije jedino na čemu se radi. U planu je definiranje cijena prekogranične dostave gdje trenutno vlada prilično veliki kaos. 


Ukidanje geo-blokiranja ne bi smjeli promatrati kao prijetnju već doista kao priliku za prodaju svojih proizvoda van Hrvatske. Pripremite se na vrijeme. A ako trebate izradu web shopa koji će vas dostojno predstavljati u cijeloj Europi, javite nam se 

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • marker.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Google ads, Meta ads

Google analytics