Footer ili ti ga podnožje web stranice: što staviti tamo dolje?
Početna stranica i zaglavlje stranice dvije su stvari oko kojih se web dizajneri najviše potrude kod izrade cijelog web shopa ili stranice.
Mogli bi reći da je za njih glancanje početne stranice i zaglavlja do savršenstva od iste važnosti kao što su za svaku ecommerce stranicu važne vrhunske fotografije proizvoda - nešto bez čega ni jedan web shop ne može uspješno funkcionirati.
I kao rezultat toga, podnožje (footer) stranice praktički postaje mjesto za sav online sadržaj koji u prvi plan nije stao ili je više manje nebitan - dodatne informacije o web shopu, uvjeti kupnje, copyright informacije, privatnost i sigurnost…
Međutim, podnožje ne mora uvijek biti takvo. Zapravo, ne bi ni ikada trebalo biti jer je ono jednako važno kao i zaglavlje, a možda čak i više!
Naime, originalna uloga podnožja je da bude zaštitna mreža, tj. da bude posljednja šansa za zadržavanje posjetitelja i posljednja pozivnica posjetiteljima da se pridruže vašem poslovanju.
To bi trebalo biti mjesto gdje možete iskoristiti priliku da se posjetitelji registriraju u vaš web shop, postanu loyalty članovi, pretplate se na newsletter i saznaju nešto više o vama, o načinu dostave i o tome kako stupiti u kontakt s vama ako imaju bilo kakvih pitanja ili nedoumica.
Budimo iskreni. Koliko je zaista važno imati funkcionalno podnožje web stranice?
Ako obuća upotpunjuje cijeli outfit, razumno je reći da podnožje upotpunjuje cijeli dizajn web shopa ili stranice.
Što time želimo reći? Pa evo jedne online priče koja se događa milijun puta na dan.
Ivica posjećuje web shop. Na desktopu, mobitelu, tabletu… sasvim je svejedno. Iako se još cijela stranica nije učitala, ide prema dolje. Još nije pronašao ono što traži. Ide sve dalje i dalje. Već dolazi do samog kraja i evo! Napokon je našao potrebnu informaciju. I to ni više ni manje nego u samom podnožju stranice.
Vjerovali ili ne, podnožje stranice upravo vam je spasilo dan!
I sada vjerojatno mislite kako je to jedan od milijun slučajeva jer realno gledajući, tko dolazi do kraja stranice? Jer ipak prema svim onim poznatim istraživanjima od prije desetak godina dobro znamo da se posjetitelji najviše zadržavaju na samom vrhu stranice. E pa to više nije tako.
Organizacija za analizu online podataka Chartbeat prikupila je uzorke ponašanja 25 milijuna internet korisnika diljem svijeta i potvrdila kako ljudi zapravo obožavaju scrollati! Štoviše, dulje se zadržavaju na dnu stranice nego na vrhu!
Evo što su otkrili:
- Online posjetitelji provode više vremena ispod presjeka stranice (vidljivog dijela stranice odmah nakon njezina učitavanja). Najgledaniji online sadržaj je onaj koji se nalazi na oko 1200 px.
- Online posjetitelji u prosjeku provedu 16 sekundi na 1200-tom px stranice.
- Samo 70% online posjetitelja vidi sam vrh, tj. početak web stranice. To je zato što mnogi posjetitelji scrollaju prema dolje i prije nego se cijela stranica učita.
Preuzeto s blog.chartbeat.com
Iz ovih rezultata, lako je za shvatiti da iako se podnožje nalazi na samom dnu web stranice ono ne bi trebalo biti zadnja svirala na trubi. Podnožje web stranice ima veliku ulogu u konverziji posjetitelja baš kao i drugi dijelovi web stranice.
Kako poboljšati podnožje web stranice: Informacije koje se očekuju od vas
Uz sve one dodatne i dosadne informacije koje ne stanu u glavne dijelove web stranice (tj. za koje ni ne želite da su toliko uočljive), pametno je te informacije nadopuniti nečim zanimljivim.
Jer kao što smo prije rekli, podnožje je zadnja šansa kojom ćemo nagovoriti online posjetitelje da ostanu još malo dulje na stranici.
Baš kao što to u realnom životu radimo i s prijateljima koji su na odlasku:
Već idete? Pa ostanite još malo. Popijte još jedno putnog
1. Copyright (autorska prava)
U podnožju je neophodno staviti simbol autorskog prava i godinu. To je najjednostavnija (ali i najslabija), zaštita od plagiranja web stranice, no za online posjetitelje zlata vrijedi.
Pogledajte primjer web shopa Termometala:
2. Korisnička podrška i uvjeti kupnje
Uvjeti kupnje i korisnička podrška jedna su od najčešćih informacija koje se nalaze u samom podnožju. Obično se link povezuje sa stranicom koja objašnjava koje podatke web stranica prikuplja, kako se pohranjuju podaci i u koje svrhe ih se može koristiti. Za većinu web stranica radi se o praćenju posjetitelja radi analize podataka i remarketinga.
U uvjetima kupnje svaki posjetitelj može naći informacije o troškovima dostave, povratu i reklamaciji robe, uvjetima i rokovima plaćanja, roku isporuke robe, o zaštiti privatnosti i ostale informacije vezane uz uvjete kupnje i online sigurnost.
Pogledajte primjer web shopa Mikato.hr:
3. Kontakt
Online posjetitelji očekuju da će pronaći link za kontakt obrazac u gornjem desnom dijelu zaglavlja, tj. u sekundarnom izborniku. I to je već neki standard u web dizajnu. No također je standardno pronaći link za kontakt obrazac u samom podnožju.
To bi trebala biti veza na stranicu s kontaktnim obrascem, a ne veza za slanje e-maila. Pitate se zašto? Što nam je skrivio e-mail? Pa evo, postoji nekoliko dobrih razloga kreiranje samostalne stranice s kontakt obrascem:
- Poslani upit lako je pratiti kao jednog od postavljenih ciljeva u Google Analyticsima,
- Online posjetitelji možda neće biti na računalu koje koriste za e-mail,
- Kontakt obrasci šalju posjetitelje na “zahvaljujemo na upitu” stranicu (Thank you Page) koja se može iskoristiti za pružanje više informacija i poziva na akciju (npr. kupovinu određenog proizvoda, pretplate na newsletter...),
- Poslani upiti šalju online posjetiteljima automatske emailove koji se isto tako daju iskoristiti za dodatnu promociju.
Iz tog razloga ostavite link na e-mail što dalje od podnožja web stranice.
Evo kako to radi web shop gnijezdo.hr:
4. Kontakt obrazac
Ako se radi o web stranici koja je pretežito informativnog karaktera ili umjesto proizvoda nudite usluge tada vas potencijalni klijenti moraju nekako i kontaktirati. U tom slučaju je kontakt obrazac od velike važnosti za vaše poslovanje, pa ga nakon svih korisnih informacija dodajte u samo podnožje stranice.
Ubrzajte korisnicima put do vas
Evo kako smo to učinili za web stranicu wawaconsulting.com:
5. Pomoć i podrška
U sekciju pomoć i podrška spadaju informacije kao što su broj telefona za korisničku podršku ili dodatne informacije te e-mail na kojem vas online posjetitelji mogu kontaktirati za više informacija.
Za mobilne korisnike i njihovo bolje korisničko iskustvo, broj telefona pretvorite u gumb na kojeg korisnici mogu kliknuti i automatski uspostaviti poziv prema vama.
Evo kako smo to napravili za web shop fitness-trening.com
6. Ikone društvenih mreža
Svi volimo posjetitelje iz društvenih mreža. No ne volimo kada naši posjetitelji dođu na par sekundi na našu stranicu, odu na Facebook, Twitter ili Instagram i više se nikada ne vraćaju.
Zato naši web dizajneri gotovo nikada ne stavljaju ikone društvenih mreža u samo zaglavlje web stranice već u podnožje. Isto tako, dobar je savjet da se sve veze na društvene mreže otvaraju u novom prozoru, kartici, tabu.
7. Načini plaćanja
Umjesto da posjetitelji kroz cijeli web shop slijepo traže načine plaćanja ili da se ne bi dogodilo da ih tek otkriju tijekom checkout procesa (tijekom procesa narudžbe), u podnožje dodajte informaciju o svim mogućim načinima plaćanja.
Da bi dodatno istaknuli načine plaćanja, umjesto nabrojane liste kreditnih kartica, dodajte njihove ikonice.
8. Newsletter pretplata
Podnožje web stranice s vremenom je postalo uobičajeno mjesto za poziv na newsletter pretplatu, a pravila su ostala ista - uz poziv na pretplatu potrebno je objasniti posjetiteljima što će pretplatom dobiti, tj. koji su njihovi benefiti. Radi li se o 10 posto popusta na sljedeću kupovinu ili o dobivanju korisnih informacija, savjeta i novosti iz svijeta određene branše.
Naravno, polje za pretplatu na newsletter treba se bojom i dizajnom istaknuti od ostatka podnožja.
Pogledajte primjer prijave na newsletter u web shopu zdrave hrane bio&bio:
I još jedan primjer web shopa Alpha-M gdje se poziv na pretplatu nalazi iznad samog podnožja:
9. Pošalji nam poruku - Live Chat na društvenim mrežama
Budući da su društvene mreže i dopisivanja postali centar online svijeta, pokažite posjetiteljima da ste u koraku s najnovijim trendovima i integrirajte opciju direktnog slanja poruka putem chata na društvenim mrežama.
O čemu se točno radi? Vjerojatno ste na različitim web stranicama već odavno vidjeli Facebook Like okvir. Nešto kao mali widget s Facebook slikom i opcijom da web posjetitelji lajkaju vaš Facebook Page. I to je do nedavno bilo potpuno dovoljno.
Sada već možete integrirati Facebook okvir za slanje poruka koji omogućuje online posjetiteljima da vas kontaktiraju brzo i u realnom vremenu. Bez popunjavanja poduljih obrasca, bez ostavljanja hrpe osobnih podataka i što je najvažnije - bez da posjetitelji moraju napustiti vašu stranicu.
Pogledajte kako smo to integrirali ovaj Facebook okvir za web shop Matram.hr:
10. Dodajte konačni poziv za akciju (CTA gumb)
Podnožje stranice je točka na i cijele stranice pa ga iskoristite za slanje posljednje poruke - dodajte neki poziv na akciju. Na primjer, pozovite posjetitelje da se pridruže loyalty programu, registriraju na web stranicu ili im ponudite preuzimanje informativnih ili promotivnih e-bookova.
Pogledajte primjer web shopa Perfecta Dreams. U samom smo podnožju rezervirali mjesto za preuzimanje kompletnog promotivnog kataloga.
Dok podnožje Perfecta Dreamsa ima samo jedan poziv na akciju, u podnožje AKD-Zaštite dodali smo čak tri poziva na akciju: zatraži ponudu, prijava kandidata i prijava kvara te poveznicu na kontakt u slučaju da posjetiteljima još uvijek nije jasan proces prijave ili imaju dodatnih pitanja.
Na web shopu Lafaboo, u podnožju smo stavili poziv svim posjetiteljima da koriste rođendanski podsjetnik u kojem se nalazi popis želja mališanovih prijatelja što uvelike olakšava kupovinu darova za dječje rođendane. Kada se nečiji rođendan približava, Lafaboo će ostale roditelje podsjetiti na nadolazeći event
Jedino što roditelji moraju je otvoriti besplatni korisnički račun i početi koristiti Lafaboo rođendanski podsjetnik.
11. Nagrade, certifikati i priznanja
Kako posjetiteljima najbolje dokazati da ste vjerodostojni i da vam mogu 100-postotno vjerovati? Pa tako da se šepurite raznim nagradama i certifikatima. Onako, kao šećer na kraju.
Mislite si ovako: "Došli ste do kraja i nakon dugog proučavanja još uvijek niste sigurni u kupovinu? Pa evo vam dokaz da nam možete vjerovati!" Izložite im svoje pobjedničke medalje
Evo kako web shop Partypops pametno iskorištava mjesto u podnožju stranice:
12. Poveznica na početnu stranicu
Poveznica na početnu stranicu nije toliko bitna za desktop korisnike koliko je bitna za mobilne korisnike.
Naime, mobilni korisnici su ograničeni veličinom ekrana i još su k tome uvijek u žurbi. Pa zamislite samo sebe. Kad ste zadnji put na mobitelu čekali da se cijela stranica učita? Čim vidite da bi neka informacija mogla biti ono što tražite, odmah kliknete na nju i nadate se najboljem.
No što ako ste dobili polovičnu informaciju? Ili ste shvatili da ste totalno pogriješili u izboru kategorije proizvoda? Najvjerojatnije nećete odmah htjeti izaći iz cijelog web shopa, već ćete se željeti vratiti na početak ili na vrh i nadati se da ćete ovog puta biti pametniji.
Budući da na mobilnim uređajima često mijenjamo tipku Home i Back, imamo izglede 50/50 da pritisnemo tipku Home i onda je stvarno “Ćao đaci”.
Zato u podnožje dodajte poveznicu na početnu stranicu kako bi bili sigurni da će mobilni posjetitelji ostati što dulje na vašoj stranici. Ili tipku za vraćanje na vrh
Pogledajte primjer web shopa dsg.hr:
13. U podnožje može ići i navigacija
Evo gdje vas podnožje može spasiti od razočaranih posjetitelja. Ako su online posjetitelji došli već toliko daleko, vjerojatno je da nisu našli informacije koje traže. Vrijeme je da im ponudite više opcija.
Posljednjih nekoliko godina, popularno je dizajnirati podnožje koje Amerikanci zovu “fat footer” ili ti ga “debelo podnožje”. To je u biti podnožje u koje osim standardnih informacija sadrži i neke elemente navigacije.
Tako podnožja često sadrže iste informacije koje se mogu pronaći u glavnom izborniku web shopa ili stranice, no opet - ne vrijedi pretjerivati. Zato u navigaciju podnožja ubacite samo glavne kategorije proizvoda jer bi u protivnom s cijelom listom proizvoda samo zbunili korisnike.
Evo dobrog primjera iz web shopa Modeline.hr. Budući da web shop ima raznolik asortiman, njima smo u podnožje dodali samo glavne kategorije proizvoda: Muškarci, Žene, Djeca, Outlet i Brandovi.
Primjer zaista "debelog podnožja" možemo vidjeti u još jednom web shopu obuće i modnih dodataka Karli.hr. Tamo smo si zaista dali oduška i nabrojali sve dostupne brendove
Naravno, web shopu Karli je i glavni fokus na brendovima, dok je web shopu Modeline veći fokus na predstavljanju raznovrsnog asortimana obuće.
No u slučaju da imate fiksni izbornik, preporučujemo da tada u podnožju ne ponavljate sadržaj navigacije. Fiksni izbornik je konstantno vidljiv izbornik bez obzira koliko ste daleko scrollali po stranici. Budući da je navigacija konstantno vidljiva, nema je potrebe ponavljati i u podnožju.
Evo primjera fiksnog izbornika na web stranici Wava Energy Solution koju smo izradili mi, Markerovci:
Kako poboljšati podnožje web stranice: Dizajn podnožja web stranice
Funkcionalan dizajn i dizajn ugodan oku neophodan je za bilo koji dio web stranice. Dizajn ne poboljšava samo izgled već i samo vizualizaciju online sadržaja. Evo nekoliko savjeta
1. U podnožju stvorite uočljivu hijerarhiju sadržaja
Funkcionalno podnožje ne samo da je jasno i uočljivo postavljeno, već ga je moguće i lako skenirati. Svaki korisnik mora moći brzo skenirati informacije bez ikakve zbunjenosti pa je sadržaj podnožja najbolje organizirati u stupce.
Isto tako, neophodan je i naslov koji govori korisniku koja se vrsta sadržaja nalazi u stupcu. Naslov stupca mora biti uočljiv i imati drugačije stilsko uređenje od ostalog sadržaja u podnožju.
Pogledajte primjer web shopa Ljekarne Natura. Kako bi se glavni naslov što više istaknuo od sadržaja, za njega smo upotrijebili veći font i zelenu boju.
2. U podnožju koristite negativni prostor
U kombinaciji s ograničenim brojem informacija, kod dizajna je pametno koristiti i negativni prostor. Negativni prostor je zapravo prazni prostor između glavnih elemenata dizajna i radi čuda što se tiče vizualnog doživljaja od strane korisnika.
Naime takav dizajn omogućuje brže skeniranje, povećava čitljivost, olakšava uočljivost svakog stupca i dodatno naglašava vizualnu hijerarhiju dopuštajući određenim elementima brže uočavanje.
Općenito je pravilo, što je veći negativni prostor oko objekta, to će se on lakše primijetiti. Iz tog razloga preporučujemo da negativni prostor između naslova stupaca i sadržaja bude veći od negativnog prostora između svakog retka u stupcu, tj. njihova proreda.
No imajte na umu da negativni prostor (ili bijeli prostor) ne mora biti doslovno bijeli. Ovaj pojam odnosi se na prazan prostor koji ne sadrži nikakav sadržaj.
Negativnim prostorom može se dodatno istaknuti i sam početak podnožja. Tako Markerovi web dizajneri nikada neće početi sa sadržajem tik uz vrh podnožja. Radi što bolje preglednosti, ostavit će dovoljno praznog prostora prije nego što krenu s postavljanjem samog tekstualnog sadržaja. Isto tkao, za još bolju preglednost ostavljamo i što više praznog prostora između završetka sadržaja i donjeg ruba podnožja.
3. Sadržaj u podnožju zahtjeva kontrast
Za sadržaj u podnožju izbjegavajte tanki, sitni i nisko kontrastni font. Sadržaj treba biti uočljiv kako bi ga online posjetitelji mogli vidjeti i na desktopu i na mobilnim uređajima, a isto tako dovoljno velik kako bi ga mobilni korisnici mogli označiti.
Pogledajte primjer web shopa markoprojekti.com:
4. Dizajn podnožja mora se razlikovati od gornjeg dijela web stranice
Jedna od prvih stvari koje ćete primijetiti listajući kroz naše primjere je da se dizajnom svako podnožje razlikuje od ostatka web stranice kako bi ono posjetiteljima bilo što uočljivije.
Podnožja obično imaju istaknutiju jednobojnu pozadinu, a neka čak imaju i grafički ilustriranu pozadinu.
Pogledajte primjer web shopa gnijezdo.hr. Ovdje smo upotrijebili tamniju pozadinu od sekcije koja se nalazi iznad samog podnožja.
U web shopu sanitarije.hr podnožje je odvojeno tamnom linijom.
Nadamo se da smo vam dali nekoliko ideja za razmišljanje o tome kako bi podnožje web stranice trebalo izgledati.
Iako se podnožje nalazi na samom dnu, ono zapravo igra važnu ulogu u povezivanju svih dijelova web stranice u jednu lijepu cjelinu. Uostalom, ono je zaštitna mreža cijele web stranice pa zato iskoristite ovo zaboravljeno mjesto što je bolje moguće.
Pokušajte shvatiti što želite da vaši korisnici naprave kada su došli na dno stranice i iz zabačenog dijela stranice napravite nešto što će poboljšati korisničko iskustvo i povećati online prodaju!
Naravno, ako trebate pomoć, slobodno nam se javite. Vidite i više nego dovoljno da Markerovci znaju svoj posao
Zatražite ponudu za izradu web trgovine
6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...