Nova Europska regulativa otvara vrata hrvatskih web shopova za 500 milijuna EU kupaca
Voditelj tima za prava potrošača digitalnih usluga pri Općoj upravi za pravosuđe i potrošače Europske komisije, Sven Roehr, za portal Poslovni dnevnik odgovorio je na nekoliko ključnih pitanja o web trgovini u Hrvatskoj.
Prenosimo taj zanimljivi razgovor i nadopunjujemo ga s još nekoliko važnih informacija za online trgovce.
Poticaj spomenutom razgovoru bilo je usklađivanje regulative Europske unije u području zaštite potrošača na najvećoj trgovini u svijetu - internetu.
Naravno, regulativom se želi i osvijestiti mogućnost da vi kao online trgovac možete "zavesti" čak 500 milijuna kupaca.
Da, toliko je onih u Europi koji na internet gledaju kao na moguće mjesto za kupovinu.
Hoćete li uspjeti u toj namjeri, ovisi samo o vama.
I naravno, o povjerenju prema kupcima koje ćete stvoriti ili nećete.
A jako je važno da ga stvorite.
Jer logično, potrošači su ključ uspjeha vaše web trgovine.
No, što za Hrvatsku, a onda i cijelu EU znači harmonizacija pravila o zaštiti potrošača?
Roehr smatra da nijedno digitalno tržište u svijetu još nije došlo do faze zrelosti. To znači da sva ta tržišta imaju ogromni neiskorišteni potencijal.
Hajdemo vidjeti je li tome zaista tako.
Uskoro ćemo svi kupovati na internetu, a kupljeno će nam na kućnu adresu dostavljati roboti
Da web shopovi imaju ogromno mjesto za napredak i širenje, slažemo se u potpunosti. Kao što i dalje vjerujemo u to da će internet trgovina s vremenom postati i jedina trgovina.
Da, možda nekima ovo zvuči veoma ambiciozno i apstraktno, no sjetite se da SADA živimo u vremenu koje nam je do pred samo nekoliko godina također djelovalo kao neka daleka budućnost. Ne vjerujete?
Opisano stanje, dakako, otvara velik prostor za napredak i razvoj.
Samo obratite pozornost na tržišta s dugom tradicijom zaštite potrošača poput njemačkog i francuskog.
U zadnjih godinu i pol, napokon smo počeli preuzimati te standarde i već mahnito ubrzali proces.
Imamo još jedan dokaz tome.
Googleov alat Potrošački barometar pokazao je porast internet trgovine u Hrvatskoj u zadnjih godinu dana za nevjerojatnih 92 posto!
Naravno da se, uz svu tu silnu statistiku, moralo pridonijeti zaštiti onih koji ju tvore - potrošača.
No, utječe li zaštita potrošača na vas trgovce na pozitivan ili negativan način? - još je jedno pitanje koje si sigurno postavljate.
Regulativa Europske komisije važi i za "divove" kao što su Facebook i Google
Zašto svi toliko ističu povjerenje?
Jačanje povjerenja između kupaca i trgovaca smisao je regulative.
Kako je povjerenje i jedna od najčešćih prepreka zbog koje kupci ne kupuju češće na internetu, u tom smislu ova regulativa ide u korist i vama.
Europska komisija naprosto stišće američke kompanije da poštuju regulativu.
Naravno, za sve koji posluju s kupcima Europske unije trebala bi vrijediti ista pravila.
Zašto bi tvrtke iz EU ili iz Hrvatske bile izuzetak?
Dakle, nevezano prodajete li iz Hrvatske ili iz Hong Konga vašim kupcima u Europsku uniju, pridržavanje regulativa Europske komisije je obavezno.
Sve tvrtke moraju primijeniti iste standarde zaštite potrošača.
Ne učine li to, doći će u sukob sa zakonom na nacionalnoj razini.
To se, dakako, odnosi i na one "divove" poput Facebooka, Googlea i E-Baya koji prodaju svoje usluge i u Europskoj uniji.
No, uzmimo kao primjer najveću svjetsku online trgovinu Alibabu jer, navodno, iz Alibabe planiraju otvoriti logistički centar u Srbiji, koja zasad nije članica EU.
Uspiju li u svojoj namjeri, da, i oni će morati poštivati zakon o pravima potrošača iz tih zemalja, kao i za sve druge kompanije koje posluju online s potrošačima EU.
To im neće teško pasti jer su u zadnjem tromjesečju, zahvaljujući unaprijeđenoj promociji, povećali prihode za čak 54 posto!
Saznajte kako i vi možete poboljšati promociju vašeg web shopa na internetu.
U ovom periodu Europska unija fokusira se na reviziju OECD-ovih smjernica za e-trgovinu iz 1999. Nova verzija bit će dostupna u proljeće 2016.
Bicikl naručen iz Italije kupci više nećete platiti skuplje od Talijana
Dođe li do problema s web trgovinom iz neke od zemalja članica EU i ne možete ga riješiti direktno, tada se možete obratiti uredu ECC.
To je kratica za Europski potrošački centar, koji ima ured i u Hrvatskoj, a koji je dio mreže potrošačkih centara u zemljama članicama EU.
Dakako, njihova je zadaća pružati potporu u slučajevima prekogranične kupovine.
Ovakva je podrška važna jer su prava potrošača često izigrana, osobito kada je riječ o dodatnom plaćanju dostave iz neke od država članica EU.
Konkretno, možda ste kupili bicikl iz Italije.
A zatim shvatili da ste iz džepa trebali izvući više nego neki Talijan. Samo zato, jer eto, niste te sreće da živite baš u toj državi.
Tu ne govorimo o cijeni dostave, koja naravno može biti viša.
No, ako neki trgovac naplaćuje potrošačima iz neke EU zemlje po jednoj cijeni, a vama po drugoj, to je kazneno djelo.
Nadamo se da vi to ne radite. ;)
Nova regulativa zaštitit će potrošače i u tom smislu.
Od nečeg se treba krenuti. A ovo je svakako dobar početak.
Vjerujemo da će ono što tek slijedi samo dodatno ukloniti određene zapreke u poslovanju.
Imate li dodatnih pitanja o ovoj tematici, kao mala ili srednja kompanija unutar EU, slobodni ste postavljati konkretna pitanja Europskoj poduzetničkoj mreži.
Europska regulativa potiče podizanje svijesti kupaca
Poštivanje regulative ponajprije je odgovornost članica EU.
Europska komisija maksimalno podržava obrazovanje i potporu po tom pitanju.
To znači da podržava rad tijela za provedbu zakona tako što organizira sastanke između institucija te potiče razmjenu informacija i najboljih praksi između tržišta.
Naravno, uz sve to, Komisija se brine da provedba zakona funkcionira u svakoj od zemalja članica.
U slučajevima Direktive ili izvanrednih uputa o pravima potrošača i drugim ključnim zakonodavnim dokumentima, ona će dati smjernice tim državama za njihovo provođenje.
Roehr je za kraj istaknuo da bi odgovornost o podizanju svijesti o pravima potrošača i trgovaca trebala biti na institucijama.
Zato je važno potaknuti ciljane kampanje, kao što je ova koja se trenutačno provodi u Hrvatskoj.
Tek što se one provedu, svijest kupaca i trgovaca bit će na onoj razini na kojoj će se kupoprodaja moći vršiti prema visokim standardima zaštite potrošača.
Dakako, tada će i institucijama u Hrvatskoj biti lakše osigurati poštovanje tih prava.
Možda će se nakon svih tih promjena (i povećanja povjerenja) napokon promijeniti trend online prodaje, pa će se povećati postotak trgovina koje osim u svojoj državi, prodaju i izvan granica.
Za sada, nažalost, taj postotak iznosi tek 25 posto.
Zatražite ponudu za izradu web trgovine
6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...