Kako vi slavite jedan od najvećih eCommerce praznika?

05. studeni 2018.

Padne vam mrak na oči kada netko spomene Crni Petak? Što je sljedeće, počet ćemo slaviti Dan zahvalnosti? Ne, ali hajdemo još posuditi i Cyber Ponedjeljak!

Sviđalo se to vama ili ne, amerikanizaciju je nemoguće zaobići.

Hoćete li protestirati i ne prihvatiti prednosti koje Crni Petak i Cyber Ponedjeljak pružaju vašem online poslovanju, apsolutno je vaša odluka. I odluka vaše konkurencije.

Tako, dok se vi durite u kutu i sve vam se to čini bez veze, vaši konkurenti za to vrijeme obasipaju svoje i vaše potencijalne kupce neodoljivim ponudama. Samo još danas! I sutra. I prekosutra.

Što je Black Friday i zašto se tako zove?

Crni petak je američki shopping praznik (za mnoge Amerikance možda i najveći praznik) a koji se ustrajno i uspješno širi i u druge države svijeta. Prije par godina u Hrvatskoj još nije bila toliko osjetna euforija prije Crnog Petka, ali do danas puno se toga promijenilo. Ni Hrvati nisu imuni na pravu shopping groznicu. Groznica traje nekoliko dana, a trgovci nude lijek. 

Crnom petku prethodi Dan zahvalnosti, kojeg Amerikanci slave četvrti četvrtak u studenome, a Kanađani drugi ponedjeljak u listopadu. Znači, ove godine Crni Petak nam pada na 23.11.2018., a Cyber Ponedjeljak na 26.11.2018.

Dan zahvalnosti ima stoljetnu tradiciju, a prvi zapisi o slavlju pojavljuju se početkom 17. stoljeća. Na taj neradni dan Amerikanci se okupe u krugu obitelji i prijatelja, družeći se uz puno hrane i pića. Dan iza toga, punih želuca i malo manje punih novčanika, već rano ujutro kreću u trgovine.

Danas gotovo sve možemo kupiti online.

Crni petak označava početak blagdanskog shopping razdoblja, koji će zapravo trajati sve do završetka godine. Jer nakon Crnog Petka i Cyber Ponedjeljka na police dućana stižu nam božićni ukrasi. Zapravo, u mnoge trgovine već su i stigli.

Najraširenija teorija kaže da je Crni petak dobio ime po danu kada su trgovci konačno počeli ostvarivati profit, kojeg su označavali crnom kemijskom olovkom, a ne s crvenom s kojom se označavao minus.

No, malo crnija istina je da Crni petak duguje svoje ime policijskoj postaji u Philadelphiji, koja nije imala profitabilnost na umu.

Trend rasprodaja nakon Dana zahvalnosti počeo je početkom 60-tih godina i horde ljudi koje su otišle u kupovinu stvarale su kaos, kako na prometnicama, tako i u trgovinama. Policija, vozači autobusa i trgovine radile su prekovremeno. To ime dodijelila mu je policijska postaja Philadelphije, s nadom da će ljudi zbog prilično negativne konotacije taj dan odlučiti ostati kod kuće.

Crni Petak danas je pravi shopping fenomen, gdje su svi na dobitku - i kupci koji konačno mogu onaj ogroman LED TV nabaviti po 30% manjoj cijeni, i trgovci koji će ih taj dan prodati 13 umjesto tri. A zadnjih par godina, kupac ne treba ni napustiti kuću. To bi trebalo značiti manje kaosa na cesti i u trgovinama, iako u Americi tome još nije baš slučaj.

Iza Crnog Petka slijedi Cyber Ponedjeljak

Black Friday zadnjih nekoliko godina razvučen je na nekoliko dana, negdje čak i na tjedan dana. Tako popusti obično započinju na Dan zahvalnosti i traju sve do Cyber ponedjeljka ili duže.

Cyber Monday izmislili su američki web trgovci. Popuste su najprije nudili prvenstveno web trgovci elektronikom, ali zadnjih par godina nude ih gotovo sve online trgovine, bez obzira na asortiman proizvoda.

Kako pripremiti vašu web trgovinu za BFCM?

Cilj svakog trgovca, offline ili online, je povećanje prodaje. Potencijalni kupci skupljaju se na različite načine, najviše krajem godine, kada je kupovna groznica na vrhuncu. Popusti i rasprodaje za trgovce nisu obavezni, no ako se za njih odlučite, morate poštovati neka zakonska pravila.

Uspješno upravljanje BFCM-om može biti stresno za vlasnike web trgovina, pripremajući kampanje i pripremajući posao za povećani promet, prodaju, povećani broj narudžba i odgovaranja na razne upite.

Bez obzira u kojoj ste fazi poslovanja, uvijek ima prostora za nove prekretnice.

Možda će baš ovaj Crni Petak biti vaša prekretnica. Kako bi vam pomogli u postizanju toga, donosimo vam korisne savjete.

Cilj je jednostavan: veća prodaja, sretniji kupci, manje glavobolje. No kao i uvijek, put do cilja malo je kompliciraniji. 

Pripremite se za kupce koji već istražuju

Pripremite se za rasprodaju i popuste što ranije možete, započevši s informiranjem posjetitelja vaše web trgovine o nadolazećim pogodnostima unaprijed.

Mnogi kupci planiraju što će kupiti na sniženjima, puno prije nego što sama sniženja započnu.

Osim što s pripremama morate započeti ranije, isto tako trebate osigurati da kupci koji traže ideje za kupovinu i informacije o određenim proizvodima, pronađu baš vas.

Pobrinite se da imate dovoljno sadržaja i kvalitetne fotografije, kao i detaljne opise fotografija.

Pripremite vašu web trgovinu za Crni Petak i Cyber Ponedjeljak.

Organizacija je pola posla

Odaberite koji će proizvodi biti na akciji, isplanirajte unaprijed pogodnosti i popuste, nemojte to ostavljati za zadnju minutu.

Pripremite oglase, pripremite privlačan tekst. Igrajte se riječima. Na primjer, prodajete li noćne lampe preko web shopa, možete napisati: "Nemojte da vam se ovog Crnog Petka smrači pred očima. Pogledajte našu ponudu "mrak" lampi." Ili, prodajete li sunčane naočale, možete napisati "Izgledaj mrak svaki dan - i to za mrak cijenu."

Tako, kada popusti počnu, samo pogledate u svoj plan, umjesto da idete sklepati nešto na brzinu, što rijetko kad ispadne super.

Većina velikih maloprodajnih tvrtki objavljuje svoje oglase, kupone i ponude unaprijed kako bi potrošačima dali vremena da saznaju o prodaji i planiraju svoju kupnju.

Što prije počnete to raditi, to će vam biti veći zamah tijekom Black Friday i Cyber Ponedjeljka kad konačno krene rasprodaja.

Neke tvrtke imaju drugačiji pristup, čekajući do posljednjeg mogućeg trenutka da krenu s oglašavanjem Crnog Petka, nadajući se da će stvoriti “buku” držeći korisnike u neizvjesnosti, kako bi se korisnici vraćali na stranicu i provjeravali koje pogodnosti nude. Stvaranje neizvjesnosti kod kupaca dokazano pomaže u postizanju većeg uspjeha.

Pripremite se na povećanu potražnju

Ako ste ovisni o dobavljaču, ili je riječ o vlastitoj proizvodnji, uzmite u obzir povećanje potražnje do koje dolazi u predblagdanskoj i blagdanskoj sezoni.

Provjerite sa svojim dobavljačima ili s vašom proizvodnjom je li sve spremno za povećanu potražnju. Jedna od gorih stvari koja se može dogoditi je da rasprodate zalihe brže od predviđenog i tako ne uspijete ispuniti zahtjeve vaših kupaca.

Razmišljajte mobilno

Prošle godine zabilježen je znatno veći broj narudžbi putem mobilnih uređaja nego bilo kojeg drugog uređaja.

Očekivano je da će se taj trend samo nastaviti povećavati. Što to znači? Znači da bi bilo dobro da je vaša web trgovina prilagođena svim uređajima, odnosno da je responzivnog dizajna

Isto tako, možda jedna od najbitnijih stavki je proces završetka kupovine. Kupac je napunio košaricu, odlučio se za kupnju, ide na plaćanje, no kada tamo vidi da se od njega traži djevojačko prezime od prabake, napušta web trgovinu brzinom svjetlosti.

Pobrinite se da je proces završetka kupovnine što jednostavniji i kraći. Jer oni kompliciraniji i duži pokazali su se dežurnim krivcima za smanjenje konverzija. “Smanjenje” i “konverzija” riječi su koje su prilično mrske svim online trgovcima kada su napisane jedna kraj druge.

Također osigurajte da se vaša web stranica može nositi s valom prometa. Nerijetko, povećan promet na web stranici može usporiti rad stranice ili prouzročiti njezin pad.

Iako je tome slučaj kada se radi o uistinu velikom prometu, ipak je dobro misliti i na to. Provjerite kapacitet opterećenja poslužitelja vaše web trgovine.

Što s kupcima koji napuste košaricu

Kupci su vam “dali košaricu”, to jest napustili su košaricu? Da, to se često događa, a cilj svih online trgovaca je da ta brojka bude čim manja. Jedan od najboljih načina kako to postići je postavljanje ciljanih mailova, koje šaljete kupcima koji su svoju košaricu ostavili napunjenu u vašoj online trgovini.

Tu se otvara mjesto za kreativnost, jer možete sastaviti mail koji će ih podsjetiti na košaricu i možda potaknuti da dovrše kupnju.

Možete sastaviti mail koji će kupca podsjetiti na košaricu i potaknuti da dovrši kupnju

Očekujte neočekivano

Rezervni plan nikad nije nikome naškodio. Imate li plan što će se dogoditi ako dostavna služba s kojom imate ugovor postane preopterećena i ne uspije isporučiti robu u obećanom roku? Da to nije tako nemoguće, pokazuje primjer iz Hrvatske od prošlog Božića kada je jedna dostavna služba imala prilično kriznu situaciju, a koja još i danas utječe na njihovo poslovanje.

Koliko brzo će vam se istrošiti zalihe robe, i koliko brzo ih možete natrag napuniti? Pobrinite se da takve logističke noćne more ipak ostanu samo noćne more.

Ne želimo vas plašiti, no važno je biti spreman na takve izvanredne situacije. Morate imati na umu koji su najgori scenariji i nemojte da vas ti scenariji, ako do njih dođe, uhvate nespremnima.

Puno ćete lakše stvoriti rezervni plan sada mirne glave, nego u najnezgodnijim trenucima krize.

Pratite konkurenciju

Obraćanje pozornosti na marketinške aktivnosti vaše konkurencije može vam pomoći u skupljanju ideja za vlastiti Black Friday/Cyber Monday. Najlakši način špijuniranja je da se pretplatite na njihov newsletter. Pogledajte kakve mailove šalju i koliko često ih šalju.

Pratite što vaša konkurencija radi i budite bolji od njih.

Ako koji put pomislite “Hm, mi bi to napravili ovako ili onako” ili “Mi bi to napravili bolje”, nemojte da ostane samo na pričanju. Napravite to bolje.

Slobodno ih pratite i na društvenim mrežama. Samo nemojte ni u kojem slučaju postati previše inspirirani vašom konkurencijom. 

Iskoristite BFCM za dizanje svijesti o brandu

Crni Petak i Cyber ponedjeljak mogu biti velika stvar za vašu web trgovinu. Ako još niste, trebali biste početi s pripremama već jučer.

Sezonska prodaja i kampanje zahtijevaju vrijeme, resurse i napor. S web trgovinom pripremljenom za e-gužvu i s pobjedničkom marketinškom strategijom, osvojit ćete Crni Petak i Cyber Ponedjeljak i pretvoriti te sezonske kupce u stalne.

Vaš tim zaposlenika jedan je od ključnih faktora za uspješno izvođenje. Educirajte ih i motivirajte, kako inače, tako i posebno za tu prigodu.

Jedna od najgorih stvari koju možete napraviti za vašu web trgovinu je ignorirati važnost sezonskih događanja poput ovoga. U njima se krije ogroman potencijal za dizanje svijesti o brendu i povećan promet. Držite uši na tlu i spremni dočekajte jedan od najvećih eCommerce praznika.

 

Kontaktiraj Marker za savjet
 

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...