“Ako nemaju kruha, nek’ jedu kolačiće.” A što kada nestanu i kolačići?

06. svibanj 2022.

Za početak kratki uvod.

Kolačići su male datoteke koje se spremaju na vaš uređaj i omogućuju, između ostalog, najbolje eCommerce iskustvo. Kolačići pamte informacije kao što su povijest pregledavanja, korisnički ID, ID sesije i razne druge bitove informacija koristeći IP adresu posjetitelja kao jedinstveni ID.

E sada, nisu svi kolačići isti. 

Osnovni kolačići ili kolačići prve strane koriste se za praćenje kretanja korisnika po jednoj web stranici. Oni vam olakšavaju korištenje webshopa. Zahvaljujući njima webshop može zapamtiti proizvode koje ste ostavili u košarici, login podatke i slične praktične stvari. 

Kolačići treće strane uglavnom se koriste za:

  • praćenje korisnika između različitih web stranica
  • prikazivanje relevantnih oglasa

Third party cookies ili kolačići treće strane su ono što druge web stranice koriste za prikupljanje informacija o tome što "radite" online. Između ostalog, oni oglašivačima daju naznake o vašim interesima i preferencijama, na osnovu kojih vam onda prikazuju personalizirane oglase - one za koje se čini da vas “prate okolo”. 

Kolačići treće strane su oni koji uskoro nestaju.

Kolačići prve strane su super i oni ostaju. Korištenje interneta i online shopping bez njih bi bio prava gnjavaža. 

Još malo pa nestalo! Nema više kolačića treće strane.

Third party cookies već su neko vrijeme trn u oku zagovornicima privatnijeg interneta. Neke IT tvrtke već su razvile sustave za njihovo blokiranje ili brisanje iz predmemorije preglednika.

Apple je, tako, blokirao kolačiće za praćenje putem svog sustava Intelligent Tracking Prevention (ITP), dok Firefoxova Poboljšana Zaštita od Praćenja (ETP) sada onemogućuje kolačiće trećih strana prema zadanim postavkama. 

Da vam približimo ove tehnikalije - razlog je to zbog kojeg već neko vrijeme Ads Manager kampanje ne broje konverzije izvršene s novijih iOS-ova. 

Ishod ovakvih poteza je jasan, kolačići više nisu tako učinkovit alat za super precizno oglašavanje i praćenje aktivnosti korisnika na webu. Iako su još uvijek živi, kolačićima treće strane se crno piše.

Još uvijek se drže zato što ih koristi Google. Ali ni to neće trajati dugo. Nova verzija Googleovog preglednika Chrome, omogućuju blokiranje kolačića. U postavkama vašeg preglednika (ako koristite Chrome), možete već sada blokirati third party cookies. 

Blokiranje kolačića koji se koriste u marketinške svrhe (to su third party cookies), u najmanju ruku je čudna odluka nekoga tko svoj prihod gotovo u potpunosti ostvaruje upravo kroz taj isti marketing. 

Logično je zapitati se - zašto Google reže granu na kojoj sjedi

Nova pravila kao što su Opća uredba o zaštiti podataka (GDPR) i Kalifornijski zakon o privatnosti potrošača (CCPA) mogu biti odgovor na to pitanje. Ovi zakoni nameću znatno jača ograničenja o tome kako i kada se kolačići mogu koristiti. Također, iako je trenutno dominantan na tržištu preglednika (više od 60% svih svjetskih preglednika je Chrome), Google vjerojatno osjeća pritisak konkurencije koja je već udovoljila sigurnosnim zahtjevima korisnika.

Sve to dovelo je do okretanja leđa kolačićima treće strane. Datum još uvijek nije precizno objavljen, ali spominje se 2023. godina. 

Koje su opcije? Što sada?

Crveni karton kolačićima treće strane može biti dobra ili loša vijest, sve zavisi od vaše perspektive. 

Za jedne, ukidanje kolačića treće strane označava potencijalno veliki problem.

Ako ste godinama svoje marketinške budžete (opravdano) davali Googleu, žuljat će vas vrlo vjerojatan pad ROI-a koji će uslijediti u eri nakon kolačića treće strane. 

S druge strane, smrt kolačića treće strane može biti dobrodošla vijest za zabrinute korisnike. Odavno je poznato da se kolačići koriste za više od posluživanja ciljanih oglasa. Na osnovu njih neki su, navodno, osvojili i predsjednički mandat. 

Ruku na srce, blokiranje kolačića treće strane logičan je potez.

Oglasi će se i dalje vrtjeti, korisnici će i dalje kupovati online, eCommerce će i dalje strelovito rasti - samo nekim drugim putem. S kolačićima treće strane ili bez njih. 

Opcija 1: Back to the roots ili ono što uvijek radi

Najfundamentalnije digitalne marketinške taktike još uvijek savršeno dobro rade. 

Content će sve preživjeti. Dobra baza pretplatnika s kvalitetno osmišljenim email kampanjama će uvijek raditi. Teško da išta može uzdrmati takav digitalni marketing. 

Da zaokrenemo ovu strašnu priču prema happy endu, razmislite o osnovnim tehnikama digitalnog oglašavanja.

Ako ih ne koristite, možda bi mogli krenuti, a ako ih koristite razmislite o raspodjeli budućih ulaganja u digitalni marketing. Da se razumijemo, i precizno oglašavanje će ostati kao mogućnost.

Možda više neće biti toliko precizno jer neće biti moguće ciljati točno određenog korisnika, ali sigurni smo kako će Google pronaći rješenje koje će zadovoljiti sve.

Opcija 2: Privacy Sandbox. Povratak u budućnost?

Privacy Sandbox je inicijativa čiji je cilj internet koji korisnicima osigurava privatnost, a istovremeno oglašivačima dopušta mjernje i praćenje ponašanja istih tih korisnika. 

Iako zvuči kao oksimoron, ova ideja već ima i praktična rješenja.

U osnovi, pratila bi se aktivnost skupine korisnika, a ne kao do sada - samo jedan korisnik. Ili da budemo tehnički precizniji, pratila bi se aktivnost skupine web preglednika, a ne skupina korisnika. 

Sve što se testira unutar Privacy Sandboxa otvoreno je za sve. I vi možete pomoći oblikovati sustav digitalnog oglašavanja u svijetu bez kolačića treće strane. U postavkama vašeg Chromea pronađite Privacy Sandbox i dozvolite Privacy Sandbox trials. 

Ono što je trenutno u fokusu Privacy Sandbox inicijative je omogućiti smisleno testiranje cijelog životnog ciklusa jednog oglasa preko različitih web stranica. Konkretno radi se o ove 3 tehnologije: 

  • Topics - za zapisivanje i pristupanje temama jednog preglednika (financije, novosti, znanost, sport …). Trenutno ih je ukupno 349. 
  • FLEDGE - za upravljanje skupinama koje Topics kreira. Isto tako, ova tehnologija bi se koristila za licitiranje i izbor najboljih oglasa kod njihovog postavljanja. 
  • Attribution Reporting - za mjerenje i izvještavnja o uspješnosti oglasa. 

Kako je Privacy Sandbox još uvijek u fazi testiranja, jasno vam je da je ovo tema o kojoj ćete još čitati. Barem ako vas zanima eCommerce, online sigurnost ili digitalno oglašavanje. 

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...