Zatražite ponudu
putem online obrasca

A/B testiranje: pronađi savršeni recept za izradu uspješnog newslettera

16. svibanj 2016.

Vrijeme potrebno za čitanje teksta: 10 min

Već smo mnogo puta pričali o newsletteru kao idealnom načinu komunikacije između vas i vaših kupaca.

Pomoću newslettera gradite odnos s kupcima i privlačite ih na vašu web stranicu. Najbolja stvar kod newslettera je ta što su se vaši kupci (ili potencijalni kupci) sami odlučili da ga žele primati.

Zato im naravno, uvijek želite slati najbolji mogući newsletter. Želite da im bude zanimlljiv i koristan, da ga rado čitaju i da nikad ne kliknu "odjava s newsletter liste".

No, ne postoji savršen recept za izradu newslettera koji će vam sve to osigurati.

Jer uspjeh newslettera može ovisiti o bilo čemu. O naslovu, o danu i satu slanja, veličini i stilu fonta, slikama, CTA gumbu

Uspjeh newslettera ovisi i o tome tko su vaši klijenti, čime se bavite i što uopće želite postići s newsletterom.

Možda želite informirati klijente o novim pogodnostima ili ih želite obavijestiti da ste napisali novi blog na svojoj web stranici.

Pa kako znati izvlačite li maksimum iz svojeg newslettera?

Vrlo lako. Pomoću A/B testiranja.

Nastavite čitati i otkrijte kako pomoću ove metode postati newsletter guru (u najmanju ruku wink)

Što je uopće A/B testiranje?

A/B testiranjem zapravo testirate različite verzije newslettera i prema dobivenim rezultatima određujete koja verzija nosi najviše uspjeha.

Testirati možete gotovo sve. Od različitih naslova, izgleda newslettera pa čak i vremena slanja.

Tako na primjer prema postotku klikova i otvaranja možete vidjeti ima li više smisla slati newsletter ponedjeljkom ujutro ili srijedom popodne.

To su sve stvari koje je dobro znati.

Ako se bojite kako je A/B testiranje prekomplicirano za vas i kako ga ne možete svladati, bez panike.

Sve je vrlo jednostavno. I uz našu pomoć moći ćete i vi početi testirati vaše newslettere.

I vidjeti što djeluje, a što ne.

Pa započnimo s malim koracima smiley

Korak 1: Odlučite što ćete testirati

Prvi korak u postavljanju učinkovitog A/B testa je odlučiti što ćete zapravo testirati. Hoće li to biti naslov, vrijeme slanja ili sadržaj newslettera.

Vi bi najradije sve testirali? Odlično! Ali upamtite kako za relevantne rezultate trebate testirati jedan po jedan segment. To znači kako ne možete odjednom testirati naslov i vrijeme slanja.

Iz šarolikih podataka teško ćete shvatiti je li veća stopa otvaranja (Open rate) posljedica vašeg ubitačno zanimljivog naslova ili inovativnog vremena slanja.

Zato se držite se one dobre stare "polako, ali sigurno" i testirajte segment po segment. Tako ćete dobiti najtočnije rezultate.

Što sve možete testirati?

1. Naslov (Subject line)

Većina programa za izradu newslettera ima mogućnost testiranja različitih naslova newslettera. A to je i najvažnija stvar kod svakog newslettera, s obzirom na to da većina nas upravo na temelju naslova odlučuje hoće li ili neće otvoriti newsletter.

Najčešće ćete kreirati dva različita naslova i jednom dijelu publike poslati jednu, a drugom dijelu drugu verziju.  

Je li bolje objaviti 50% popusta ili neka kupac samo zaviri u novu ponudu?
Je li bolje sa smajlićima? Bez njih? S akcijom od 50%?

 

Testiranjem ćete dobiti uvid koliko će pretplatnika otvoriti jedan, a koliko drugi newsletter te ćete na temelju toga moći osmisliti privlačniji naslov.

Evo i nekoliko ideja kako testirati naslov newslettera.

  • Testirajte riječ “besplatno”. Vole li pretplatnici odmah vidjeti da nudite nešto besplatno ili će im to smrdjeti na običan spam?
  • Pitanje ili izjava. Testirajte vole li vaši pretplatnici više newslettere koji počinju s pitanjima poput znaš li.., trebaš li..? Ili više vole da im sve servirate na pladnju i odmah kažete o čemu se radi. Prema nedavnom istraživanju pokazalo se kako je stopa otvaranja newslettera veća za 1,4 posto ako je naslov newslettera pitanje.
  • Emotikoni i interpunkcijski znakovi. Prema istraživanjima, ubacivanje emotikona ili emojija može povećati stopu otvaranja vašeg newslettera. Stvar je u tome da se uz emojije vaš email ističe u moru drugih poruka i time se povećava šansa da bude otvoren. Ako nam ne vjerujete na riječ - testirajte.
  • Hitnost. Hoće li pretplatnici brže bolje otvoriti newsletter ako u naslovu vide da im nudite nešto u ograničenom vremenu? Ili nudite toliko dobru ponudu da još malo pa nestalo? Testirajte i zaključite sami.

Mogućnosti ima na pretek pa pustite mašti na volju smiley

Imajte na umu kako testiranjem naslova samo mjerite uspješnost stope otvaranja newslettera (open rate) i da on nema direktnog utjecaja na samu stopu konverzije čitatelja, tj. ne potiče čitatelja na kupovinu ili neku drugu akciju.

Zapravo, gledajte na naslov kao na tanki sloj ukusne čokolade, a na sadržaj newslettera kao kremasto punjenje.

Prvo trebate nekako namamiti čitatelje da zagriznu u ukusnu čokoladu kako bi se mogli oduševiti kremastim punjenjem.

2. Ime pošiljatelja (From name)

Još jedan segment kojeg uvijek možete testirati je ime pošiljatelja, tj. ime osobe ili naziv tvrtke od koje newsletter dolazi.

Ime pošiljatelja je nešto što ćemo, uz naslov, prvo vidjeti i ima veliku ulogu u odlučivanju hoćemo li odmah i hoćemo li se uopće truditi pročitati email. To vrijedi i za sms ili poruku na Facebook Messengeru.

Jedan od bitnih faktora koji utječu na odluku da li ćemo otvoriti mail ili ne je ime pošiljatelja
Ime pošiljatelja ima veliku ulogu u odluci hoćemo li pročitati mail ili ne
 

Prema pošiljatelju određujemo koliko nam je bitno uopće vidjeti sadržaj koji nam se šalje.

On kao i naslov newslettera izravno utječe na postotak otvaranja newslettera, pa provjerite hoće li vaši pretplatnici prije otvoriti newsletter ako prime mail od tvrtke (newsletter@tvrtka.hr) ili osobno od vas (pero.novak@tvrtka.com).

Navodno su mnogo uspješniji newsletteri koji dolaze od osobe, no najbolje je da testirate i zaključite sami wink

3. Vrijeme slanja newslettera (Send time)

Dobar tajming je još jedna ključna stvar kod stvaranja uspješnog newslettera i važno je newsletter slati u ono doba kada ga vaši pretplatnici žele čitati.

Pa kada pretplatnici vole zaviriti u newsletter? Koji dan i u koji sat ga slati da bi on imao smisla?

Kad poslati newsletter?
Kad poslati newsletter?

 

To su sve važna pitanja na koja morate dobiti odgovor.

Prema istraživanjima MailChimpa najbolji dani za slanje newslettera su utorak, srijeda i četvrtak i to od 10 do 12 sati. Zašto je toliko vrijeme bitno? Jer će najveći broj ljudi poruku otvoriti odmah kada je vide (u sat, dva slanja), a vrlo mali postotak otvorit će mail satima nakon slanja.

Zato je dobro testirati vrijeme slanja. Pošaljite newsletter u različite dane i saznajte koji vam dan i sat najbolje odgovaraju. Možete isprobati i nešto potpuno otkačeno i poslati newsletter u nedjelju navečer. Možda se upravo to pokaže kao dobitna kombinacija za vas.

4. Dizajn i sadržaj newslettera (Content)

Dobar newsletter ima kvalitetan dizajn i zanimljiv sadržaj. A dobar dizajn zapravo znači, pametno posložen sadržaj. Ako niste sigurni kako to napraviti, slobodno zavirite u naše prijašnje blogove u kojima smo se detaljnije raspisali o samom dizajnu i sadržaju newslettera :)

Pitate se što sve možete testirati u sadržaju? Odgovor je SVE!

Kada testirate sadržaj možete testirati bilo koji njegov dio
U sadržaju možete testirati ama baš sve. Zato mašti na volji

 

Od glavnog naslova, podnaslova, izgleda CTA gumba, broja reklamiranih proizvoda, boldani ili italic tekst… Ma stvarno baš sve.

Dobro promislite što želite testirati jer nije pametno kreirati 10 testnih newslettera, a MailChimp iz tog razloga dozvoljava najviše tri testne verzije.

Neke od naših preporuka što valja testirati su:

  • header newslettera (boja, veličina i stil fonta)
  • više ili manje slika
  • način pisanja (obraćate li se primatelju s "Vi" ili "ti")
  • poziv na akciju ("Kupi odmah!" Ili "Zaviri u našu ponudu")
  • newsletter podijeljen u jednu ili dvije kolone
  • oslovljavanje ("Dragi gospodine Jurica", "Poštovani", "Zdravo!")
  • ponude ("Uštedite 20%" u odnosu na "Besplatna dostava")

Korak 2: Odlučite kako ćete testirati

Nakon odluke što ćete testirati vrijeme je da se odlučite koliki će vam biti testni uzorak.

Većina alata za A/B testiranje će vam ponuditi dvije opcije za testiranje:

  • Testiranje na svim pretplatnicima. Kada testirate na cijeloj listi, to zapravo znači da polovici pretplatnika šaljete jednu verziju newslettera, a drugoj polovici drugu verziju newslettera. Nakon što prođe neko vrijeme, gledate koja verzija je ostvarila bolje rezultate.

MailChimp: Odabir testiranja na svim pretplatnicima

 

  • Testirati na dijelu pretplatnika. Kada testirate na dijelu pretplatnika, vi zapravo testirate na manjoj skupini pretplatnika. Na recimo 30 posto. Tom dijelu pretplatnika pošaljete vaše verzije newslettera i zatim čekate koja će ostvariti bolje rezultete. Newsletter koji će imati veći Open rate ili bolje konverzije naziva se pobjednički newsletter. Taj pobjednički newsletter se zatim automatski šalje svim ostalim pretplatnicima koji nisu sudjelovali u testiranju.

MailChimp: Odabir testiranja na dijelu pretplatnika

 

U većini slučajeva željet ćete provesti testiranje na cijelom popisu pretplatnika, a reći ćemo vam i zašto.

  • Veći broj ispitanika znači i točnije rezultate. Zamislite da imate listu pretplatnika od 5000 ljudi. Ako provodite ispitivanje na njih 5000 dobit ćete i 5000 reakcija. A provodite li istraživanje samo na njih 10 posto (500 ispitanika) to znači da ćete dobiti samo 500 različitih reakcija.
    Čim je manji uzorak to su i manje relevantni rezultati testiranja. Zato MailChimp primjerice preporučuje da za točnije rezultate odaberete barem 20 do 50 posto ispitanika od ukupnog broja pretplanika.
  • Imate kontrolu nad vremenom slanja newslettera. Ako svi pretplatnici sudjeluju u testiranju tada je logično da će se ispitivanje vršiti istovremeno na svima. Jednu verziju ćete poslat jednoj skupini, a drugu verziju drugoj skupini i čekat ćete rezultate.
    No, testirate li newsletter na samo 10 posto pretplatnika tada testne verzije trebate prvo poslati njima jer su oni ti koji određuju koja je verzija najbolja. Nakon vremena kojeg ste sami odredili, pobjednička verzija će se poslati ostalim pretplatnicima.

No postoji nekoliko slučajeva kada  je možda bolje testirati na segmentu pretplatnika, a to je:

  • Kada plaćate A/B testiranje prema broju poslanih mailova. Neke usluge koje nude A/B testiranje naplaćuju broj poslanih mailova. Ako imate vrlo dugačak popis pretplatnika, testirajte najveći uzorak koji si možete priuštiti, a mailove odaberite nasumično kako bi dobili što točnije rezultate.
  • Kada testirate nešto zaista ekstremno. Kada želite od glave do pete promijeniti izgled newslettera, možda je bolje prvo testirati na manjem broju pretplatnika u slučaju da nešto pođe po zlu. Ali ne manje od nekoliko stotina.
  • U utrci ste s vremenom. Dogodit će se da nećete imati vremena poslati testne verzije newslettera svim pretplatnicima i čekati rezultate po tjedan dana. Jednostavno će vam rezultati ponekad trebati što brže. Na primjer, želite saznati koji je bolji naslov? Onaj sa smajlićima ili bez? Tada je dobro odabrati barem nekoliko stotina primatelja, pričekati barem četiri sata i poslati pobjedničku verziju drugim pretplatnicima. No, svakako bi vam preporučili da se nikada ne dovedete u ovu situaciju jer rezultati neće biti toliko točni.

Korak 3: Kako odrediti pobjednički newsletter

Prije nego pošaljete testne verzije newslettera važno je odlučiti kako ćete odabrati pobjednički newsletter. 

Kako odabrati pobjednički newsletter?
Koji je newsletter pobijedio?

 

Tako u većini slučajeva možete birati između:

  • Open Rate. Postotak otvaranja newslettera
  • Click Rate. Postotak primatelja koje je sadržaj vašeg newslettera pokrenuo na određenu akciju. To može biti odlazak na vašu web stranicu, kupovinu, preuzimanje sadržaja kojeg nudite, i tako dalje

No kako odabrati između klikova i otvaranja?

Ako sadržaj vašeg newslettera ima mnogo linkova koji pokreću na akciju ili želite testirati sam sadržaj tada se usredotočite na broj klikova.

A testirate li naslov newslettera, ime pošiljatelja ili vrijeme slanja tada će vas više interesirati postotak otvaranja newslettera.

I dobro je znati da visoki postotak otvaranja newslettera dovodi i do većeg postotka klikova.

Neki alati za A/B testiranje nude i odabir pobjednika prema ukupnom prihodu gdje se gleda uspješnost prodaje u vašoj web trgovini. Zapravo, koliki je postotak pretplatnika vaš newsletter naveo da nešto kupe. No, za takvu opciju svoj web shop trebate povezati s programom za izradu newslettera preko eCommerce sustava.

Alati za A/B testiranje

Većina programa za izradu newslettera već ima ugrađene alate za A/B testiranje. Neki od njih su Campaign Monitor, MailChimp i Active Campaign.

Ako koristite program koji nema mogućnost A/B testiranja uvijek ga možete odraditi ručno.

Slučajnim odabirom podijelite popis pretplatnika u dvije skupine i jednoj skupini pošaljite jednu verziju, a drugoj drugu verziju newslettera. Nakon određenog vremena ručno usporedite rezultate. Priznajemo da će to biti malo zahtjevan posao, ali Excel ili Google Sheets će vam zasigurno pomoći u tome smiley

***

I nakon što ste osmislili briljantne preinake newslettera vrijeme je da ga napokon pošaljete i čekate prve rezultate.

No, nemojte prebrzo suditi. Rezultate je najbolje čekati nekoliko dana i tek onda iz njih izvući zaključke. Jer mnogo primatelja možda nije ni vidjelo mail u prvih dva sata, a vjerojatno će ih i mnogo njih otvoriti newsletter tek kad dođu s posla.

Iako se bližimo kraju s našim blogom, A/B testiranju nema kraja.

Ono nikada nije konačno jer testirati možete bilo što. Pa čak možete testirati i dobivene rezultate iz prijašnjeg testiranja.

Ako nakon nekoliko ispitivanja shvatite da određeni dio newslettera donosi stalni uspjeh onda nemate više razloga za njegovim mijenjanjem.

Smatrajte da ste dugim eksperimentiranjem napokon pronašli dovoljno kvalitetnu namirnicu koju slobodno dodate svojem receptu za uspjeh.

Zabavite se testiranjem.

Poigrajte se na sve moguće načine.

Što ćete više testirati to ćete otkrivati bolje i kvalitetnije namirnice za ukusan newsletter smiley

Ako vam ipak zatreba pomoć, znate kako i gdje nas možete pronaći smiley

Sretno vam testiranje!

Izrada web stranica

Naša jezgra poslovanja i područje u kojem imamo najviše iskustva je upravo izrada web stranica po mjeri, za bilo koju djelatnost ili područje, neovisno čime se Vaša tvrtka bavi.

Izrada web trgovine

Internet trgovina je prodajno mjesto otvoreno 24 sata dnevno, svaki dan u godini. Otvaranje internet trgovine zahtjeva neusporedivo nižu investiciju s nemjerljivo većim potencijalom od fizičke trgovine.

Programiranje po mjeri

Potrebna Vam je aplikacija prilagođena Vašem poslovanju? Projektiramo i izrađujemo sve, od jednostavnih do kompleksnih sustava koji u potpunosti odgovaraju Vašim potrebama.

Blog

Pripremite web shop za božićnu kupovinu

Je li vaš web shop spreman za blagdansku ludnicu? Kupci sigurno jesu!

Blagdansko razdoblje je vrijeme u kojem svaki online trgovac može povećati online promet i prodaju. No da bi postigli poslovne ciljeve, trebate se i dobro pripremiti. Evo 8 božićnih savjeta koji će obični web shop pretvoriti u najljepši božićni izlog s hrpom privlačnih darova.  

opširnije

Kontaktirajte nas

MARKER d.o.o.
Braće Radića 52d - Jalkovec
42000 Varaždin

Potražite nas na karti

Tel: 042 / 421 700
Fax: 042 / 421 704

Newsletter