8 savjeta uz koje ćete se prestati natezati s fiskalizacijom za sva vremena

Vrijeme čitanja: 8 min
12. studeni 2014.

Zakon o fiskalizaciji.
Problem s kojim se trgovci natežu zadnje dvije godine.

Čovjek bi mislio, nakon toliko izlaganja teme u medijima, stvar je pojašnjena svima.
Al´ znate kako za nas kažu, Hrvatska je zemlja u kojoj je more bistrije od mnogo čega.
U ovom slučaju - bistrije od zakona.

Od srpnja 2013. godine svi porezni obveznici dužni su izdati račun preko elektroničkih naplatnih uređaja izravno povezanih s Poreznom upravom.
Vjerujemo da to znate.
Osobito ako ste vi u ulozi trgovca.

Nekidan smo čeprkali po forumima i prepali se. Zašto su nakon 16 mjeseci pravovaljanosti Zakona, forumi još uvijek zatrpani nedoumicama oko fiskalizacije?

Moguće uzroke pronašli smo u preopćenitim objašnjenjima. Među njima, na žalost online trgovaca, rijetka objašnjenja tiču se isključivo prodaje putem interneta.

Zato smo se potrudili i istražili.
Želimo da ovim člankom jednom zauvijek fiskalizaciji stanete na rep.

Tko su obveznici fiskalizacije?

Prema Zakonu, obveznici fiskalizacije su sljedeće fizičke i pravne osobe:

1. Fizičke osobe obveznici poreza na dohodak od samostalne djelatnosti koje obavljaju:

  • Obrt i s obrtom izjednačene djelatnosti,
  • Djelatnosti slobodnih zanimanja te
  • Djelatnost poljoprivrede i šumarstva - ako su fizičke osobe obveznice PDV-a ili ako ostvaruju državne poticaje;

2. Pravne osobe obveznici poreza na dobit:

  • Trgovačka društva,
  • Tuzemne poslovne jedinice inozemnog poduzetnika,
  • Druge pravne osobe obveznici poreza na dobit koje gospodarsku djelatnost obavljaju samostalno, trajno i radi ostvarivanja dobiti, dohotka ili prihoda, ili drugih gospodarskih procjenjivih koristi,
  • Ustanove čiji osnivači nisu državna tijela ili jedinice lokalne samouprave (npr. privatne zdravstvene ustanove, privatne predškolske i druge privatne ustanove),
  • Obveznici poreza na dobit po rješenju Porezne uprave (npr. udruge koje obavljaju gospodarsku djelatnost i za tu su djelatnost obveznice po rješenju Porezne uprave poreza na dobit);

3. Fizičke osobe koje su obveznici poreza na dobit.

Svi navedeni dužni su izdavati račune za svoje usluge / proizvode, te su sukladno time obveznici fiskalizacije.

Što je zapravo fiskalizacija?

Što je fiskalizacija?Fiskalizacija je postupak kojim gotovinski računi dobivaju posebnu oznaku (JIR) čime oni postaju evidentirani u Poreznoj upravi.

Time se kontrolira promet gotovinom, s ciljem sprečavanja ili smanjenja utaje poreza koja se događala u mnogim kafićima i prodajnim mjestima.

Laički rečeno, to izgleda ovako:
Stipe ima konobu na jednom dalmatinskom otoku i svake godine za vrijeme turističke sezone utaji pola prihoda.
Nakon uvođenja fiskalizacije svi njegovi računi automatski se šalju Poreznoj upravi na potvrdu. I tek što dobiju zeleno svjetlo, Stipe ih može izdati.
Više ne vrijedi ona stara “ne zna se tko pije, a tko plaća”.

Obuhvaća li fiskalizacija i web shopove?

Utaja poreza veliki je problem u Hrvatskoj i jasno nam je zašto su računi plaćeni gotovinom podložni fiskalizaciji.

Problem se javlja u definiciji plaćanja gotovinom.

“Promet gotovinom je plaćanje za isporučena dobra ili obavljene usluge novčanicama ili kovanicama koje se smatraju platežnim sredstvom, karticama, čekom ili drugim sličnim načinima plaćanja, osim plaćanja na transakcijski račun kod banaka, ako ovim Zakonom nije uređeno drugačije.” (članak 2, stavak 5)

Hrvatski Zakon definira kartični platni promet kao gotovinski i samim time potrebno je fiskalizirati poslovnu jedinicu koja prima kartične uplate.
Plaćanje karticama - Maestro, Visa, MasterCard, American Express i drugim kreditnim i debitnim karticama - smatra se prometom u gotovini.
Za njih je potrebno provesti postupak fiskalizacije izdavanja računa.

Pogađate, i web shopovi time su obuhvaćeni.

Fiskalizacija web shopaBez obzira na to što vam kroz ruke ne prolazi fizički novac, nego je sve plaćeno preko kartica i računa, morat ćete svoju web trgovinu spojiti u sustav za fiskalizaciju.
Time, svaki račun koji izdajete mora proći postupak fiskalizacije.

No, kako svako pravilo ima iznimku, evo takve.
PayPal račun ne spada u tu kategoriju, već ga je Porezna uprava izjednačila s plaćanjem iz transakcijskog računa na račun za koji nema obveze fiskalizacije.

Jedno ovako, jedno onako.
Puno uputa, nejasnoća, trčanja sa šaltera na šalter.

Ispada da kod pisanja istog hladne glave bilo nije.
Također, sudimo li prema donesenim odlukama, očito se razmišljalo samo o fizičkim trgovinama. Na internet trgovine se u Zakonu zaboravilo?

Pretužno, ako se nas pita. Jer internet trgovina je u znatnom porastu.

Jesu li web shopovi oštećeni uvođenjem fiskalizacije?

Unatoč našem kritiziranju ovog Zakona, rekli bismo da nisu.

Da, koristite li neki zastarjeli web servis, morat ćete ga zamijeniti. I to će vas, naravno, koštati.
No, tehnika napreduje iz dana u dan i isto ćete trebati učiniti prije ili kasnije.Web shopovi nisu oštećeni fiskalizacijom

Radi gore navedenih razloga neki su mišljenja kako je poslovanje na internetu fiskalizacijom postalo skuplje. Neki kažu i tehnički kompliciranije.
Mi odgovaramo - i služenje internetom bilo je komplicirano dok niste naučili.

Danas ono za vas predstavlja rutinu.
Poput obavljanja jutarnje higijene ili odlaska na posao.

I sada dolazimo do onog ključnog dijela...

Kako poslovanje web shopa prilagoditi fiskalizaciji?

Nespretna je definicija gotovinskog prometa, vjerujemo da se slažete.
Upravo radi nje, vi kao vlasnici web shopa morate svoje poslovanje prilagoditi na jedan od sljedeća dva načina.

1. Izdavanje računa putem web shopa
U ovom slučaju sustav web trgovine izravno komunicira s Poreznom upravom i šalje račune na fiskalizaciju.
Kupac u web trgovini izvrši uplatu na temelju ponude, koja proizvodi račun sa svim potrebnim elementima, a zatim ga šalje Poreznoj upravi na fiskalizaciju.
Ovaj način zahtjeva proširenje mogućnosti web trgovine te samim time povećava početne troškove otvaranja web trgovine.
Isplati se samo ako otvarate vrlo veliki web shop. U suprotnom je ovo vrlo skupa opcija, pa samim time rijetka praksa u domaćim web shopovima.

Uvjeti za ispunjenje fiskalizacije2. Izdavanje ponude i naknadna fiskalizacija
Drugo rješenje, već primijenjeno u sve sustave web trgovina je izdavanje ponude na temelju koje kupac plaća robu.
Nakon što je sustav web trgovine izdao ponudu i kupac platio robu, vi kao vlasnici trgovine izdajete račun na svojoj postojećoj fiskalnoj blagajni. Za ovakvo fiskaliziranje računa imate 48 sati od uplate po ponudi.
Ovaj način pomaže vam smanjiti troškove otvaranja web shopa i omogućuje vam da nastavite koristiti svoj postojeći sustav tj. fiskalnu kasu. Zato se njime koristi većina web shopova u Hrvatskoj.
I mi se u Markeru koristimo tim načinom kada izrađujemo web shopove za naše klijente.

Koje uvjete trebam ispuniti za fiskalizaciju?

Nekoliko je uvjeta bez kojih ne može ući u funkciju nijedan web shop:

  • certifikat koji izdaje FINA,
  • posjedovanje računala / blagajne,
  • pisač za račune,
  • veza na internet,
  • programsko rješenje za komunikaciju s Poreznom upravom - ako izdajete račune po prvom principu.

Certifikat FINA-e obvezan je za fiskaliziranje računa. Cijena iznosi 300,00 kn + PDV za razdoblje od 5 godina.
Preduvjet je registracija poslovnog subjekta u PKI sustavu Fine. Ako je taj preduvjet ispunjen, slijedi popunjavanje zahtjeva za izdavanje certifikata.

Osim zahtjeva, morat ćete potpisati ugovor o obavljanju usluga certificiranja i dostaviti kopiju osobne iskaznice.

Cijeli postupak moguće je obaviti u poslovnici ili pomoću CMS FINA portala za preuzimanje certifikata.

Po dovršetku obrade zahtjeva, naravno, potrebno je preuzeti certifikat, što je također moguće učiniti u poslovnicama ili putem interneta.

Što treba sadržavati svaki fiskalni račun?

Za potrebe postupka fiskalizacije, račun, osim podataka propisanih posebnim propisima, mora sadržavati sljedeće podatke:

  • vrijeme izdavanja računa (sat i minuta),
  • ime osobe koja je naplatila račun - obveznik fiskalizacije dužan je povezati s OIB-om te osobe,
  • oznaku načina plaćanja računa – novčanice, kartica, ček, transakcijski račun, ostalo,
  • Jedinstveni identifikator računa (JIR) i
  • zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije.

Primjer dobrog fiskalnog računa web shop

Osobni identifikacijski broj (OIB) osobe koja je izdala račun dostavlja se Ministarstvu financija i Poreznoj upravi kao element računa, kod provedbe postupka fiskalizacije izdavanja računa.

Iznimno, umjesto OIB-a te osobe može se dostaviti OIB obveznika fiskalizacije. To je moguće samo ako se radi o djelatnostima fizičkih osoba i /ili se račun izdaje putem samonaplatnih uređaja. Vrijedi i za ostale slične slučajeve.

Što se promijenilo uvođenjem fiskalizacije?

Ako u vašoj trgovini ne naplaćujete s gotovinom ili karticama, niste dužni imati sustav za fiskalizaciju.

Tehnički gledano, svaki vlasnik web trgovine ipak mora pribaviti certifikat.
No, tek o načinu poslovanja ovisi hoćete li vašu online trgovinu povezati s posebnim programskim modulom koji vas spaja s Poreznom upravom.

U tom slučaju i software za web trgovinu mora u potpunosti implementirati i podržavati proces fiskalizacije računa.

U 2013. godini u sektoru trgovine prijavljen je promet od 5,2 milijarde kuna, što je povećanje od 14 posto s obzirom na 2012. godinu.

Podaci vezani za pružanje smještaja te pripremu i usluživanje hrane i pića (ugostitelji) još su impresivniji! 
Male pravne osobe i fizičke osobe iz tog sektora u 2013. godini, ukupno su prijavile oporezivih isporuka za 40 posto više negoli 2012. godine.

Podsjetimo se zajedno da je obavezna fiskalizacija za sve krenula tek 1. srpnja 2013! Zato se pitamo, koliki bi postoci tek bili da se ista provodila otpočetka godine?

Fiskalizacija stala na kraj ilegalnoj prodajiOčito, fiskalizacija je stala na rep onima koji su poslovanje vodili na ilegalan način.

Stipi s početka naše priče, cijela ova stvar baš i nije najbolje sjela.
Kao ni većini ostalih malih poduzetnika koji svoje račune nisu državi prijavljivali uredno.

No kod vas, vlasnika web shopova, sve je manje-više po starom. Rekli bismo, bilo je više dima nego vatre.

Mijenjanje zakona i propisa normalna je pojava. Samo se, kao i na sve ostale promjene, treba s vremenom naviknuti.

 

U Markeru i dalje stojimo na raspolaganju za sve vaše nedoumice.

Ako ste još uvijek u stanju zbunjenosti, javite nam se

 

Image credits.

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • marker.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Google ads, Meta ads

Google analytics