Ukidanje geo-blokiranja unutar EU: što će se promijeniti za hrvatske web shopove?

Vrijeme čitanja: 5 min
05. prosinac 2016.

Top tema ovih dana u e-commerce krugovima je ukidanje geo-blokiranja unutar Europske unije (EU).

Naime, prošlog ponedjeljka Vijeće Europske unije za konkurentnost postiglo je dogovor o ukidanju barijera u prekograničnoj internetskoj trgovini, čime bi se ukinulo geo-blokiranje, jedna od prepreka u razvoju internetske trgovine.

Geo-blokiranje je, najjednostavnije rečeno,  digitalna granica za kupovanje. S tom razlikom da čak ni carine nema. Kupci su, zbog geo-blokiranja, bili diskriminirani. 

Hrvati posebno. No, da se vratimo na početak. 

O čemu se točno radi?

Primjeri sveprisutnog geo-blokiranja

Danas je normalno otići u malo veći shopping van granica Lijepe Naše. Tradicija odlaska u Sloveniju, Mađarsku, Italiju se nastavlja. 

Najveći razlog su jeftinije cijene, a od ulaska u EU je za kupovinu samo nebo granica. Koliko ćemo robe natrpati u prtljažnik auta više nikoga nije briga. Nema više poziva rođaku na carini! Osim kada kupujete u BiH wink

No, online svijet je ipak malo drugačiji. U njemu postoji velik broj digitalnih granica koje utječu na razliku u cijenama istih proizvoda u različitim zemljama ili o dostupnosti digitalnih sadržaja kao što su filmovi, TV serije, glazba i video-igre. 

Čak ni svi video sadržaji na YouTubeu nisu dozvoljeni za Hrvatsku
Koliko ste puta naišli na ovu poruku?

 

Na primjer, u Španjolskoj je iPhone 6 u Appleovom web shopu 30 funti jeftiniji nego u Appleovom web shopu u Velikoj Britaniji. Amazon prodaje Beats slušalice za 113 funti u Njemačkoj, a iste te slušalice stoje 169 funti na britanskom Amazonu. 

Nadalje, moramo spomenuti i Netflix - jednog od najpopularnijih američkih servisa za online streaming multimedijalnih sadržaja. Početkom ove godine (2016. godine), Netflix je napokon postao dostupan u Hrvatskoj i svi smo se veselili kao klinci koji prvi puta okuse čokoladu.

Euforija je bila kratkog vijeka zbog njihove ograničene ponude za hrvatsko tržište. Naime, skoro godinu dana nakon dolaska Netflixa i dalje dobivamo samo 12% njegova sadržaja. 

Što je to zapravo geo-blokiranje?

Ovakve prakse ograničenja u prekograničnoj internet trgovini i dostupnosti sadržaja nazivaju se geo-blokiranje (geo-blocking).

Na web stranicama Europske komisije geo-blokiranje se opisuje kao ograničenje za potrošače na temelju njihove nacionalnosti ili mjesta boravišta.

Ograničenje se može postaviti na nekoliko načina:

  • prilikom registracije ili potvrde narudžbe pojavljuje se neprihvaćanje adrese isporuke robe ili usluge
  • blokira se pristup web stranicama ili web shopu
  • kupac ima pristup za pretraživanje, ali ne može pristupiti sustavu za plaćanje
  • kupac zbog lokacije nema pravo na niže cijene ili povoljnije prodajne uvjete

Postoje slučajevi u kojima za trgovce postoje opravdani razlozi zašto ne žele poslovati preko granica. Na primjer, različitost u ugovornom pravu među zemljama, drugačiji obračun PDV-a, preveliki troškovi prijevoza robe i slično.

Međutim, diskriminacija između EU korisnika temeljena na želji trgovca da segmentira tržište kako bi povećao svoj profit na štetu stranih potrošača, smatra se neopravdanim geo-blokiranjem.

Što predlaže Europska komisija? 

Problem geo blokinga istražuje se mistery shoppingom
Europska komisija ima mnogo prijedloga za suzbijanje geo-blokiranja

 

Kolika je prisutnost ograničenja na temelju geografske lokacije i pripadnosti istražuje se mistery shoppingom čiji posljednji rezultati iz 2015. godine pokazuju kako je samo 37% prekogranične online kupovine bilo uspješno do posljednjeg koraka (istraživanje je temeljeno na 10.296 web shopova).

Prezirem geo-blokiranje iz sveg srca!
Andrus Ansip, potpredsjednik Europske komisije

S obzirom na porazne rezultate, Europska komisija shvaća kako postoji previše digitalnih barijera za slobodan protok online usluga te od 2015. godine aktivno pokušava riješiti problem geo-blokiranja unutar članica Europske unije.

Prije točno tjedan dana (28.11.2016.) Vijeće za konkurentnost, napokon je postiglo dogovor o ukidanju barijera u prekograničnoj online trgovini. 

Prema navodima u stručnom časopisu za trgovinu "Suvremena trgovina", Europska komisija predlaže novu Uredbu (Regulation on addressing geo-blocking) koja bi trebala stupiti na snagu 2017. godine.

Novim pravilima žele onemogućiti neopravdano geo-blokiranje, što će znatno povećati online trgovinu i dati potrošačima širi izbor roba i usluga.

Neka od tih pravila su:

  1. Mogućnost preuzimanja robe u prodavaonici ili skladištu u zemlji gdje se trgovac nalazi. Ako trgovci prakticiraju blokiranje isporuke robe u zemlju iz koje je kupac, oni su dužni dati mogućnost preuzimanja robe u prodavaonici ili skladištu u zemlji gdje je trgovac ili omogućiti kupcu da sam organizira dostavu na svoju adresu.  
  2. Nemogućnost automatskog preusmjeravanja domene bez prethodnog pristanka kupca. Kupcu se do sada mogao blokirati pristup web shopu istog trgovca u drugim zemljama gdje su cijene i uvjeti možda povoljniji. Na primjer, njemački web shop, automatski preusmjerava kupca na njegovu hrvatsku domenu. Uvođenjem nove regulacije, uvjet za preusmjeravanje bit će pristanak kupca.
  3. Način plaćanja. Trgovac će i dalje moći samostalno odlučiti koji su mu načini online plaćanja najprihvatljiviji, no neće mu biti dozvoljena diskriminacija u načinu plaćanja zbog lokacije na kojoj se kupac nalazi. 

Što suzbijanje geo-blokiranja znači za hrvatske web shopove?

Hrvatski web shopovi će zbog ukidanja geo-blokinga dobiti još više konkurencije
Za potrošače ukidanje geo-blokiranja znači veći izbor proizvoda, a za web shopove više konkurencije

 

Prema statistikama iz 2015. godine, samo 25% hrvatskih potrošača kupuje putem interneta, što je 20-ak posto manje od europskog prosjeka. 

Jedan od razloga ovoliko malom postotku online kupovine je upravo diskriminacija na online tržištu, pa se očekuje kako će se ukidanjem barijera online kupovina povećati.

Hrvatski potrošači će tako imati veći izbor robe, a hrvatski web shopovi će samo dobiti veću konkurenciju.

Ako ste mislili da već sada dajete svoj maksimum, što ćete tek trebati napraviti sljedeće godine? 

Blago rečeno, od sljedeće godine si ne možete priuštiti ništa ne znati o SEO optimizaciji, pa bi sve marketinške i prodajne strategije trebali usmjeriti na što veću online izloženost i vidljivost u Google tražilici. 

Uz marketinški i tehnički dio, potreban vam je, naravno, privlačan i kvalitetan web shop koji neće izgledati lijepo samo Googleu već i vašim kupcima. Zato je potrebno konstantno ulagati u web shop.

Ako trebate pomoć u izradi web shopa ili ga želite dotjerati, ovdje smo za vas. Nas nova konkurencija ne plaši.

To nam je samo novi izazov zbog kojeg ćemo raditi web shopove još bolje i kvalitetnije. Jer kako smo rekli, granice ne postoje smiley

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...