Oprez! Poštujte pravila igara na društvenim mrežama da vas ne izbace kao iz "Brother kuće"

19. prosinac 2014.

"Imaš Facebook?"
- Pitanje je danas postalo retorično.

Sigurno ste se i sami na toj društvenoj mreži barem jednom pohvalili nekom novom gadgeterijom, izlaskom kada ste se “baš dobro zabavili i opili”, putovanjem u inozemstvo…

Priznali mi to ili ne, Facebook se koristi za promociju.

I tvrtki, i nas samih.

Nije onda ni čudno da profil ima svaki drugi stanovnik Lijepe Naše.
Vjerojatno i vi.

Bilo bi super da mnogi korisnici ne pretjeruju u toj konverzaciji "želim biti kul".

No nažalost, već po pe-e-su, naši news feedovi vrve sadržajem ravnim spamu koji nas tjera u očaj i tupilo. Postoje razne "kategorije" tih dosadnjakovića koji objavljuju statuse češće nego mijenjaju čarape.

Vjerojatno ćete se složiti, da se u tom nizu, posebno ističe jedna kategorija - lajkatelji nagradnih igara.

Ima ih posvuda. Svi vole te igre. I onda zbog jedne olovke ili bookmarka objavljuju moleće postove od kojih bi si vi najradije rezali žile.

Hm… Jeste li znali da je većina tih igara protuzakonito postavljena?
Da, da, dobro ste pročitali.

Sudionici nagradne igre ne bi smjeli podijeliti sadržaj nagradne igre na svom profilu, a da bi ušli u sam natječaj.

U jednom trenutku bilo je toliko protuzakonito postavljenih igara da je osnovana udruga DRMA. Cilj je bio podići svijest o poslu community menadžera među poslodavcima i posloprimcima, te naučiti menadžere kako legalno izvoditi nagradne igre na društvenim mrežama.

E sad, vi kao vlasnik web shopa često radite i po deset različitih poslova.
Je li tako?
Pa, između ostalog, vjerojatno organizirate i nagradne igre na društvenim mrežama.

Naravno da se ne možete u sve razumjeti kao profesionalac.
Zato ćemo vas ovim člankom uputiti u zakonske propise svake od društvenih mreža ponaosob. Barem onih, koje su vodeće u Hrvatskoj kada je u pitanju promocija tvrtki.

Naučite kako zavesti i osvojiti kupce

Kako osvojiti kupcaAko niste neki gamer maher moramo vas upozoriti da za početak trebate razlikovati nagradne od igara na sreću.

Igrama na sreću (lutrijske, igre u casinu, klađenja, automati) sada se nećemo baviti.
Dakle, ostaju nam nagradne igre.

Zanimljivo, kada je u pitanju velika nagradna igra (priređivanje raznih igara putem poziva te SMS usluga), trebate tražiti odobrenje Ministarstva financija. I to najmanje 15 dana prije početka nagradne igre.

Za priređivanje takvih igara također ćete platiti naknadu u iznosu od 5 posto od osnovice koju čini utvrđena ukupna vrijednost fonda nagradne igre.
Novac će biti uplaćen u korist Hrvatskoga crvenog križa.
Ne u državnu blagajnu. Bogu hvala.

Važno je spomenuti, nagradnom igrom ne smatraju se društvene igre znanja  – kvizovi, kao ni razne vrste natjecanja u kojima se nagrade dijele ovisno o rezultatu ili ocjenama stručnog povjerenstva.

Više o organizaciji nagradnih igara svakako možete pročitati u Pravilniku o priređivanju nagradnih igara.

No, kao što smo najavili u uvodu, danas ćemo se pozabaviti nagradnim igrama u kontekstu društvenih mreža.
A za njih vrijede neka druga pravila.
Ona, koja su propisana na toj društvenoj mreži na kojoj ste se odlučili provesti nagradnu igru.

Dakle, riječ je o igrama koje se priređuju isključivo radi promidžbe svojih proizvoda i usluga.
Ne zbog prikupljanja novaca.

Bilo kako bilo, jedno je isto na svima. Kada organizirate igru, pravila jasno trebate propisati i vi sami. Naknadne promjene nikako nisu dozvoljene.

Nagradne igre na društvenim mrežama - kako poslovati prema propisima

Nagradne igre na društvenim mrežamaNagradne igre na društvenim mrežama veoma su popularne.
Pojasnili smo to u uvodu.

Nije ni čudno. One su izvrsna prilika za punjenje mailing liste budućih kupaca i za osvještavanje istih kako trebaju baš vaš proizvod. Sjećate se formule o kojoj smo nedavno pisali u članku o promociji?

Osvijestiti -> zainteresirati -> pridobiti.

Dobar put za odabrati ako želite kročiti prema uspjehu.

Koje su društvene mreže u Hrvatskoj popularne kada su u pitanju nagradne igre?
Facebook daleko prednjači. Vidljivo je to s Mjeseca.

Zatim slijedi Twitter, koji u Hrvatskoj ima sve više korisnika, a čiji se broj trenutno kreće oko 60.000. Možda će ova brojka u narednih nekoliko mjeseci znatno porasti, jer nedavno je i Twitter uveo mogućnost oglašavanja.

Za odbaciti nije ni Google Plus, čije koristi za vašu web stranicu ili web shop ističemo stalno.

No, hajdemo redom.

Facebook objavio stroga pravila - ako ih ne poštujete, bit ćete obrisani

Najpoznatija mreža kod nas već je od svog rođenja objavila “Smjernice za promociju”. Naime, Facebook svoja pravila shvaća poprilično ozbiljno. Ako radite protiv njih, riskirate gašenje vaše Facebook stranice.

Do kolovoza 2013. tako ste nagradnu igru mogli provesti jedino putem aplikacija.

No, onda se sve pojednostavilo.

Glavna je promjena u tome da se sada kao uvjet ulaska u natječaj mogu koristiti mehanizmi kao što su lajkanje stranice, objave, komentiranje ili slanje privatne poruke. Pogađate, to se do sada nije smjelo koristiti.
Također, lajkanje se od kolovoza 2013. može koristiti i kao mehanizam za glasovanje.

No, osobni timelineovi se ni dalje ne smiju koristiti za ulazak u natječaj. Zato se sudionicima ne smije uvjetovati da nešto podijele na svoj profil kako bi možda osvojili nagradu.
Brisanje profila na facebookuNažalost, svakodnevno vidimo primjere baš takvih igara.

Istodobno, stranice za potrebe nagradne igre ne bi smjele označiti niti ohrabrivati korisnike na označivanje (tag) sebe, ako se na istoj prikazuje, recimo, proizvod. A ne njihovo lice.

Administratori stranice i druge osobe koje organiziraju natječaje na Facebooku i dalje su odgovorne za ispunjavanje pravnih uvjeta.
Znači, vodite li Facebook stranicu vaše tvrtke, odgovorni ste za sadržaj koji objavljujete.
Stoga postavite jasna pravila i uvjete po kojima se može ili ne može sudjelovati u natječaju.

Naravno, uz obavezan dodatak kako Facebook ne odgovara za provođenje igre, kao ni za moguće probleme vezane uz nju.
To stavite barem u disclaimer. Gdje god, no neka se nađe.

Ostala generalna pravila o administriranju Facebook stranica, kao i dio koji se odnosi na promocije, možete pronaći ovdje.

Što dobivate Facebook nagradnom igrom?

Evo razloga zbog kojih toliko community menadžera provodi nagradne igre na Facebooku:

  • Vrši se promocija i na zanimljiv način se privlače novi korisnici.
  • Povećava se broj fanova na Facebook stranici, web stranici i web shopu.
  • Potiče se kreativnost korisnika i uspostavlja interakcija s ciljanom grupom.
  • Korisnici se potiču na pozitivno pričanje o vašoj tvrtki.
  • Korisnici se potiču na reklamiranje vaše tvrtke i na preporuke vaših proizvoda svojim prijateljima.

Da, Facebook je odličan alat ako ga znate pametno koristiti.

Twitter je prepun marketinškog potencijala - iskoristite to pametno

Za razliku od Facebooka i Google+, Twitter je vrlo blag prema organizatorima igara na ovoj društvenoj mreži.

Naime, na toj mreži dopuštene su sve vrste igara, kako one u kojima se pobjednik odabire na sreću, pa tako i one u kojima je potrebno, na primjer, objaviti post s “najviše RT-ova”.

Očigledno, Twitterove su "Smjernice za promociju" dosta drugačije koncipirane od Googleovih ili Facebookovih.

I dok ove izričito brane određene akcije korisnika tih društvenih mreža, Twitter više navodi korisnike kako organizirati igru.
Naravno, sve kako ona ne bi došla u sukob s ostalim pravilima korištenja Twittera.

Nepridržavanje pravila na društvenim mrežamaMeđutim, jedina stvar koju Twitter izričito zabranjuje je korištenje više različitih računa na ovoj mreži kako bi se pomoću njih došlo do dobrog rezultata ili pobjede u nekoj igri.

Zaključak cijele priče može se svesti na jednu rečenicu. Twitter je mreža velikog marketinškog potencijala, i kao takva je kod nas i dalje nedovoljno iskorištena.
Jeste li “nanjušili” priliku? ;)

Facebook i Google prestrogo gledaju na cijelu priču, a eventualne posljedice za vas mogu biti neugodne.

No, svakako pripazite kako koncipirate priču na Twitteru.
Sigurni smo da ne želite ići putovima HŽ-a. ;)

Na Google Plusu dozvoljena jedino promocija nagradne igre

Oglašavanje na društvenim mrežamaGoogle+ najmlađa je društvena mreža na ovoj listi. Međutim Google iza sebe ima dugu povijest druženja s korisnicima i provođenja svoje politike.

Stoga kao i Facebook, Google izričito zabranjuje provođenje bilo kakvih “nagradnih igara, natjecanja, ponuda ili kupona” na službenim Google+ stranicama nekog brenda.

Jedino što je korisniku Google Plusa dopušteno je promovirati nagradnu igru. No, sama igra mora se održati na nekoj drugoj stranici (npr. web stranici brenda).
Pročitajte detalje na službenoj stranici.

Zanimljivo, Googleova pravila idu toliko daleko da je korisniku Google+ (jednako kao i administratorima stranica) zabranjeno spominjanje ikakvih uvjeta ili pravila odigravanja nagradne igre na nekoj web stranici gdje se ona održava.

Dakle, na Google Plus stranicama dopušteno je samo spomenuti igru i dati link na stranicu gdje se održava, ali se ne smije spominjati npr. uvjet za dobivanje nagrade.

Kršenje ijednog od ovih pravila rezultira brisanjem sporne objave, a u najgorem slučaju i profila vaše tvrtke ili vašeg osobnog profila.

Poštujte pravila društvenih mreža jer ćete u protivnom "izvisjeti"

Poštivanje pravila društvenih mrežaDruštvene mreže koriste se sve više u reklamne svrhe. Prema nedavnim rezultatima Googleovog Potrošačkog barometra, Hrvati i Hrvatice vole oglašavanja na istima.
Pa tako, često, proizvode istražuju upravo na njima.

Dakako, Facebook je daleko najpopularniji kada je u pitanju reklamiranje proizvoda trgovaca. Twitter zaostaje, no to je mreža koja je u Hrvatskoj sve popularnija.
Vjerujemo da će uskoro imati onaj domet kakav ima u Zapadnim zemljama.
Spomenuli smo i Google + kao mrežu koja je odlična za promociju, no često shvaćana nedovoljno ozbiljno.

Iako smo svaku predstavili osobno, barem što se tiče propisanih pravila za nagradne igre, vidjeli ste i sami da im je jedno isto.
-  Svaka propisuje svoja pravila po kojima se trebamo ravnati.

Pokušaj malverzacije može, i vas, i nas, koštati brisanja profila tvrtke.

I tako smo, mic po mic, završili još jedno poglavlje vezano za pravilno korištenje društvenih mreža i zakonskih propisa.

Pitanja u naš inbox i dalje su dobrodošla.

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • marker.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Google ads, Meta ads

Google analytics