Ljudi na internetu zapravo ne čitaju - kako im onda prenijeti poruku?

Vrijeme čitanja: 7 min
24. srpanj 2014.

Ograničenja.

Postoje u svemu pa i u tome koliko svatko od nas može dnevno primiti i obraditi informacija.

Da, čak i u tome.

Iako su nam kapaciteti za obradu zbilja veliki, svejedno su zanemarivo mali za ono što danas svakodnevno dolazi do naših osjetila.

Postoji jedna objektivna istina - (virtualni) svijet preplavljen je informacijama.

Nekada smo do njih dolazili isključivo putem televizije ili radija, sada nam se serviraju na svakom koraku kroz nove medijske (digitalne) kanale.

Počelo je sve pojavom interneta, eksplodiralo kada su na scenu došle društvene mreže, a potom i pametni telefoni.

U tom okruženju gdje svatko od nas nekim nasumičnim statusom na Facebooku može biti izvor informacija, a u kojem naš mozak svejedno ima limit prema količini istih koje može procesuirati, filtriranje se nametnulo kao zaštita od svojevrsnog “overloada” (zaštita od toga da ne pregorimo).

U prijevodu, počeli smo konzumirati samo one stvari u kojima vidimo nekakvu korist (ili zabavu), dok sve ostalo jednostavno ignoriramo.

Vidimo, al’ ne vidimo zapravo.

Čitamo, al’ ne čitamo.

Imajući to u vidu i uzevši u obzir činjenicu kako danas na internetu postoje stotine milijun web stranica, u moru svega privlačenje pozornosti nametnulo se kao iznimno bitna, da ne kažemo najvažnija stavka konverzijske efikasnosti prosječne web stranice.

Privući ljude na željenu akciju (ona koja vodi ostvarivanja željenog prodajnog cilja), znači voditi (dvosmjernu) komunikaciju s 3 različita tipa online čitatelja. Kao što ćete ubrzo vidjeti, onih koji zbilja čitaju ima zapravo najmanje

Osnovna trodioba internet publike

Sljedeće 3 kategorije spomenut ćemo iz jednog jedinog razloga - da vam možemo dati korisne savjete oko uređivanje sadržaja web stranice s kojom informirate posjetitelja.

No da bi to mogli, morate prvo znati kakvu sve publiku imate.

Svaka grupacija korisnika, ovisno o svojim interesima, željama i potrebama, percipira istu stvar na drugačiji način što znači da se svakoj skupini morate posebno prilagoditi.

Da ne duljimo, 'ajmo odmah u sridu - čitatelje možemo podijeliti u ove 3 skupine:

1. Oni koji zbilja čitaju

Ovih posjetitelja imat ćete definitivno najmanje.

Riječ je o ljudima koji dođu na vašu web stranicu, krenu od naslova i završe s čitanjem tek kada dođu do posljednje rečenice koju imate na toj stranici.

To je vaša idealna publika koja će ciljanu poruku doživjeti točno na onaj način na koji ste vi to htjeli.

Zbog takvih čitatelja isplati se pripaziti na kvalitetu - ako recimo putem bloga dajete savjet, odradite to kako treba kako biste im nagradili strpljenje s pravom konkretnom vrijednošću. Kao što mi želimo ovdje sada.

Tako kod njih stvarate svojevrsni autoritet i dobivate povjerenje.

Vjernost dugoročno uvijek donosi velike benefite.

2. Oni koji zapravo ne čitaju, nego skeniraju

Budimo realni, u ovu kategoriju danas više-manje svi spadamo.

Malo tko od nas baš sve čita od prvog do zadnjeg slova.

Kada dođemo na neku web stranicu, obično prvo pročitamo naslov, podnaslov, prvih par rečenica te ako nam je sadržaj dovoljno zanimljiv, nastavimo dalje.

Ne čitati, nego skenirati.

Čitamo podnaslove, liste u kojima se nabrajaju neke činjenice, gledamo slike i tekstove koji ih opisuju, tražimo video sadržaje, čitamo ono što je naglašeno… tražimo nešto što bi nam bilo vrijedno.

Posebno je zanimljiv podatak kako čak 80% tzv. “skenera” informacije gleda samo “iznad folda” - proučava samo ono što se vidi prije nego li počne skrolati.

U prijevodu, 4 od 5 posjetitelja koji dođu na vaš web, ako odmah ne vide neku vrijednost, odlaze s vaše stranice.

Šokantno?

Long-story short, oni koji skeniraju uglavnom se fokusiraju na stvari koje su nekako istaknute te u njima traže vrijednost.

Imajući to u vidu, nije teško doći do nekih savjeta kako točno možete formatirati sadržaj za takvu publiku:

  1. Pišite privlačne naslove koji u tekstu dostave obećano - ako on ne valja, gotovo sigurno ste izgubili posjetitelja prije nego li je on došao na web (isto tako ne valja previše obećati pa ne dostaviti obećano - čovjeka ste možda doveli sada na svoj web, ali ste ga tako trajno izgubili);
  2. Istaknite bit teksta (korist za čitatelja) u samom uvodu prije potrebe za skrolanjem;
  3. Koristite gomilu podnaslova - odličan način kako razbiti tekst na dijelove kod kojih ćete kod svakog istaknuti glavnu korist;
  4. Naglasite važne poruke - mozak podsvjesno skreće pažnju na naglašene dijelove teksta;
  5. Koristite što više multimedije - slike, video, infografike… što god odabrali, riječ je o odličnim alatima za skretanje pozornosti koji izuzetno olakšavaju prijenos željene poruke;
  6. Liste, liste i liste - fantastičan način kako nabrojati bitne stvari koje su lako uočljive;
  7. Animirane slike (gif-ovi - opcionalno) - pravilno tempiranje čuda radi. ;)

Da vam vizualiziramo kako točno izgleda prosječni scan stranice, poslužit ćemo se ovom studijom poznatog britanskog news portala The Guardian:

F-pattern

Kao što vidite, surfamo obično u obliku slova F.

Crvena i žuta mjesta signaliziraju gdje je čitatelj najviše obratio pozornost - ako analizirate te elemente, vidjet će da naglašene stvari privlače pažnju (one koje ističu neku vrijednost).

3. Oni koji čitaju samo početak i kraj

Postoji grupa čitatelja koji su još “radikalniji” od skenera - riječ je o onima koji kada dođu na web stranicu, pročitaju naslov, uvodnih par rečenica i onda odmah odu na kraju teksta da vide zaključak. Ako im se svidi to što piše u njemu (pronađu vrijednost koja im se čini privlačnom), tek onda krenuti konzumirati ostatak sadržaja da provjere detalje obećanog.

Budući da takva publika najviše vremena provede na kraju web stranice, nije teško zaključiti kako je to logično mjesto gdje treba istaknuti vašu glavnu vrijednost te obavezno navesti pozive na aktivnost.

Relevantnost sadržaja - evo zašto je ona ključ uspjeha u procesu privlačenja pozornosti

Čovjek ne mora biti doktor znanosti da shvati kako može na sebe privući pozornost na (virtualnom) trgu prepunom ljudi koji viču što i vi, s ciljem da prodaju svoje novine informaciju.

Magična riječ je relevantnost.

Pogledajte sebe samo - čitate sadržaje koji vam imaju neki značaj, odnosno koji vas u ovom trenutku čine informiranijom i pametnijom osobom.

Imajući to u vidu, treba uzeti u obzir 3 stvari:

  1. da znate za koga pišete (pa tako može kreirati dobru content politiku)
  2. da pišite stvari koje su aktualne (nitko ne čita “stare stvari”)
  3. da sadržaj bude u skladu s “vidokrugom” vašeg idealnog čitatelja (nude vrijednost koja je predmet želja i potreba)

Ok, sve to divno zvuči, no kako to postići u praksi? Prenijeti informaciju ljudima koji ne čitaju?

Otkrijte u nastavku.

5 stvari na koje treba obratiti pažnju kod pisanja sadržaja za web stranicu

Sada kada smo precizno definirali problem koji imate, vrijeme je za konkretna rješenja.

Ako pogledamo bilo kakvu web stranicu, možemo se složiti kako ona sadrži sljedeće:

  1. Naslov
  2. Podnaslov
  3. Sadržaj
  4. Zaključak
  5. Poziv na aktivnost

'Ajmo svaki dio pojasniti u detalje.

Naslov

Prvi stvar koju će ljudi vidjeti je naslov.

Prema njemu možete dobiti informaciju što se nalazi na pojedinoj stranici pa je logično zaključiti kako će on biti presudni faktor koji će odrediti hoćete li uopće pročitati nešto ili nećete.

Naslov članka čitaju sva 3 tipa publike koje smo gore naveli. On je očigledno najvažniji element vaše web stranice - ako ne valja, badava vam sve ostalo dobro što se napravili.

Prvu stvar oko koje morate voditi brigu je sam format naslova - treba vam font veće veličine koji je naglašen, broj znakova ne bi trebao biti veći od 80, a stil koji je obično dobro primijeniti je “Title”.

Ovo je stvar podsvijesti jer čovjek nesvjesno skreće pažnju prema stvarima koje su naglašene, atipične. To dolazi još iz vremena kada smo bili lovci budući da nam je obraćanje pažnje na atipično spašavalo život.

Što se tiče sadržaja naslova, bitno je da istaknete benefit za onoga kome je on namijenjen, uz način komunikacije koje je prilagođen mentalnoj mapi vašeg prosječnog posjetitelja. Evo primjer kako to radi web shop Daljepoti:

Ako putem web stranice želite prodati uredski namještaj, nešto u stilu “Jesenska rasprodaja - 10 uredskih stolica s kojima ćete u tjedan dana zaboraviti na bol u leđima” je nešto čemu težite.

Naravno, uvijek budite umjereni - masaža profesionalne maserke i dugoročno rješenje problema bolova u leđima vjerojatno su pretjerivanje kada je riječ o mogućnostima uredske stolice koju želite prodati.

Ljudi nisu blesavi :)

Podnaslov

Jedan od savršenih načina kako gomilu količinu teksta podijeliti na smislene logičke lako probavljive cjeline su podnaslovi.

Njih po važnosti doživljavajte kao naslove - presudni su element hoće li vaš kupac uopće pročitati nekakav paragraf teksta ili neće.

Na "heat mapama" sličnim onoj gore žarišta su najčešće na podnaslovima.

Upravo zbog toga koristite identičan pristup onome koji imate za naslove - ponudite benefite, budite jasni i izravni.

Broj znakova može biti nešto veći, bitno je samo da poruka bude nedvosmislena i intuitivno jasna.

Ako se pitate kako sastaviti dobar podnaslov, dobar je početak da za proizvod ili uslugu koju reklamirate na stranici, sastavite listu najvećih benefita koje možete ponuditi kupcu.

Iz njih onda možete kreirati podnaslove pomoću kojih ćete automatski u sadržaju stranice kreirati tematske cjeline gdje ćete svaki benefit moći pobliže objasniti.

Kada bi govorili o uredskoj stolici, podnaslov može biti ovakav: “Ležište koje garantira prirodan položaj osobe i uklanjanje bolova” (duži podnaslov, no informativan i nudi benefit)

Svedite superlative na razumnu mjeru (po mogućnosti, izbjegavajte ih) i ponudite ono zbog čega ljudi traže dobar proizvod, odnosno u ovom slučaju dobar uredski stolac. (da mogu sjediti satima pred računalom bez prevelike ukočenosti i bolova u leđima)

Sadržaj

Smisao teksta na nekakvoj komercijalnoj web stranici je ponuditi dovoljno informacija o proizvodu ili usluzi kako bi posjetitelj temeljem prezentiranih benefita mogao doći do odluke o kupnji.

Ironija je kako velika većina webova ne zna na kvalitetan način predstaviti te benefite.

Nemojmo se zavaravati - kada kupujemo nešto, nisu to racionalne odluke donesene temeljem hrpe činjenica na fiktivnoj za i protiv vagi, nego je ponajviše riječ o emocionalnim odlukama s kojima želimo zadovoljiti naše skrivene želje i potrebe.

Upravo pobuđivanje emocija koje su posljedica uživanja u tim neostvarenim željama je način kako prodati nešto. U protivnom nitko ne bi vozio skup Mercedes kada bi svi na vozilo gledali isključivo kao prijevozno sredstvo koje te dovede od točke A do točke B.

U prijevodu, umjesto puke liste činjenica, treba vam priča.

Najbolji način kako možete čovjeka dovesti u željeno emocionalno stanje.

Vratimo se npr. na dobru uredsku stolicu - ne prodajete stolicu, nego leđa bez bolova. Ispričati priču u kojoj prekovremeni nisu samo rezultirali hladnom večerom, nego hladnom večerom i voltarenima je ono što želite reći.

Priča je uvijek bolja kada je bogata glagolima.

“Jaka bol u leđima” uvijek više boli kada kažete “jako su vas boljela leđa”. Komunicirajte s ljudima kako biste komunicirali s čovjekom na cesti. Korporativna “spika” (kožna uredska stolica s terapeutskim svojstvima za svako poslovno okruženje) nikome se ne da čitati. Svi smo mi u konačnici samo ljudi :)

(osim toga, karakteristike uvijek možete istaknuti u nekom posebnom tabu)

Isto tako, dobro je biti dramatičan. “Boljelo vas je u leđima više nego li srce nakon prvog prekida?” ostavlja mnogo jači dojam.

U konačnici, možete riječ prepustiti svojim dosadašnjim kupcima kroz formu svjedočanstva (ili jednostavno ostavite mogućnost komentiranja i recenziranja proizvoda ili usluga koje prodajete).

Ljudi su mnogo skloniji vjerovati drugom kupcu, nego li trgovcu.

Zaključak (rezime)

Sjećate se one treće ekipe posjetitelja koja samo pročita naslov, uvod i odmah skoči na zaključak? E, zbog njih je jako važno da ovaj dio sadržaja web stranice obavite kako treba.

Kada kažemo jako važno, mislimo na naslov važno. I neće samo ona treća skupina pročitati taj dio, svi će.

Prostor je to u kojem morate sažeti sve najveće odlike svojeg proizvoda ili usluge, ali tako da to bude u formi zadovoljavanja emocija s jasnom porukom.

Advent tekst zakljucak

Podsjetite ljude što točno dobivaju ako prihvate vašu ponudu. I to ne u vidu mogućnosti onoga što prodajete, nego benefita.

Stil pisanja koji ste imali kroz tekst morate zadržati i u zaključku.

Poziv na aktivnost

I naravno, kada ste posjetitelja uvjerili da je pronašao ono što traži, on nakon pročitane materije mora znati koji mu je idući korak.

Poveznica na stranicu za kupovinu ili mogućnost pretplate na newsletter samo su neke opcije koje imate na raspolaganju.

Naravno, imajte u vidu da ti pozivi na aktivnost moraju biti vizualno vrlo uočljivi.

Najbolje kroz neki vizualni element koji se dobro ističe na web stranici.

I kako onda prenijeti poruku na internetu gdje ljudi ne čitaju?

Jednostavno - prezentirati tako da ljudi žele pročitati vašu poruku.

Nema čarobnog (jedi) mind trick savjeta ovdje :)

Znači, prvo trebate uopće biti svjesni kako postoje 3 različite publike: oni koji imaju volje pročitati sve što napišete, oni koji skeniraju stranicu u potrazi za nečim što bi im bilo vrijedno te oni koji samo bace oko na naslov i zaključak.

Kako bi vaša stranica bila iskra koja će zapaliti znatiželju, mora sa svojim sadržajem biti aktualna i relevantna.

Sadržaj bez obzira koliko bio relevantan, neće nikada doći do čitatelja ako njegov naslov nije dovoljno informativan i motivirajući (nudi vrijednost / benefit).

Ako je, čitatelju preostaje samo predstaviti glavni vaš benefit kroz dobru priču.

Jednom kada izazovete prave željene emocije, najteži dio posla ste obavili. Preostaje samo dovesti ljude na željeno mjesto prodaje.

Image credits: https://medium.com/@kurren/designing-experience-design-24b18a670cbc

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...