Kako postati solidan dizajner newslettera u samo 10 minuta

Vrijeme čitanja: 10 min
27. siječanj 2015.

Pred samo 50 godina šoping se obavljalo na potpuno drugačiji način.
Naši roditelji, bake i djedovi kupovali su uglavnom one namirnice i predmete koje nisu mogli proizvesti kod kuće.

Čokoladu, brašno i šećer kupovali su u rinfuzi, a na kavu se ponekad čekalo i tjednima.
Kad su se zaželjeli mesa, najprije su morali naručiti.

A zatim čekati po nekoliko dana.

Trgovine nisu bile na svakom koraku.
Često su trebali prevaliti i nekoliko kilometara do iste.
I to pješke.
Tek oni imućniji mogli su si priuštiti auto.
Kupnja je iziskivala vrijeme i odgodu dnevnih obaveza.

Potrebe za klasičnim reklamiranjem, pogađate, nije bilo. Možda tek pokoji zakupljeni prostor u novinama.
Ne čudi, kada ni konkurencija u današnjem smislu nije postojala.

Jasno se znalo, Ivo je mesar, Franjo postolar, a Marija radi u ljekarni. Nije bilo potrebe za otvaranjem istih dućana.

Što je drugačije?
Danas u okolici imamo masu trgovina. No, učeni iskustvom uvijek idemo u jednu do dvije već unaprijed odabrane. Jer su one najpovoljnije.
Iako ne čekamo proizvode po nekoliko dana, svejedno na šoping gubimo vrijeme.

Zašto?
Najčešće šopingiramo u nekom većem trgovačkom centru. Tražimo parking po 10 minuta. Mahnito hodamo dućanima gdje nas na blagajni uredno dočekaju gužve. Naposljetku, da bismo odahnuli od svega, odemo na kavu.
I tako, s kavom i šopingom, odu i tri do četiri sata u nepovrat.

Kad zbrojimo sve kruške i jabuke, čini nam se da kapitalizam u Hrvatskoj u punom smislu te riječi još uvijek nije zaživio.

klasična-reklama-letci

Dokaz tome je monopol trgovačkih lanaca.

Reklame, koje liče na onu koliko para - toliko muzike, teško da će tome doskočiti.
A klasične su i dalje najpopularnije. Osobito letci.

Iako, nije nam to skroz jasno
Nije nam jasno zašto se toliko truda i novaca ulaže u tu vrstu marketinga, kojim se nepotrebno "šopaju" naši poštanski sandučići.

Smatramo, to je borba malih s vjetrenjačama. Sizifov posao.
Trenutak kad i najuporniji trebaju reći - amen.

Djeca mesara Ive, postolara Franje i farmaceutkinje Marije nekako se baš i nisu snašla u tom novom poretku.
No, unuci su ti koji bi mogli spasiti stvari.
Ne kaže se bez veze, na mladima svijet ostaje.

I na modernim tehnologijama, dodali bismo.

Kojim putem krenuti? Može li itko reći gdje je put ka sreći?

kako-napraviti-dobar-newsletter

Vjerojatno su vam poznati Barini stihovi iz naslova na koje smo se referirali.

Odlučili smo se upravo za njih jer jasno pokazuju nemoćnost. Onaj osjećaj kad dođeš pred zid i ne znaš kuda dalje.

Stanite na stranu mlađih.
Slušajte ih i koristite moderne tehnologije.

Letke pretvorite u newslettere.
Znate li da su upravo mailovi najpopularnija forma za online komunikaciju s kupcima?
Krenite putevima internet trgovine.

Hm… bojite se da vaši kupci neće prihvatiti novi način kupnje i komunikacije?
Nepotrebno brinete.

Riješite sumnje pomoću nekoliko instant odgovora:

  • online narudžbu moguće je obaviti u samo nekoliko minuta - bez gužve na blagajni,
  • ne trošite gorivo i živce na putu do šoping centra - kupujete iz udobnosti vlastita naslonjača,
  • o novostima ste obaviješteni u realnom vremenu - u samo nekoliko sekundi,
  • ne dobivate fizičke letke pri čijoj su izradi uništene šume, a koji kasnije završe u smeću - newsletter obrišete jednim klikom (...)

Ovo su samo neke od beneficija, onako, na prvu.
Imamo ih još punu vreću.

No, u ovom članku pozabavit ćemo se samo jednim segmentom newslettera. Onim koji smo obećali u prošlom članku. Dizajnom.

Zašto je sadržaj važan za dobar dizajn newslettera?

Prvo i najvažnije, dobar newsletter ima kvalitetan dizajn - jednostavan i pitak.
No, da bi dizajn bio dobar, najprije trebate pažljivo posložiti sadržaj.

Slanje isključivo jedne poruke publici nepisano je pravilo.
Neki od najučinkovitijih newslettera imaju samo jednu poruku. Ako imate više poruka za slanje, pokušajte ih razbiti u više newslettera.

Poželjno je koristiti i što manje kolona - jedna kolona je idealna. To povlači za sobom i minimalno korištenje tekstnih okvira.

Većina osoba troši manje od 15 sekundi čitanja marketinške poruke koju šaljemo preko newslettera.

Formula je i više nego očigledna - sadržaj treba biti koncizan i jasan
Smanjite duljinu sadržaja  dokle god ide.
Ili, kako to strani copywriteri vole reći: “Keep it simple, stupid!” ;)

hijerarhija-sadržaja-newsletter

Zatim napravite hijerarhiju sadržaja.

To znači da važne informacije trebate staviti na vrh. Osobama koje newsletter dobiju prvi put trebalo bi odmah biti jasno tko im ga šalje i o kakvom je sadržaju riječ.

Ako je sadržaj newslettera duži, razlomite ga koristeći podnaslove, nabrajajte koristeći se grafičkim oznakama.

Većina ljudi ne čita tekstove na internetu, već ih skenira.

Ovakav pristup pomoći će vam da takvu publiku ipak nečim zainteresirate.

No, kako ih ne želite zatrpati nepotrebnim informacijama, ponudite im samo 2 do maksimalno 3 proizvoda koje ćete promovirati.

O ostalim proizvodima podsjetite ih pomoću gumba "saznaj više", "pogledaj video" i slično. Riječ je o pozivu na akciju, no o tome ćemo nešto kasnije.

Osnovni organi bez kojih ne može preživjeti nijedan newsletter

I onaj najjednostavniji sadrži tijelo teksta i naslove, no obično newsletter ima mnogo više elemenata od navedenih.
U nastavku ćemo objasniti elemente ovog jednostavnijeg.
Takav kakav vi otprilike trebate za vaš web shop.

Napomena: Prikazani dijelovi newslettera izrađeni su isključivo za potrebe članka, kao edukativni primjer. Podaci korišteni u njemu neistiniti su.

  • Preheader: Takozvana pločica s imenom koja omogućuje publici odmah identificirati pošiljatelja. Obično sadrži ime newslettera, logo, moto i / ili  informacije o datumu izdanja. Ipak, probajte ovdje staviti samo ono najvažnije. Ako želite istaknuti ikone društvenih mreža, možete ih ubaciti ovdje. Druga opcija je da ih stavite u footer.

preheader-marker

  • Heder: Sadrži naslov i uvod. Tu je dobro istaknuti "problem" koji imaju kupci i ponuditi im beneficije (savjet tjedna). Kupcima treba biti jasno što im nudite već na prvi pogled na vaš newsletter.

preheader-marker

  • Body: Riječ je o najvećem dijelu newslettera. Sadrži članak i / ili fotografiju vaših proizvoda koje želite istaknuti. Neka vaši članci budu složeni hijerarhijski - ono najvažnije treba biti iznad folda (dio stranice koji je vidljiv bez "skrolanja"). Ako body ima više članaka, poželjno je na početku napraviti pregled sadržaja pomoću podnaslova. Ako vaš newsletter ima više stranica, na početku svake istaknite broj stranice. U ovom dijelu slobodno koristite citate, fotografije, grafikone i slično.

body - marker

  • Footer: Ovo je dio u kojem ste slobodni navesti dodatne podatke o vašoj tvrtki. Možete navesti i dodatne pogodnosti koje nudite, recimo, besplatnu dostavu. Koristite samo korisne podatke kojima ćete vaše čitatelje pretvoriti u potencijalne kupce. Ako logotipove društvenih mreža niste stavili u preheader, ovo je dobro mjesto i za njih.

footer-marker

Vjerojatno ćete s vremena na vrijeme poželjeti oduzeti neke elemente. Učinite samo jednu promjenu, a tek kroz neko vrijeme i drugu.
Ako je zaista potrebno.

Nemojte raditi potpuni remont sa svakim novim slanjem jer se ljudi nakon određenog vremena naviknu na postojeći dizajn i tip sadržaja.
Novonastale promjene lako im mogu zasmetati.

Da biste dobili peticu iz preglednosti, koristite hiperveze

Ako imate za prenijeti puno informacija, povežite sadržaj iz newslettera linkovima na vašu web stranicu, web shop, društvene mreže i slično. Na mjesta gdje pretplatnici mogu naučiti više.
Na vrhu newslettera koristite sidra jer čitatelji, već smo napomenuli, često ne gledaju sadržaj ispod folda. A odmah im treba biti jasno koji sadržaj nudite.

Kako koristiti sidra? Ispod naslova navedite nekoliko hiperlinkanih podnaslova.  Njima prikazujete sadržaj vašeg newslettera.
Kada čitatelj klikne na određeni link, veza će ga automatski odvesti na taj dio teksta.
To za čitatelja znači da nema nepotrebnog "skrolanja".

Naravno da ćete hiperlinkove koristiti i u tekstu.
Kako je većina korisnika interneta upoznata s načinom na koji funkcioniraju, nema potrebe da ih navodite cijele.

Primjer 1. zamijenite primjerom 2.

Primjer 1.

Primjer lošeg hiperlinka

Primjer 2.

Primjer dobrog hiperlinka

Dobar predložak pola je posla

Pružatelji newsletter usluga poput MailChimpa nude besplatne predloške (template) za vašu buduću kreaciju. Vi trebate odabrati onaj koji najbliže odgovara izgledu kakav želite.

Ako ipak želite ostaviti malo profesionalniji dojam, dignite slušalicu i nazovite dizajnera. On će izraditi predložak u skladu s vizualnim identitetom vašeg brenda.
Takav put bez premca vodi do uspjeha.

Nakon što uredite prvi predložak, spremite ga kako prilikom idućeg slanja ne biste trebali ponovno krenuti ispočetka.
Umjesto toga, promijenit ćete sadržaj već izrađenog newslettera, staviti nove fotografije i linkove, a zaglavlje i podnožje ostaviti netaknutima.
To će vam uštedjeti znatno vremena.

Svrha vašeg newslettera je pružati vrijedan sadržaj i dobiti klik.

Ne obasipajte newsletter duginim bojama

Za dizajn newslettera izaberite samo jednu ili dvije boje.
Što manje boje koristite, dizajn će biti čišći i bolje izgledati.
To znači da dizajn neće skrenuti pozornost čitatelja sa sadržaja na nepotrebne informacije.

Koristite boje koje i inače označavaju vaš brend.
Korisno je dodati i pozadinske boje na zaglavlje i podnožje, da biste ih vizualno odvojiti od sadržaja tijela.

Ovo je teren na kojem se vrlo lako poskliznuti. Zato vrijedi uputa, kao i u odlomku iznad - kontaktirajte profesionalnog dizajnera.

Koristite kontraste da biste naglasili najvažniji dio teksta i / ili naglasili gumb za poziv na akciju.
Mogući kontrast je i korištenje bijelog prostora naspram gustom tekstu. Ne zaboravite ga koristiti.

Veličinu fotografija prilagodite zacrtanim okvirima

kako-odabrati-veličinu-fotografije

Osim što ćete u newsletter staviti logotip vaše tvrtke ili oznaku na sam vrh, koristit ćete i fotografije.
Stavite ih u središnji fokus. S obzirom na to da privlače pažnju, nema smisla stavljati ih pored gumba za poziv na akciju.

Ne morate biti fotograf da biste dobili profesionalne kvalitetne fotografije.
Postoji nekoliko stranica na kojima ih možete skinuti besplatno ili ih kupiti za vrlo mali iznos: Unsplash, New Old Stock, Flickr, Shutterstock, Dreamstime...

Kako ne želite nepotrebno trpati teško probavljive informacije (usporit će njegovo otvaranje), provjerite veličine i smanjite ih.
Pritom pazite da ih smanjujete skladno. U suprotnom će se rastegnuti i neće biti primamljive oku.

Pomognite si besplatnom aplikacijom za uređivanje fotografija.

Stvorite prostran prostor micanjem suvišnih riječi
Zamislite da stojite na ogromnoj livadi. i na njoj vidite samo jedno stablo. Odmah vam je upalo u oko, zar ne?
Koristiti puno praznog (bijelog) prostora pametan je odabir. Vaš sadržaj treba moći disati i biti pristupačan.
Uskladite sadržaj tako da ga poravnate ulijevo ili ga centrirate.

No, centriranje možete raditi jedino ako je sadržaj minimalan.
U tom slučaju koristite isključivo jednu fotografiju. Ako imate više sadržaja, poravnajte tako da bude što čitljiviji.

Koje god poravnanje izabrali, budite dosljedni u cijelom newsletteru.

Sadrži li on različite vrste sadržaja, jasno definirajte dijelove pomoću razdjelnika ili granica.

S kupcima komuniciramo i veličinom i vrstom slova

Odabir fotografija za e-bilten

Fontovi su skup znakova i slova iste vrste i veličine. Kod korištenja biramo one koji nam odgovaraju tipu teksta i prostoru / potrebama za koje ih koristimo.
Za vaš newsletter preporučujemo postavljanje veličine teksta ovisno o dužini poruke - što manje teksta, veća slova.

Neki fontovi ostavljaju dojam profinjenosti (npr. oni s dodatkom serif), dok drugi poruci daju ležeran stil (npr. oni s dodatkom sans serif). Imajte to u mislima prilikom njihova odabira.
Preporuka je da svakako ne koristite više od dva različita fonta jer ćete time postići suprotni učinak od željenog. Onaj neprofesionalan.

Za naslove i podnaslove koristite funkciju "heading". Kad navodite nečiji citat, također koristite funkciju kreiranu baš za to.

Bez poziva na akciju (CTA gumba) ostat ćete praznog novčanika

Pozivi na akciju čitatelje navode da pročitaju dodatni sadržaj ili ih mole da poduzmu konkretnu radnju.
Kao poziv na akciju možete koristiti fotografiju, gumb ili tekst.
Odaberite što god odgovara svrsi vaše poruke. No, ne uključujte previše poziva u jednom newsletteru jer ćete zbuniti čitatelje. Oni tada više neće znati na što trebaju kliknuti.

Pišite kratke i jasne pozive koji motiviraju ljude da djeluju (npr. "Kupi odmah" ili "Prijavi se"). Vašoj publici jasno dajte do znanja što želite od njih i to učinite pomoću aktivnog jezika.
Ne navodite ih na sadržaj drugačiji od onog na koji su pristali.

Pozivi na akciju koji su vama važniji moraju biti veći i upečatljiviji.
Publika će te veće gumbe automatski percipirati kao važnije. Stvar naše podsvijesti.
Linkovi i gumbi trebaju se isticati u odnosu na pozadinu.
Također, dajte im istaknuto mjesto u svom newsletteru.

Govorite samo ako imate za reći nešto važno

Znamo da biste najrađe u prvom newsletteru pokazali sve proizvode koje imate. Svi se volimo hvaliti onime što posjedujemo. I mi, također. ;)
No, iskustvo nas je naučilo da su suzdržanost i jednostavnost u ovom slučaju najviše dobrodošli.

Kako ne spamati preko mailova

Ljudi su jako izbirljivi pa bolje biti jednostavan. Također, mi smo i bića navike, tako da budite dosljedni dizajnom.

Ako si ne možete trenutno priuštiti profesionalnog dizajnera, dat ćemo vam još nekoliko instant savjeta za kraj:

  • koristite predloške i vodiče za stiliziranje koje vam besplatno nude provideri za izradu newslettera,
  • stvorite dizajn koji pobuđuje interes te održava čitljivost i laku prohodnost kroz tekst do samog kraja,
  • razvijte vlastiti stil po kojem će klijenti temeljem prvog pogleda na newsletter zaključiti da je riječ o onome upravo vaše tvrtke.

Vratite se na početak ove priče. Pisali smo o tome kako mailovi mogu čitateljima prouzročiti glavobolje, ako se šalju prečesto i / ili nemaju korist za čitatelja.
Upamtite ovo zauvijek.

Isto tako, neka vaši newsletteri sadrže 90 posto edukativnog sadržaja, a tek 10 posto direktne prodaje. Nemojte potencijalne kupce prestrašiti u startu.
Znate, granica između uspjeha i strmoglavljenja jako je skliska.

That's it! Sada ste spremni.
Do uspjeha vas dijeli samo još akcija.

Želimo vam puno sreće. I da postanete master svog zanata. :)

Ako negdje zapete, tu smo za pomoć.

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • marker.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Google ads, Meta ads

Google analytics