Benchmarking - tajno oružje u nemilosrednoj bitki web shopova

Vrijeme čitanja: 9 min
29. kolovoz 2016.

Pametan čovjek uči na tuđim greškama, a budala na svojima.

Tako se na šaljiv, ali istinit, način precizno može definirati benchmarking.

Što je zapravo benchmarking?

Benchmarking je proces mjerenja i uspoređivanja operacija i poslovanja bilo fizički opipljivog poduzeća i proizvoda, bilo sve više rastućih web shopova, s konkurencijom.

Riječ je zapravo o postupku koji se temelji na uspoređivanju vlastitih dimenzija; procesa, proizvoda, troškova itd., s nekim poduzećem koje, iz ovog ili onog razloga, zaslužuje da bude mjera vrijednosti.

Benchmarking je zapravo kontinuirani proces identifikacije, razumijevanja i prilagođavanja proizvoda, usluga, opreme i postupaka konkurentskog web shopa s najboljom praksom u cilju poboljšavanja vlastitog poslovanja.

Ako ste se otisnuli u izazov zvan vlastiti web shop, potrebno vam je najprije pronaći konkurenciju s kojom se možete i vrijedite uspoređivati te izvesti zaključke i poruke iz spoznaja o iskustvima drugih.

Ključan za uspjeh web shopa

Postoje dva tipa benchmarkinga: unutarnji i vanjski.

Unutarnji se upotrebljava kada se uspoređuje jedan odjel, proces ili posao unutar tvrtke s drugim.

Vanjski je kompliciraniji i upotrebljava se kao usporedba one prakse koju koristi organizacija u procesu reinženjeringa s praksom drugih organizacija.

Upravo ovaj drugi mogao bi biti ključan za uspješnost poslovanja vašeg web shopa.

Naime, preduvjet pravog benchmarkinga je samouspoređivanje.

Uspješan benchmarking odgovara na pitanja: što - koja korisna iskustva ima partner, te kako - tj. kako je došao do njih i ono najvažnije - koje su slabosti mog web shopa.

Preduvjet pravog benchmarkinga je samouspoređivanje
Preduvjet pravog benchmarkinga je samouspoređivanje
 

Zapravo, mogli bismo benchmarking opisati kao marketinšku akciju ili alat kojim se postiže i povećava uspješna prodaja.

Što se tiče upravo te prodaje u web shopu, ovo bi mogla biti nova dimenzija poslovanja koja komparativnom analizom pomaže da se ostvare veći ciljevi.

Moćno sredstvo strategije

Nove ideje i tehnologije predstavljaju trend današnjice kada je u pitanju online prodaja.

Svatko u poslovnom planu ima svoju taktiku i strategiju prodaje.

Marketing je doista snažan alat koji može od vašeg web shopa napraviti super prometnu ulicu, ali i krivim potezima odvesti vas u probleme.

Benchmarking, kao tehnika učenja na tuđim iskustvima, predstavlja moćno sredstvo za unapređenje vlastitih dostignuća.

Zavirite u susjedovo dvorište

Uzmimo za primjer. Imate strašnu poslovnu ideju.

Uspjeli ste otvoriti web shop i čekate da posjetitelji počnu naručivati vaš(e) proizvode i/ili usluge.

No, o primjerima dobre prakse web marketinga ne znate mnogo, već ste se orijentirali samo na kvalitetu proizvoda.

To je dobro, jer kvaliteta je uvijek na prvom mjestu.

No, usprkos tome, prodaja i ne ide baš najbolje.

Čuli ste da u blizini postoji još jedan dućan koji također online nudi slične proizvode kao i vi, ne nužno kvalitetnije i jeftinije, ali internetska prodaja im raste.

Pitate se zašto?

Tu nastupa benchmarking.

Nove ideje i tehnologije predstavljaju trend današnjice kada je u pitanju online prodaja, a svaki web shop ima svoju taktiku
Nove ideje i tehnologije predstavljaju trend današnjice kada je u pitanju online prodaja, a svaki web shop ima svoju taktiku
 

Kada zavirite u susjedovo dvorište, mnogo toga otkrijete.

Kakva je njegova trava, ima li PVC izolaciju na ulazu s terase u kuću, kakav auto vozi, tko mu dolazi u posjetu, kakav satelitski paket ima, koliko voćka ima u vrtu, koliko sunca dobiva južna strana njegova voćnjaka, itd.

Dakle, takva i slična iskustva iz najobičnijih životnih situacija možete preslikati na vaš web shop.

Naravno, puno detaljnije i studioznije.

Zašto je konkurencija u prednosti?

“Ne želim kopirati tuđe ideje” - viknut će mnogi i donekle biti u pravu.

No, ne morate na benchmarking gledati kao na krađu.

Kao i u vašem web shopu, ni u njegovom svaka stavka poslovanja nije dovedena do savršenstva.

Stoga, proučite koje kvalitete vašoj konkurenciji daju toliku prednost nad vama.

Isto tako, bit će vam lakše anulirati vaše vlastite nedostatke kada ćete imati relevantne informacije.

Analiza, pa onda još malo analize

Na koji način konkurencija opisuje proizvode, vizualni sadržaj, kakav je, koje medije koristi?

Koje kanale oglašavanja preferira, stavlja li više težine na objave na Facebooku ili putem tradicionalne prezentacije?

Koliko ljudi vidi njegove objave na društvenim mrežama?

Kakva je navigacija na stranicama konkurentskih web shopova?

Je li njihova prednost u boljoj i kvalitetnijoj SEO optimizaciji?

Objavljuje li stručne blogove koji mu donose veći promet na sajt koji uz mali pogon optimizacije za konverzije pretvara u veću prodaju?

Zanima vas koji su to marketinški potezi vaše konkurencije zbog koje joj toliko bolno gledate u leđa.

Analiza, analiza i analiza. To je ključ uspjeha kada govorimo o benchmarkingu.

Pametno, smireno, objektivno. Put uspjeha.

Zavireći u susjedovo dvorište mnogo toga možete otkriti, a još više ideja vam može sinuti
Zavireći u susjedovo dvorište mnogo toga možete otkriti, a još više ideja vam može sinuti

Ne pouzdajte se u slučajnost

Ostvariti efikasno poslovanje u uvjetima enormne konkurencije potpomognute nikad dovoljno spominjanom globalnom krizom, doista jest izazov.

Čak i ako prodaja poraste u jednom dijelu poslovanja vašeg web shopa, nemojte slučajno budućnost prepustiti sreći ili slučajnosti.

Korištenjem benchmarkinga velike su šanse da izazov provedete u realnost!

Zato u tom kompleksnom procesu upravljanja koristite različite mjere, alate i instrumente koji mogu vaše poslovanje ubrzati i pospješiti.

Kao što kaže Robert C. Camp, menadžer Xerox korporacije i autor knjige “Potraga za najboljim industrijskim praksama”: „benchmarking je potraga za najboljim praksama u industriji koje vode superiornijim performansama.“

Upravo tako treba gledati na ovaj iznimno kompliciran, ali nadasve zahvalan marketinški alat.

Odvojiti žito od kukolja, rekli bi naši stari.

Preuzeti protivničke prednosti i implicirati ih u vlastito poslovanje. A slabosti i mane? Njih neka si zadrži. wink

Tako jednostavno i šaljivo zvuči, ali istina je. No, potrebno je dobrano zavrnuti rukave i zagrijati stolac.

Možda najkraći, ali i najjasniji, opis benchmarkinga koji sam pronašao dao je Philip Kotler, američki marketinški stručnjak i profesor na Northwestern Universityju u Chicagu, koji kaže kako je benchmarking umijeće utvrđivanja kako i zašto neki pojedinci ili poduzeća posluju bolje od drugih.

Moderni benchmarking - Japanu

Ako izuzmemo Egipat, Kinu, staru Grčku i Aristotela, moderni benchmarking svoje korijene vuče, iznenadili biste se, - u Japanu. 

Naime, radi unapređenja poslovanja, predstavnici japanskih kompanija počeli su sredinom 20. stoljeća posjećivati najbolje kompanije Sjeverne Amerike i Europe i prikupljati znanja i ideje o uspješnom poslovanju.

Mnogi su ih zapadnjaci gledali s podsmjehom, no maleni se Japanci nisu dali smesti.

Štoviše, njihove su kompanije u tom periodu provodile postupak koji se sastojao od sljedećih koraka:

  • istražiti objavljene podatke i definirati najbolje;
  • kontaktirati najbolje kompanije i ugovoriti posjete;
  • organizirati posjete, pažljivo analizirati i ocijeniti informacije;
  • da bi postigli konkurentnu prednost, pri povratku prisvojiti naučeno i prilagoditi ga japanskim kompanijama.

Uspon posrnulog diva

U to je vrijeme Japan bio posrnuli div koji nakon poraza i sankcija 2. svjetskog rata nije znao "kako se zove".

Sedamdeset godina kasnije, Japan je velesila i članica UN-a, G7, G8 i G20.

Ima treću po veličini ekonomiju na svijetu po nominalnom BDP-u i četvrtu najveću ekonomiju na svijetu po paritetu kupovne moći.

Također je i peti najveći izvoznik na svijetu i peti najveći uvoznik.

Stanovništvo Japana ima najviši životni vijek i treću najnižu stopu smrtnosti novorođenčadi na svijetu. Japan je rangiran kao prva zemlja po Brand Indeksu i najbolja je rangirana zemlja Azije po Globalnom mirovnom indeksu.

BENCHMARKING!

Benchmarking je, kao što bi naši stari rekli, ​​​​​'odvajanje žita od kukolja'
Benchmarking je, kao što bi naši stari rekli, ​​​​​'odvajanje žita od kukolja'
 

Konkurentski benchmarking

Cilj konkurentskog benchmarkinga je unapređenje na istom tržištu organizacija koje imaju konkurentne proizvode, usluge ili proizvodne procese.

Dakle, ako ste vlasnik web shopa, ovdje vrlo vjerojatno možete lako prepoznati sebe, ali i konkurenciju.

Kao što smo i ranije kazali, trebaju vam informacije o svim aspektima poslovanja konkurencije.

Minus - teško dostupne informacije

Ako imate web shop - zanima vas u prvom redu marketing i način kako privući kupce i povećati zaradu.

Sve ostalo je drugi plan.

No, glavni nedostatak je taj što su informacije o konkurentima često teško dostupne.

Direktna konkurencija je najbolji izvor informacija za proces benchmarkinga, međutim, mnogo je lakše ostvariti suradnju s organizacijama koja nisu direktna konkurencija na istom tržištu, tj. web shopovi koji rade na drugim platformama i poslužuju druga tržišta.

Uobičajeno je za veće kompanije, da preuzimaju ovaj tip benchmarkinga, posredništvom trgovačkih asocijacija, ili treće strane, radi zaštite povjerljivosti informacija.

Predmet analize konkurentskog web shopa, kao glavnog koraka i aduta benchmarkinga, za vas mogu biti:

  • definiranje i razvoj proizvoda i usluga
  • performanse koje zadovoljavaju kupce
  • utvrđivanje cijene proizvoda
  • upravljanje proizvodnjom, zalihama, nabavkom itd.
  • tehnička kvaliteta;
  • karakteristike proizvoda/usluga;
  • povraćanje ulaganja;
  • profitne marže;
  • troškovi po jedinici proizvoda/usluga;
  • vrijeme ciklusa i sl.

Koje alate koristiti?

Postoji mnogo web stranica koje tvrde da će vam pružiti ono najbolje za kvalitetan benchmarking.

Nažalost, kao i kod mnogo internetskih usluga, oni stvarno dobri zaslužuju da ih se izdvoji.

Neki od najboljih svjetskih online alata za učinkovit benchmarking web stranica su Compete.com, Marketing.Grader.com, HubSpot Competitor Tools, Market Samurai, Website Criteria, Alexa Ranking, Google Trends, VisualizeTraffic.com, Built With i brojni drugi.

Nemojte smetnuti s uma da ako se pravilno radi, web benchmarking je učinkovit način da se osigura kontinuirani uspjeh.

Njegova najveća prednost je da ćete nakon kvalitetne analize bolje vidjeti što vaša konkurencija radi dobro, odnosno što biste vi mogli bolje.

Prepoznajte prioritete i slabosti web shopa koji stoji na putu vaše veće prodaje.

Zapamtite, benchmarking nije prepisivanje zadaće ili kopiranje tuđeg seminarskog rada.

Kao što kaže Mark Zuckerberg, osnivač i vlasnik Facebooka, ako je netko izmislio stolac, nije krađa ako netko drugi nakon njega napravi bolji.

Mi ne radimo stolice, ali radimo vraški dobre web shopove.

Stoga, ako trebate pomoć, tu smo.

Zatražite ponudu za izradu web trgovine

6.243 tvrtki svaki tjedan besplatno prima naše korisne savjete na email. Pridruži im se...

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • marker.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Google ads, Meta ads

Google analytics